خانه » پیشنهاد سردبیر » سفر یک روزه معاون وزیر نفت انجام شد؛/بانوی پتروشیمی در اراک

سفر یک روزه معاون وزیر نفت انجام شد؛/بانوی پتروشیمی در اراک

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵    شماره ۴۱۸

وقایع استان:
مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و معاون وزیر نفت روز گذشته در سفری یک روزه به استان آمد. شاهدایی که از زنان کارآفرین بوده است در حالی به عنوان مدیرعامل دومین تولید کننده فراورده های پتروشیمی خاورمیانه برای بازدید از صنایع استان به اراک می آید که صنایع استان در شرایط خوبی به سر نمی برند هر چند نسبت به ۳ سال قبل تا حدودی وضعیت مثبت شده است. شاهدایی دانش‌آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و ام‌بی‌ای از دانشگاه کلگری است. وی پیش از این، مدیر طرح‌ها و عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بود که در پی کناره‌گیری عباس شعری مقدم از سوی بیژن نامدار زنگنه به‌عنوان اولین زنی که معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می شود، منصوب شد.
سفر شاهدایی به استان در روزهای اخیر یکی دیگر از همان سفرهایی است که استاندار پیش تر اعلام کرده بود با دولت برای آنها به توافق رسیده تا پیش از سفر یک روزه رییس جمهور انجام شود. رجبی، مدیر روابط عمومی پتروشیمی شازند با اشاره به سفر معاون وزیر نفت به استان مرکزی به خبرنگار تسنیم خبر داد که معاون وزیر در سفر خود به استان، از شرکت های آذرآب، ماشین سازی، هپکو، پالایشگاه و پتروشیمی بازدید خواهد کرد و در جریان مسائل و مشکلات و نقاط قوت و ضعف این شرکت بزرگ قرار می گیرد.
به گزارش وقایع به نقل از تسنیم، مرضیه شاهدایی در بازدید از شرکت آذرآب با اشاره به ظرفیت این شرکت اظهار داشت: آذرآب برای صنعت پتروشیمی یک واحد تولیدی آشناست و باعث افتخار است که چنین صنعتی در کشور فعال است.
وی افزود: هنگامی که صنعت آذرآب آغاز به کار کرد شرکت‌های مشابه آن وجود نداشت اما اکنون شرکت‌های دیگری با این روند نام‌دار شده اند.
شاهدایی تصریح کرد: من و همکارانم با این صنعت و تجهیزات آن آشنا هستیم و با سوابق آن هم آشنایی داریم اما تاکنون فرصت بازدید از این مجموعه به وجود نیامده بود.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلاتی امروزه گریبان‌گیر این صنعت است که باید گفت در برخی موارد کشوری بوده و دلیل آن رکود و شرایط تحریمی و مسایل این چنین است.
وی افزود: حدود ۱۵ سال پیش دوره اوج رشد در کشور عمدتا در صنعت نفت,گاز و پتروشیمی بود, در آن زمان تمام توان آذرآب به کار گرفته شده بود و هنگام اجرای پروژه‌ها و دوران اوج رشد با تاخیر در تحویل سفارش‌ها از سمت آذرآب مواجه بودیم و دلیل این کندی روند حجم بالای سفارشات و نبود شرکت‌های مشابه بود.
شاهدایی تصریح کرد: اکنون با کاهش حجم کار مواجه هستیم و امیدواریم که با شرایط پسابرجام رشد داشته باشیم.
معاون وزیر نفت با اشاره به طرح‌های تعریف شده در این حوزه گفت: در این صنایع حدود ۲۸ طرح تعریف کرده‌ایم که جهشی در صنایع پتروشیمی ایجاد می‌کند.
وی افزود: روابط بین‌الملل باید حسنه باشد و در راستای دستیابی به پیشرفت از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنیم که یکی از وظایف پتروشیمی حمایت از تولیدات داخلی است و به هرشکلی خواستار حمایت از صنعت داخلی هستیم.
شاهدایی ادامه داد: با فعال شدن پروژه‌ها حجم کار بالا می‌رود و بین تمام شرکت‌های سازنده تقسیم می‌شود و این امر رشد و فعالیت را به دنبال دارد بنابراین نباید تنها به برند شناخته شده اکتفا کرد زیرا که دنیای امروز دنیای تبلیغات است این در حالی‌ است که در داخل و خارج از کشور باید رقابت‌پذیر باشیم به‌طور مثال باید توانایی رقابت با کشوری مانند چین را داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خاطرنشان کرد: این به دلیل آن است که چین با کمترین قیمت تمام شده توانسته بازار را در دست بگیرد.
وی افزود: در ایران سیستم مارکتینگ روند مختص خودرا دارد بنابراین تاکید می‌کنم که تنها اکتفا به برند شناخته شده کافی نیست و صنعت نیازمند تبلیغ است.
شاهدایی بیان کرد: شرکت‌ها باید روند دعوت, ملاقات حضوری با مدیران و برگزاری تورهای صنعتی را اجرا کنند زیرا که مدیران علاقه‌مند به حمایت از ساخت داخلی هستند و باید در این مسیر حرکت کنند.
مرضیه شاهدایی در بازدید از شرکت ماشین‌سازی با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار داشت: تمام تجهیزات و ظرفیت این واحد مایه افتخار ملی است چرا که بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و غیره در این واحد قابل ساخت است.
وی افزود: جای تاسف است که این ظرفیت‌ها بلا استفاده مانده زیرا سهم ملت ایران بیش از اینهاست اما با آسیب‌شناسی‌ها به رکود موجود در کشور می‌رسیم و امیدواریم که با برجام و ورود سرمایه‌های خارجی شاهد رشد باشیم.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: با پروژه‌هایی که برای پتروشیمی تعریف کرده‌ایم بدون شک سبب رشد کشور شده و در تلاشیم تا در مناقصه‌ها کشورهای داخلی کنار نروند تا بتوانیم از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم.
شاهدایی بیان کرد: صنعتگران می‌دانند که تا ۱۰ سال پیش خیلی از این توانایی‌های فعلی را نداشتیم و مجبور به خرید از خارج از کشور بودیم الان نیز در برخی موارد نیازمند خرید از خارج هستیم، حتی در سیستم‌های کنترلی شاید نیاز باشد برخی از موارد را از خارج وارد کنیم اما خوشبختانه بسیاری از مایحتاج پروژه‌ها در همین واحدها قابل تولید است.
وی ادامه داد: تاکید داریم که به برند شناخته شده نباید اکتفا کرد چراکه دنیای امروز مارکتینگ ویژه‌ای دارد و نیازمند تبلیغات است.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی عنوان کرد: باید ظرفیت‌های خود را بشناسانیم، همچنین درصورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در قراردادهای شرکت‌های خصوصی با خارج از کشور بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.