خانه » پیشنهاد سردبیر » نقش کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان در آرامش روان/دنیای رنگی

نقش کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان در آرامش روان/دنیای رنگی

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵ شماره ۵۳۱

روشنک مشتاق
وقایع استان

شاید شما هم کنار کودکی که در حال نقاشی کشیدن است بارها و بارها نشسته باشید قلم را از دستانش بگیرید و یا دستان کوچکش را درون دستانتان بگذارید و قلم را بر صفحه کاغذ برقصانید.
حسی عجیب و آرامشی خاص به شما دست می دهد، آرامشی که در هیچ گوشه ای از دنیا یافت نمی شود. این حس ، شاید مدت ها در زندگی شما گم شده باشد، حسی که در پس دغدغه ها و دلمشغولی های بزرگسالی کمتر می توان به آن رسید. کافی است با تهیه یک کتاب نقاشی برای بزرگسالان و اختصاص دادن زمانی از شبانه روز را به نقاشی این حس را دوباره بیابید. شاید کشیدن خطوط بر صفحه کاغذ باعث شود لحظه ای از دغدغه های زندگی اتان دور شوید و فقط به این فکر کنید که کدام رنگ را در کنار کدام رنگ به کار ببرید تا زیباتر شود.
نخستین کتاب های رنگ آمیزی ویژه بزرگسالان در سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازار شدند، این کتاب ها در آغاز به عنوان نوعی سرگرمی برای پر کردن اوقات فراغت بزرگسالان بود اما این روزها به عنوان یک روش درمانی برای کاهش استرس و نوعی مدیتیشن است که به سبکی از زندگی برای افراد تبدیل شده است.
این روزها پزشکان و روانشناسان برای بهبود سلامت روان افراد به آنها توصیه می کنند تا در روز لحظه ای مداد رنگی را در دست بگیرند و رویاهای خود را رنگ کنند، برای این کار در بازار کتاب های نقاشی بزرگسالان به وفور یافت می شود. کتاب هایی که باتوجه به علایق فرد در حوزه های مختلف جمع آوری شده اند، برخی از آنها به موضوع مد، برخی طرح های اسلیمی و برخی به موضوعات دیگر می پردازد، کافی است یکی از آنها را با یک جعبه مداد رنگی تهیه کنید تا ساعت ها از دغدغه های زندگی تان دور شوید.
سازمان هنر درمانی آمریکا اعلام کرده که هنر درمانی روشی برای بهبود سلامت روانی است که در این روش، از کارهای هنری به عنوان راهی برای «کشف احساسات، آرام نمودن درگیری های ذهنی، تقویت خودآگاهی، مدیریت رفتاری و اعتیاد، بهبود و تقویت مهارت های اجتماعی، کاهش اضطراب و افزایش اتکای به نفس» استفاده می شود.
پژوهش بزرگی که در سال ۲۰۰۵ میلادی انجام شده نشان می دهد رنگ آمیزی ماندالا (فریم های گردی که الگوهای هندسی متعددی را درون خود دارند)سطح دلهره افراد را کاهش می دهد.
فواید نقاشی برای بزرگسالان:
نقاشی در همه سنین موجب آرامش فرد می شود و فوایدی که در نقاشی یافت می شود برای همه گروه های سنی وجود دارد در ادامه به مهم ترین فواید نقاشی برای بزرگسالان اشاره می کنیم.
۱:بهبود تمرکز
در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد مشخص شد دانشجویان پزشکی که در هشت جلسه از کلاس های هنرهای زیبا شرکت کردند در یادآوری اطلاعات موفق تر از دیگران هستند.
۲:تسریع مهارت های حرکتی
نقاشی باعث می شود هماهنگی دست و چشم و افزایش مهارت های حرکتی بهبود یابد این امر در بهبود فعالیت های خوب مانند تایپ کردن و دست خط مفید است. نتایج نشان می دهد که نقاشان، آرایشگران بهتری هستند و قدرت تایپ بالاتری دارند.
۳: راه خوب برای استراحت و آرامش
آرامشی که در پی نقاشی به وجود می آید موجب می شود که درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، و دیگر بیماری های فیزیکی به حداقل برسد.نقاشی یکی از شیوه های درمان است که به موجب درمان روان ، درمان فیزیکی و جسمی را نیز به دنبال دارد.
۴: ترویج دانش از فرهنگ های مختلف
نقاشی موجب می شود از آثار هنری مدرن و تاریخی آگاه شویم و موجب پرورش مهارت های اجتماعی و سطوح بالاتر شادی می شود.
۵: اعتماد به نفس بیشتر
افزایش اعتماد به نفس یکی از نتایج مهم نقاشی است یعنی به پایان رساندن نقاشی باعث می شود که شما احساس بزرگی و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایر همسالان خود داشته باشید.
۶: ایجاد یک طرز فکر مثبت
ایجاد هنر به شما می آموزد با زیبایی جهان بصری در اطراف خود آشنا شوید و باعث بهبود درک زیبایی زندگی می شود.
۷: . درمان
نقاشی یک فعالیت شخصی حتی در کارگاه و یا کلاس درس است. این فعالیت موجب می شود استرس کاهش و آرامش افزایش یابد، نقاشی برای آرامش و سلامت روان افرادی که دچار تجاوز شده اند یا مورد خشونت قرار گرفته اند بسیار موثر است.
۸: بهبود فعالیت مغز
افرادی که به طور مداوم نقاشی می کنند و یا ساعاتی در روز را صرف رنگ آمیزی کتاب های نقاشی می کنند، مغزهای فعال تری دارند و آنها خاطرات را بهتر به یاد می آورند و کمتر دچار آلزایمر می شوند.
۹: سلامت روان
نقاشی موجب می شود، روحی سالم تر و آرامشی بیشتر در زندگی داشته باشید.این امر موجب می شود که فعالیت های خود را باآرامش بیشتری انجام دهند.
۱۰: سرگرمی
نقاشی باعث می شود که اوقات فراغت خود را به بطالت نگذرانید و نقاشی در زندگی بسیاری از افراد یک جنبه سرگرمی دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.