خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه بارش سنگین برف «وقایع استان» حوادث ناشی از آن را بررسی می کند/نعمتی که دردسر ساز شد

به بهانه بارش سنگین برف «وقایع استان» حوادث ناشی از آن را بررسی می کند/نعمتی که دردسر ساز شد

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵ شماره ۵۳۱

فرشته غلامی
وقایع استان

هنگامی که پای صحبت پدربزرگ و مادربزرگ ها می نشینیم و از دوران کودکی و نوجوانی و همچنین دوران مدرسه خود صحبت می کنند، همیشه در پس خاطراتشان از زمستانی با تونل های برفی ای می گویند که مجبور بودند با چکمه های غالبا پلاستیکی از درون آن تونل ها عبور کنند، آن هم همراه با کتاب هایی که با کشی به دور آن بسته می شده و بدین طریق راهی مدرسه می شدند. این خاطرات برای ما دور از ذهن است و چیزی جز رویا و البته افسانه نیست، مایی که بارش برف را در ۱۰ سال اخیر به ندرت دیده ایم و برف بازی و ساخت آدم برفی برایمان بیشتر تبدیل به یک رویا شده است.
گذشته از خاطرات بزرگترها که از تونل های برفی سخن به میان می آورند، در لابه لای تقویم تاریخ رد پای حوادثی که ممکن است عجیب و هولناک باشد نیز دیده می شود. یکی از ماجرا هایی که در کمتر محفل و بحثی رد پایش دیده می شود، بوران بسیار شدید و هولناکی است که فاجعه ای تاریخی برای کشورمان را رقم زده است. فاجعه ای که در آن بیش از ۴۰۰۰ انسان کشته شدند! جالب است بدانید این رخداد مربوط به سالیان دور نیست، درست ۴۵ سال پیش در بهمن ماه سال ۱۳۵۰ شمسی ؛ ایران منجمد می شود و مردم به رعب و وحشتی عجیب می افتند و بسیاری هم کشته می شوند. زمستان سال ۵۰ که می رسد، بسیاری حتی فکرش را هم نمی کردند که قرار است در سراسر ایران شاهد بارش برف به ارتفاع ۳ متر باشند. در آن سال بیش از ۲۰۰ روستا از روی نقشه ایران برای همیشه پاک می شوند! این رویداد بدون شک سخت‌ ترین و مصیبت‌ بارترین «بوران» در تاریخ نوشته ‌شده بشر بوده ‌است؛ و عنوان «سهمگین ترین تلفات بوران جهان» را به نام خود ثبت کرده است. رویدادی که روزنامه اطلاعات در آن سال ها لحظه به لحظه وقایع آن را ثبت می کرده و از بارش مستمر آن شاکی بوده است.
اما سال ۸۶ نیز گویا سرآغاز برفی دیگر بود. در زمستان سال۸۶ سرما و یخبندان در اراک به ۲۹ درجه زیر صفر رسید که سردترین روزها طی آن سال ها بود. برودت هوا و یخ بستن تمام معابر و کوچه ها در این شهر مدارس را به تعطیلی کشاند و سرمای بی سابقه اراک باعث شده بود که پنجره های اکثر خانه ها قندیل بسته و لوله های آب اکثر منازل نیز یخ ببندد. طی چند روز نیز تمامی راه های مواصلاتی و ارتباطی نیز بسته شده بود.
پس از آن سال ها اراک کمتر به خود برف دیده یا اگر برفی بوده امروز یکی دو سه ساعتی می باریده و فردا دیگر اثری از آن دیده نمی شد. اما درحالی که در روزهای گذشته بارها و بارها هواشناسی و حتی استانداری مرکزی از بارش برف در استان خبر داده بود اما کسی گمان نمی کرد که بوران و کولاک دیگری در راه باشد. کولاکی که اگر گفته شود شبیه سال ۵۰ هست اغراق زیادی است اما شدت آن بسیار بیشتر از برف و یخبندان سال ۸۶ بوده است. برف روزهای اخیر در حالی شروع به بارش کرد که برودت و سردی در هوا احساس نمی شد و از شامگاه۲۴ بهمن ماه با بارش برف مسئولان استانی غافلگیر شدند به طوری که مدیریت بحران در استان با تعطیل کردن اکثر شهرهای استان مانند شهر اراک کار خود را آسان کرده و دست خود را از مدیریت در بحران تکانده است. در حالی که صبح دوشنبه بارش برف به بالاترین شدت خود رسیده بود مدیریت بحران خبر از تعطیلی تمامی مدارس، دانشگاه ها ،ادارات دولتی و موسسات عمومی داد.
بارش برف آن قدر شدید بود که با بارش مداوم در هنگام شب، تا ساعت ۷ صبح دوشنبه تمامی اراک را سفید پوش کرده و مردم اکثر مناطق اراک را با خاموشی و قطعی برق مواجه کرده بود. قطعی برقی که تا اواسط روز دوشنبه ادامه داشت و این تنها تمام ماجرا نبود بلکه برخی از مناطق در اراک نیز شاهد قطعی آب هم بودند آن هم به دلیل خالی شدن مخازن آب. علاوه بر قطعی آب و برق از گوشه و کنار خبر رسید که برخی مناطق هم با قطعی تلفن و حتی اینترنت نیز مواجه بوده اند و این یعنی پایان زندگی. بی آبی و بی برقی و بی تلفن تا حوالی غروب دوشنبه ادامه داشت یا اگر برخی مناطق خوش شانس تر بودند تا نزدیکی های ظهر.
مردمانی که با سامانه اطلاع رسانی تلفنی شرکت برق تماس می گرفتند نیز نتیجه ای حاصل نکردند. آن هم به دلیل مشغول بودن مداوم این شرکت اطلاعی از زمان وصل شدن برق نداشتند.
اما برف غافلگیر کننده و سهمگین اراک به این قطعی ها ختم نشد بلکه خودروهایی که از شب گذشته در بیرون از منازل و به خصوص در زیر درختان پارک شده بودند بر اثر شکستن شاخه های درختان خساراتی بس سنگین بر آن ها وارد شد. این خسارات شکستن شاخ و برق درختان بر اثر برف به یکی دو منطقه خاتمه نیافت. عکس هایی که در تلگرام و اینستاگرام شهروندان اراکی قرار می دادند گواهی بود بر این مساله. تمامی مناطق اراک خسارت های جبران ناپذیر مشابهی داشتند. از مناطق ملک و عباس آباد گرفته تا شهدای صفری و کوی علی بن ابی طالب و… همگی با خسارت هایی از نوع اتومبیلی مواجه شده بودند. ساخت آدم برفی هایی که سال های سال بود بدلیل کمبود برف رو به فراموشی گذاشته شده بود با بارش شدید برف در این روز شدت گرفته و در هر محله و خانه ای خودی نشان داده. آدم برفی هایی که به سرعت میهمان کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام شده بود. در این میان مردمانی که این روزها به دنبال بهانه ای هستند تا بازار داغی برای خود در شبکه های مجازی دست و پا کنند با برف ۲۵ بهمن اراک دست به ابتکاری تازه زدند آن هم تشکیل کمپین مردمی بود با عنوان «هر شهروند پنج درخت» بدین صورت که هر شهروند برای کمک به محیط زیست و کاهش خسارات و همچنین یاری رساندن به مسئولان شهری با تکاندن برف از روی پنج درخت به زیبایی شهر بیش از پیش کمک به هم رسانند. عکس پروفایل افراد هم که تمامی از مناظر برفی بود گویای این مساله است که علاوه بر خسارت های برفی، این برف باعث خوشحالی عده ای نیز شد. برفی که بیش از ۲۰ ساعت بارید و ارتفاعی حدود ۵۵ سانتیمتر داشت همچنان پس از گذشته یکی دو روز در سطح شهر خودنمایی می کند و عبور و مرور را سخت و سخت تر می کند.
در کنار مناطق شهری که دارای شرایط بحرانی بود و افراد در رفت و آمد خود با وجود برف بالای ۵۵ سانتیمتر در سطح شهر که هیچ اتومبیلی نیز نمی توانست در آن آمد و شد کند حتی در مراکز شهر که همیشه با خیل عظیمی از جمعیت روبرو بود نمی توان از جاده های منتهی به این استان که مرکز اصلی راه های مواصلی در کشور است چشم پوشید و بسیاری از جاده ها در استان مرکزی طی این روزها با مشکل مواجه بود اگرچه مسئولان عنوان کرده اند که هیچگونه خسارت جانی در این مناطق رخ نداده است.
در نهایت این سوال در ذهن شهروندان اراک نقش می بیندد که با وجود اینکه کلانشهر اراک با وجود شرکت های قدری چون هپکو که تولید کننده ماشین آلات راه سازی است. چرا شهرداری اراک اقدام به خرید این ماشین آلات نکرده تا معابر و جاده های کلانشهر و استانمان را بهبود ببخشند.؟
با وجود اینکه برف ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ برفی بی سابقه در سال های اخیر بوده است اما گویا این برف همچنان ادامه دارد و به گفته مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی احتمال بارش برف در روزهای پایانی هفته نیز وجود دارد.
به گزارش وقایع استان به نقل از خبرگزاری ایسنا رضا مرادی درخصوص سامانه بارشی در روز دوشنبه گفت: این سامانه قسمتی از سامانه بارشی مستقر در شرق مدیترانه بود. این سامانه فعلا در محدوده شرق مدیترانه متوقف شده است و پیش‌بینی می‌شود برای روزهای انتهایی هفته وارد کشور شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به توضیحات مذکور پایان هفته با بارش‌های شدیدتری نسبت به روز گذشته مواجه خواهیم بود یا خیر، عنوان کرد: به دلیل توقف این سامانه در شرق مدیترانه و احتمال تضعیف شدن آن، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را مطرح کرد و موضوع در روزهای آینده مشخص می‌شود.
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی بیان کرد: برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه بارندگی برای استان مرکزی پیش‌بینی نشده و تنها احتمال موجود، تشکیل ابر به دلیل وجود بخار آب است.
مرادی در رابطه با میزان بارندگی روز دوشنبه در استان مرکزی عنوان کرد: بیشترین بارندگی مربوط به اراک با حدود ۵۵ سانتی‌متر برف و کمترین بارندگی مربوط به دلیجان با ۸٫۵ میلی‌متر بوده است.
بهرحال شاید همه از اینکه برف بیاد خوشحال شویم اما فردا صبح به محض خروج از منزل سری تکان می دهیم و هنگامی که با منظره یخبندان کوچه ها و خیابان ها مواجه می شویم زیر لب غرغرمی کنیم و با خود بگوییم این چه وضعی است آدم نمی تواند تند راه برود یا ماشین خود را از پارکینگ یا حیاط در بیاورد. اما برای بعضی ها هم این برف لذت بخش است و بیخیال همه چیز می شوند و از لیز خوردن در خیابان لذت می برند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.