خانه » جدیدترین » نفس های آخر

نفس های آخر

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۸۵

وقایع استان از نشست اهالی تئاتر شهر اراک با انجمن نمایش استان مرکزی گزارش می دهد

نفس های آخر

آیا مرگ تئاتر شهر اراک فرا رسیده است؟

کوروش دیباج: وقتی صحبت از تئاتر استان مرکزی می شود، همه به یاد دوران طلایی شهر اراک در دهه های گذشته می افتند، دهه ای که جشنواره ها و تئاترهای این شهر رونق داشت، ماهی نبود که حداقل یک نمایش در این شهر برگزار نشود و این نمایش و تئاترها در جشنواره های متعدد کشوری رتبه ای را کسب نکنند، در واقع به جرات می توان گفت بخش مهمی از بدنه تئاتر کشور مدیون گروه های نمایشی استان مرکزی بالاخص شهر اراک است، ادعای صحبت های بنده اهالی تئاتری که از شهر اراک کوچ و امروزه در پایتخت کارهای آنان مورد استقبال قرار گرفته و حتی عده ای پا به سینما گذاشته اند است، ولی حیف و صد افسوس هم اکنون تئاتر شهر اراک آخرین نفس های قبل از مرگ خود را می کشد، روز به روز اجراهای کمتری در سطح شهر و سالن فرهنگسرای آیینه شاهدیم، عده ای کوچ کرده، عده ای بی انگیزه و به حرفه ای دیگر رو آورده و آن عده ای که هم مانده اند با چنگ و دندان به دنبال احیای تئاتر شهر خود هستند، ولی گویا به قول معروف هر روز از این باغ بری می رسد، انگار شرایط دست به دست داده که تئاتر شهر اراک از ریشه نابود شود، در اقدام عجیب فرهنگسرای آیینه بخش نامه را اجرا کرده که از این به بعد گروه های نمایشی برای اجرا باید شبی ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، و این مبلغ پیشاپیش قبل از اجرای گروه نمایشی از سرپرست گروه یا کارگردان تئاتر گرفته می شود، به همین جهت عده ای از اهالی تئاتر شهر اراک در قالب حرکت خود جوش جلسه ای را روز گذشته در انجمن نمایشی برگزار کرده و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل افتاده اند که مشروح برخی موارد مطرح شده در این نشست را از نظر می گذارنید.
رضا یونس فرد، رییس انجمن نمایش اراک با اشاره به کمک هایی که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به گروه های نمایشی استان می شد، گفت: در گذشته این کمک مبلغ ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان بود، که به تدریج این کمک را به حمایت تبلیغاتی تغییر، و حتی در مقطعی به جای این مبلغ گروه های نمایشی می توانستند از چاپخانه که اداره کل ارشاد برای آن مشخص می کرد به ارزش ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان پوسترها و بنرهای نمایش خود را چاپ کند، ولی امروز نه تنها این کمک ها قطع شده است، بلکه برای اجرا در فرهنگسرای آیینه باید گروه های نمایشی مبلغی پیشاپیش پرداخت کنند.
در ادامه ناصر کریمی نیک، نویسنده و کارگردان تئاتر با ابراز نارضایتی از وضع موجود که برای گروه های نمایشی شهرستان اراک به وجود آمده است، گفت: مشکلی که امروز بچه های تئاتر شهر اراک با آن مواجه هستند یک شبه بوجود نیامده است، بلکه حاصل جزیره ای عمل کردن گروه ها و اهالی تئاتر در طول سال های اخیر است.
وی ادامه داد: وقتی کارگردان تئاتری از دستگاه هایی که اعتبار قابل توجهی دارند کمک مالی دریافت می کنند و هیچ اطلاعی به گروه های نمایشی دیگر است که این دستگاه می تواند برای حمایت از نمایش به شما کمک کند، ماحصل آن می شود که گروه های نمایش شهرستان اراک برای اجرا در فرهنگسرا مجبور باشند مبلغ گزاف پرداخت کنند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر عنوان کرد: فاتحه تئاتر شهر اراک را زمانی که جشنواره تئاتر استانی از شهر اراک به شهر ساوه به دلیل نبود سالن مجهز نمایش انتقال یافت، خوانده شد. حرف بنده روی شهر ساوه نیست حرف بنده این است چرا به جای رفع مشکل سالن در شهر اراک به عنوان مرکز استان صورت مساله را پاک کرده و جشنواره ها جایی دیگر برگزار می شود، مگر قرار نیست این شهر رنگ توسعه ببیند و تئاتر آن تقویت شود.
کریمی نیک ادامه داد: البته انتظار ما بچه های تئاتر زیاد است، وقتی یک سینما شهر اراک ماه ها تعطیل است و هیچ گونه اقدامی برای بازگشایی آن نمی شود و شهر دارای یک سینما است، آنوقت انتظار داریم که مسئولان و متولیان امر به توسعه و تقویت تئاتر شهر توجه داشته باشند؟
وی تاکید کرد: چگونه فرهنگسرای آیینه به خود اجازه می دهد از گروه های نمایشی مبلغی دریافت کند؟، مگر فرهنگسرا هم اکنون دولتی اداره نمی شود چرا گروه های نمایشی باید به بخش دولتی پول بدهند، اگر فرهنگسرا بخش خصوصی اداره می کرد، این اقدام قابل قبول بود. وقتی با یک نامه A5 استانداری دانشگاه فرهنگ و هنر را در اختیار مدرسه ای قرار می دهد، چرا نامه ای برای حمایت از گروه های نمایشی تنظیم نمی شود؟ البته این امر به جزیره ای عمل کردن ما بچه های تئاتر بر می گردد.
صابر خلیلی کارگردان تئاتر که این روزهای آخرین کار او در حوزه کودک در فرهنگسرای آیینه در حال اجرا است، گفت: همه فکر می کنند کار کودک در استان مرکزی و شهر اراک همچون سایر شهرها و استان های دیگر پر فروش است، ولی اگر بخواهیم با شهرها و استان های دیگر مقایسه کنیم کمترین فروش را داریم، و این قطعی اینترنت چند روز اخیر دلیل مضاعفی شده که بلیت های نمایش کمتر به فروش برسد، وقتی حداکثر فروش بنده ۱۸۰ هزار تومان در یک شب باشد، چگونه می توانم مبلغی که پیشاپیش به فرهنگسرای آیینه در قالب تفاهم نامه پرداخت کرده ام، دوباره بازگردانم.
وی ادامه داد: مشکل پیش آمده فقط مختص بنده نیست، بلکه تمام گروه های نمایشی شهر اراک با آن مواجه هستند، وقتی فروش نیست چگونه می توان مبلغی پیشاپیش برای اجرای هر شب به فرهنگسرای آیینه بابت اجرا پرداخت کرد. تاسف بار تر اینکه فرهنگسرا حتی بابت آن لوگوهای اسپانسری که در پوستر خورده است، جداگانه حداقل مبلغ ۵۰ هزار تومان دریافت می کند، وقتی هم اعتراضی صورت گیرد می گوید اسپانسر دارید و حتما از اسپانسر پول دریافت کرده اید، در صورتیکه اگر لوگوی به عنوان اسپانسر داخل بنر می خورد، صرفا این نیست که مبلغ از اسپانسر دریافت کرده ایم، بلکه ممکن است اسپانسر در سایر موارد همچون تبلیغات کمک کرده باشد.
شهرام سلطانی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: بنده با آقای افشین حسینی مدیر هنری اداره کل ارشاد استان مرکزی در رابطه با گرفتن مبلغی برای اجرای گروه های نمایشی صحبت کردم، وی تنها دلیل این امر را نبود اعتبار عنوان کرده و گفت حتی با وزارت فرهنگ و ارشاد برای رفع این مشکل صحبت کردیم، که در پاسخ گفتند در اسرع وقت فرهنگسرای آیینه به بخش خصوصی واگذار شود و خود بخش خصوصی است که تصمیم می گیرد چه مقدار هزینه بابت اجرای نمایش از گروه های نمایشی دریافت کند.
وی ادامه داد: اگر فرهنگسرای آیینه به بخش خصوصی واگذار شود، مبلغی بیشتر از مبلغ کنونی از گروه های نمایشی دریافت خواهد کرد، در نتیجه با خصوصی شدن فرهنگسرای آیینه مشکلی از پیش روی گروه های نمایشی شهر اراک حل نمی شود، بلکه نیازمند است استانداری و دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری به این قضیه ورود پیدا کنند.
سلطانی تصریح کرد: این مشکل فقط مختص شهر اراک نیست و سایر استان ها سال ها پیش با این مشکل مواجه بودند، همین تبریز که هم اکنون به عنوان یکی از استان های فعال از لحاظ گروه های نمایشی و تئاتر مصوب می شود، در گذشته با چنین مشکلی مواجه بود ولی این گروه های نمایشی و اهالی تئاتر آنان بود که همه با هم بصورت متحد نگذاشتند این ظلم در حقشان شود.
عباس سلطانی، پیشکسوت تئاتر استان مرکزی با ابراز گلایه از وضعیت موجود گفت: بنده بیش از چند دهه است که در حرفه تئاتر فعالیت می کنم ولی متاسفانه آنچه که در استان شاهد هستم نه تنها حمایتی از تئاتر استان صورت نمی گیرد، بلکه آن حمایت هایی که از قبل برای گروه های نمایشی مشخص شده است روز به روز آن ها را کم و در نهایت قطع می کنند.
وی ادامه داد: بنده به یاد دارم زمانی گروه های نمایشی بن کتاب داشتند و در سال دو بار به آنان این بن تعلق می گرفت، حمایت های خوبی در قالب تبلیغات شهری از گروه های نمایشی می شد و… ولی هم اکنون ببینیم چه حمایتی می شود؟ تمام حمایت ها را گرفته و حالا هم می خواهند برای اجرا، مبلغی گزاف از گروه های نمایشی دریافت کنند، مگر اطلاع ندارند که وضعیت تئاتر استان و فروش بلیت های آن چگونه است که به چنین اقدامی دست می زنند؟
این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: چطور وقتی ۱۰۰ میلیون تومان از فرهنگسرای آیینه اختلاس می شود، صدایی از کسی در نمی آید و عنوان نمی کنند اعتبار نداریم، ولی تمام همت خود را بسته اند که تنها باقیمانده گروه های نمایشی شهر را نابود کنند. اعتبار هست ولی اینکه کجا خرج شود مهم است، متاسفانه در نگاه مدیران فرهنگی استان تئاتر و گروه های نمایشی در اولویت آخر قرار دارند.
سلطانی تاکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تا کنون رنگ یک مدیر لایق را ندیده است، دو مدیر قبلی ارشاد، این نهاد را به غارت و یغما بردند هر مدیری که در اداره ارشاد استان منصوب می شود یا بازمانده از همه جا که هیچ استانی او را قبول نمی کند است، یا آمده رزومه پر کند و یا آمده با حکم مدیریت بازنشسته شود.منظور صحبت های بنده مدیر کل جدید ارشاد استان نیست وی نسبت به مدیران دیگر دغدغه مند تر است ولی مشاوران خوبی انتخاب نکرده است.
جواد روستایی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی با بیان اینکه انجمن نمایش استان مرکزی تا در حدی که توان داشته از ظرفیت قانونی برای رفع این مشکل اقدام کرده است، گفت: بارها جلسات متعددی با مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان گذاشته اند، پیشنهاد شد که به جای گرفتن پیشاپیش مبلغ از گروه های نمایشی که قصد اجرا دارند، فروش گیشه بلیط به عهده فرهنگسرا باشد .و هر مبلغی که از ماحصل فروش بلیط ها حاصل شد در قالب درصد معین فرهنگسرا دریافت کند ولی متاسفانه این طرح مورد پذیرش قرار نگرفت. وی ادامه داد: انجمن نمایش استان مرکزی تنها است، درست است که وظیفه آن حمایت از گروه های نمایشی و اجرای آنان است ولی وقتی مشکلی پیش می آید و برخی گروه های نمایشی و کارگردانان آنان حاضر نیستند در کنار ما ایستاده و موضوع را پیگیری کنند، این انجمن چه می تواند کند.به عنوان مثال گروه های نمایشی به ما گزارش دادند که جمعه فرهنگسرا به دلیل اینکه روز تعطیل نگهبانان است، از اجرای گروه های نمایشی ممانعت می کند، بنده به شخصه با جناب آقای دانشی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صحبت کردم ولی ایشان این موضوع را تکذیب و گفت اگر این اتفاق افتاده باشد، قطعا برخورد صورت می گیرد، برای اینکه بخواهم صحت صحبت هایم را به آقای دانشی ثابت کنم از گروه های نمایشی که اعتراض داشته و حتی به بنده گزارش دادند، درخواست کردم این موضوع را به ایشان اطلاع دهند ولی دریغ از یک نفر که این موضوع را بیان کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.