خانه » پیشنهاد سردبیر » نفسِ عمیق/شورای شهر چهارم اراک به کار خود پایان داد و مراسم تحلیف شورای پنجم امروز برگزار خواهد شد

نفسِ عمیق/شورای شهر چهارم اراک به کار خود پایان داد و مراسم تحلیف شورای پنجم امروز برگزار خواهد شد

چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۲

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

آخرین جلسه شورای شهر اراک با برگزاری ۲۹۹ جلسه علنی و دو هزار و ۱۳۷ مصوبه عصر دوشنبه برگزار شد و سرانجام شوراهای چهارم شهرهای کشور به کار خود خاتمه دادند. اعضای شورا پنجم شهرها از امروز، یکم شهریور ماه، رسما فعالیت خود را آغاز خواهند نمود.
اسماعیل تاج آباد رئیس شورای شهر اراک در آخرین جلسه شورا با بیان اینکه به هیچ وجه ادعای اینکه ایده آل بوده ایم را نداریم، افزود: شورای دوره چهارم اراک کم فروشی نکرد و وظایف را با تمام توان مورد پیگیری قرار می داد. تاج آباد اظهار داشت: زمان تحویل گرفتن شورای چهارم شرایط خاصی حاکم بود و شورای چهارم در محیطی سالم و فضایی که در آن منافع مردم مورد توجه قرار می گرفت، فعالیت ها و وظایف خود را انجام داد.
رئیس شورای چهارم شهر اراک با بیان اینکه امیدواریم شورای پنجم کارنامه موفق تری ارائه دهد، افزود: پیگیری امور اراک در قالب پنج کمیسیون در شورای دوره چهارم دنبال می شد و هیچ نامه ی واصله به شورای شهر بی پاسخ نماند و همکاری های لازم برای رسیدگی به درخواست ها انجام گرفت.
تاج آباد در ادامه گفت: شورای چهارم هزینه های جانبی نداشت و از محل اعتبار شورا برای تامین هزینه سفر استفاده نشده است. وی افزود: اگر این دوره از شورای شهر موفقیتی داشته است به دلیل ثبات در مدیریت بوده است. در این شورا شهردار تغییر نکرد چون اعضا معتقد بودند باید ثبات مدیریت در امور شهری در نظر گرفته شود که مسائل به صورت مستمر پیگیری شود و شورای دوره چهارم بیشترین همکاری را با شهردار اراک داشت.
رییس شورای شهر اراک اظهار داشت: در این دوره سعی شد که شورای شهرداری نباشیم و تمامی مسائل شهری اراک از جمله سلامت شهروندی، اقتصادی، مسائل مربوط به محیط زیست مورد توجه قرار گرفت و در واقع تلاش شد که شورای چهارم شورای شهر باشد.
تاج آباد تبدیل ۱۴ سازمان تابعه شهرداری را به ۹ سازمان، توجه به بخش بانوان در مدیریت شهری و پرداختن به مسئله ایجاد و راه اندازی پارک بانوان، ایجاد باغ موزه دفاع مقدس را از جمله اقدامات مجموعه شهرداری در این دوره عنوان کرد. وی بازنگری در ساختار تشکیلاتی شهرداری را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: ابتدای فعالیت شورای چهارم در اراک سه منطقه شهری داشتیم و امروز اراک پنج منطقه شهری و یک منطقه تاریخی دارد و در قالب این مناطق خدمات رسانی انجام می شود.
رییس شورای شهر اراک در خصوص سهم این شهر از عوارض آلایندگی سه واحد صنعتی پتروشیمی، نیروگاه و پالایشگاه عنوان کرد: به ناحق سهم اراک ۲۰ درصد، خنداب ۱۰ درصد و شازند ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. بر این اساس ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای انجام تحقیقات توسط دانشگاه شهید بهشتی از طریق شهرداری تامین شد. وی ادامه داد: بر اساس این تحقیق سهم اراک ۸۶ درصد تعیین شد، اما متاسفانه تخصیص این میزان عوارض کماکان اجرا نشده است و به عنوان یک مطالبه مردمی انتظار داریم فرمانداری شهرستان اراک و شورای دوره پنجم این مسئله را پیگیری کنند.
رییس شورای شهر اراک بیان کرد: ایجاد مرکز کنترل هوشمند ترافیک نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره شورا و شهرداری بود. از طریق این مرکز ترافیک اراک کنترل می شود و تعداد وسایل نقلیه ای که در معابر تردد دارند مشخص است و از این طریق می توان برنامه هایی برای کنترل ترافیک تعریف و اجرا کرد. با انجام این طرح ۳۰ درصد تصادفات رانندگی در اراک کاهش یافته است.
تاج آباد در خصوص اقدامات انجام شده شورا در بخش کاهش آلودگی هوای اراک گفت: سهمی که طبق قانون برای شهرداری در نظر گرفته شده حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، اما تاکنون بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است. وی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هکتار درخت کاری در اراک انجام شده و تقاطع های غیر همسطح با هدف کاهش ترافیک و کمک به کاهش آلودگی هوا احداث و تکمیل شده یا در حال تکمیل است.
رئیس شورای شهر اراک با اشاره به تقویت مرکز معاینه فنی افزود: قرارداد خریداری ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری برای جایگزینی اتوبوس های فرسوده و کاهش آلودگی هوا منعقد شده که ۱۲ اتوبوس تاکنون خریداری شده است.
تاج آباد احداث شهرک خودرو را از دیگر اقدامات شورا عنوان کرد و گفت: موضوع انتقال مشاغل آلاینده به خارج از محدوده شهری مورد پیگیری قرار گرفت، اما متاسفانه در خصوص تامین زمین برای احداث شهرک مشاغل آلاینده همکاری لازم صورت نگرفت. وی بیان کرد: ۹ هزار و ۳۲۰ پارکینگ وسایل نقلیه تکمیل و احداث شده یا در حال تکمیل است تا به این طریق از میزان ترافیک اراک کاسته شود.
رئیس شورای شهر اراک تبدیل سوخت نیروگاه از مازوت به گاز و پیگیری تعطیل شدن خطوط قدیمی کارخانه آلومینیوم را از دیگر اقدامات این شورا در بخش مقابله با آلودگی هوای اراک عنوان کرد.
تاج آباد با بیان اینکه یکی از منابع درآمدی شهرداری ها صدور پروانه ساخت است، عنوان کرد: در سال ۹۱ شهرداری هزار و ۸۲ پروانه صادر و در مدت چهار سال فعالیت دوره چهارم شورا و شهرداری هزار و ۸۹۸ پروانه صادر شده که این آمار نشان دهنده رکود در این بخش است. وی ادامه داد: با این حال بودجه شهرداری اراک براساس آمار هر ساله افزایش یافته و این آمار نشان می دهد با وجود کاهش درآمد از محل صدور پروانه ساخت، بودجه شهرداری رشد داشته است.
رئیس شورای شهر اراک عنوان کرد: قبلا دعاوی علیه شهرداری مطرح شده بود که با پیگیری شورا این دعاوی به نفع شهرداری خاتمه یافت و حکمی که بر اساس آن شهرداری ۴۰ میلیارد تومان محکوم شده بود، شکسته شد.
دکتر بختیاری فرماندار اراک، قربانی مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری، مهندس نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز در این جلسه حضور داشتند. دکتر بختیاری در این جلسه خبر داد که مراسم تحلیف برای انتخاب هیات رییسه در سال اول شورا امروز چهارشنبه در فرمانداری انجام می شود. فرماندار افزود: شورای پنجم باید در پاسخگویی به مطالبات شهروندان از جمله حوزه های رفاهی، سلامت، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و عمرانی با جدیت وارد شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: کار در حوزه مدیریت شهری سخت و با دشواری های زیادی همراه است. حمیدرضا نوازنی افزود: در شورای اسلامی باید مطالبات مردم در حوزه شهری با جدیت دنبال شود. وی بیان کرد: طرح ۵۵ متری از مطالبات اولویت دار شهروندان اراک است که شورای پنجم باید با جدیت به آن رسیدگی کند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: قرارداد طرح مطالعاتی جامعه کلانشهر اراک از سال ۹۱ منعقد شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.
نوازنی اظهار کرد: توسعه فضای سبز و پیگیری ۷۰۰ هکتار زمین برای فضای سبز از دولت، سامانه انبوه بر ریلی و تعیین تکلیف صنوف مزاحم شهری از دیگر مواردی است که نیاز با کار کارشناسی در شورای پنجم مورد بازبینی قرار گیرد.
مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: در طول فعالیت دوره چهارم شوراهای اسلامی این استان ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرداری های استان مرکزی صورت گرفته که از این میزان ۱۰ هزار و ۲۰ میلیارد ریال آن در اراک انجام شده است.
حسن قربانی افزود: ۱۷۷ منتخب در دوره پنجم شوراهای اسلامی شهرهای استان مرکزی توفیق خدمتگزاری یافته اند که از این تعداد ۹۳ نفر جدید و بقیه سابقه فعالیت در شوراها را دارا هستند.
انتقادها به عملکرد شورای شهر چهارم به جایی رسیده بود که پایان یافتن این دوره و آغاز به کار دوره پنجم شورای شهر برای بسیاری از مردم به یک آرزو تبدیل شده بود، از سویی دیگر باید دید که با شرایطی که از دوره چهارم به جا مانده اعضای جدید شورا چگونه می توانند به وعده هایی که داده اند عمل کنند و چهار سال بعد تنها ادعای کار برای مردم را نداشته باشند بلکه در عملکرد آنها نیز این ادعا مشهود باشد و مانند این دوره و دوره های قبل در پایان کار در ناکامی مطلق با یک نفسِ عمیق شورا را تحویل دوره بعد ندهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.