خانه » جدیدترین » نشستی با خالقین دموکرا‌تیک ترین فضای جهان

نشستی با خالقین دموکرا‌تیک ترین فضای جهان

یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۸۳

در نشست کتابخوانِ اختصاصی نویسندگان استان مرکزی چه گذشت

نشستی با خالقین دموکرا‌تیک ترین فضای جهان

کوروش دیباج

نشست «کتابخوان اختصاصی نویسندگان استان مرکزی» عنوان نشستی بود که با هدف معرفی و تجلیل بخشی از نویسندگان استان مرکزی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی با حضور جمع کثیری از علاقه مندان و فعالان حوزه فرهنگی در کتابخانه آیت الله اراکی برگزار شد.
در این نشست ابتدا ناصر کریمی نیک به عنوان اولین نویسنده سخن گفت. وی با اشاره به دغدغه هایش در بیان زوایای پنهان دفاع مقدس که هنوز به درستی برای نسل جوان امروز به درستی تبیین نشده است، گفت: کتاب «مریم بانو» زاییده تخیل بنده نیست بلکه داستان زندگی «سید مریم موسوی» همسر جانباز ۹۰ درصد را بیان می کند که چگونه تا پای جان تک و تنها بدون هیچ شکایتی در کنار همسر خود عاشقانه و ایثار گونه ایستاده و در حال مراقبت است.
وی ادامه داد: مریم بانو یک آرمان و هدف دست نیافتنی نیست، بلکه هر کس می تواند در زندگی خود همچون شخصیت داستان پای زندگی و همسر خود بایستد، و دلیل اینکه اقدام به نگاشتن این کتاب کردم بدین خاطر بوده که می خواستم به نسل امروزی بالاخص زوج های جوان که با کمترین اختلاف نظر و سر موضوعات کوچک با هم به اختلاف جدی بر می خورند، بفهمانم که آستانه تحمل خود را بالا برده و برای زندگی مشترک خود ارزش قائل شوند.
این نویسنده با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور گفت: یکی از دلایلی بالا رفتن آمار طلاق در کشور، بدین خاطر است که آستانه تحمل زوج های جوان بسیار پایین آمده است؛ کتاب مریم بانو مصداق عینی از بالا بودن آستانه تحمل یک زن در زندگی مشترک است. زیرا شخصیت داستان با کمترین امکانات ممکن از همسری که بالای ۹۰ درصد درجه جانبازی داشته به بهترین نحو ممکن نگهداری و بخاطر همسر و فرزندانش به زندگی مشترک خود ادامه داده است.
در ادامه مراسم محمدعلی پرویزیان نویسنده کتاب «مدیریت بدن» به معرفی کتاب خود پرداخت، وی با اشاره به اهمیت مدیریت بدن و توجه به آن ، گفت: مدیریت بدن امروزه یک علم کاربردی است و متاسفانه انسان امروز، از این امر بسیار غفلت کرده است. مدیریت بدن تاثیر بسیار مهمی در روابط فردی و اجتماعی فرد دارد، زیرا بدن در علم جامعه شناسی به عنوان یک رسانه محسوب می شود.
وی ادامه داد: دلیل اینکه بدن در جامعه شناسی به عنوان یک رسانه محسوب می شود، بدین خاطر است که این ظاهر و فرم بدن افراد است که بیانگر خصوصیات اخلاقی و عادت های او است، و قطعا هر فرد با روبرو شدن با فرد دیگر در ابتدا بر اساس ظاهر فرد وی را قضاوت می کند و مهمتر از همه این تایید افراد است که فرد احساس می کند که زیبا و قابل قبول برای دیگران است یا خیر، به همین خاطر تایید یا عدم تایید است که افراد بسیاری اقدام به عمل زیبایی می کنند.
این نویسنده تصریح کرد: کتاب مدیریت بدن در چند بخش مهم تنظیم شده است و مخاطب آن افراد مختلف در هر سنین هستند، سعی شده است در این کتاب به مباحث کاربردی و آنچه که فرد در مدیریت بدن لازم است پرداخته شد ولی در کل کتاب به موضوعاتی چون طرح واره بدن، بدن انسان و جنبه‌های اجتماعی، تصویر ذهنی از بدن و… پرداخته است.
ایرج بیات دیگر نویسنده ای بود که در این مراسم با شرکت کنندگان سخن گفت، وی با اشاره به زندگینامه نامه خود و نحوه علاقه مندی به شعر فارسی و سرودن شعر گفت: بنده درخانواده فرهنگی به دنیا آمدم و در واقع همچون سایر اعضای خانواده با کتاب و مطالعه کتاب بزرگ شدم و این پدر بنده بود که با خواندن گلستان و بوستان سعدی بنده را به شعر فارسی و سرودن شعر علاقه مند کرد.
وی ادامه داد: بنده به دلیل علاقه مندیم به شعر و ادب فارسی رشته دبیرستانیم را رشته علوم انسانی انتخاب کردم، هر چند تحصیلات دانشگاهیم را در رشته حسابداری به پایان رسانیده و در این رشته فعالیت کردم، ولی باعث نشد علاقه من از شعر و ادب فارسی کاسته و همواره به سردن شعر و خوانش شعر می پرداختم.
بیات تصریح کرد: کتاب « آفتاب و ابر» و « از چشمه تا دریا» عنوان کتاب های است که در حوزه شعر منتشر کرده ام و سروده هایم و شعرهایم در این دو کتاب آمده است که در کتاب آفتاب و ابر اشعار دوبیتی و مثنوی و در کتاب چشمه تا دریا انواع سبک های شعرهایم آمده است.
مولود توکلی آخرین نویسنده ای که به معرفی کتابش پرداخت، وی گفت: کتاب «غوغای آرام» مجموع ۹ داستان کوتاه با نگاه بر روابط انسانی است و دلیلی که بنده رو به نوشتن ادبیات داستانی آوردم بدین خاطر بوده دموکراتیک ترین فضای جهان، فضای داستان نویسی است، زیرا در این فضا می توانید آزادانه به بیان اندیشه و نظرات خود بپردازی و تلنگری هر چند کوچک به مخاطب خود وارد کنیم.
این نویسنده ادامه داد: آنچه نثر این کتاب را متمایز کرده است بخاطر این است که همچون نوشته و آثار «بیژن نجدی» میل به شاعرانگی دارد و همین امر باعث شده مخاطب با خوانش متن احساس خستگی نکرده و ارتباط با شخصیت های اصلی داستان برقرار کند.
مجید رستگاری گوهر، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در پایان با اشاره به نقش این نشست ها در توسعه و علاقه مندی افراد جامعه به کتاب و کتابخوانی گفت: برگزاری این نشست ها بخشی از اهداف و فعالیت ها ما در کتابخانه‌های عمومی استان است و به دنبال این هستیم افراد بیشتر از اقشار مختلف در این نشست ها شرکت کرده و نویسندگان بیشتری به معرفی آثار و کتاب های خود بپردازند.
به گزارش وقایع استان در پایان این مراسم از نویسندگان فوق از سوی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تجلیل به عمل آمده و از کتاب غوغای آرام رونمایی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.