خانه » پیشنهاد سردبیر » نسخه آقای رییس برای هپکو

نسخه آقای رییس برای هپکو

یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ شماره ۱۱۸۸

توصیه های رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک به مسئولان برای بازگشت هپکو به روزهای خوش گذشته

نسخه آقای رییس برای هپکو

منوچهر توسطی: هپکو کار می خواهد و تولید تا بتواند به رونق برسد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مشکلات شرکت هپکو گفت: شرکت هپکو جذام ندارد که به آن نزدیک نشویم بلکه این شرکت کار می خواهد تا تولید کند و بتواند تولیداتش را به فروش رسانده و به رونق برسد.
منوچهر توسطی در این نشست افزود: واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی با این هدف انجام شد که در بخش خصوصی محدودیت کمتری برای تصمیم گیری و اجرا وجود دارد و شرکت ها بعد از واگذاری می توانند به رشد و توسعه بیشتری برسند که در استان مرکزی جز یک شرکت در بقیه موارد با موفقیت روبرو نشد.
وی با بیان اینکه با واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی شاهد چالش هایی بودیم که گریبـان دستگاه های امنیتی و قضایی را گرفت، ادامه داد: به طور مثال شرکت آونگان تا قبل از واگذاری شرکتی موفق در زمینه تولید دکل های مخابراتی بود که بعد از واگذاری با مشکلاتی مواجه شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افزود: شرکت آذرآب از دیگر شرکت هایی بود که بعد از واگذاری شاهد مشکلاتش بودیم، در حالی که قبل از آن شرکتی موفق در منطقه و خاورمیانه بود یا شرکت تولیدی صنایع که در حوزه نساجی کار می کرد و کامل تعطیل شد و شرکت کابل تک که فقط از آن یک سوله و زمین خالی باقی مانده است.
توسطی با اشاره به تعطیلی و ایجاد مشکلات برای شرکت های تولیدی اظهار کرد: جای تاسف دارد که نتوانیم این ظرفیت های خوب استان که از گذشتگان به ما ارث رسیده است را حفظ کنیم و با واگذاری به بخش خصوصی در سطح شهر شاهد رفتارهایی باشیم که شایسته نیست.
وی افزود: البته اگر حرکتی از کارگر سر می زند به این دلیل است که کارگر حقوقش را می خواهد وگرنه کارگر نه سیاسی است و نه علاقه ای دارد بـه این حوزه ها ورود کند او فقط زمانی که کارد به استخوانش می رسد مجبور است به نوعی نارضایتی اش را اعلام کند هرچند که این رفتارها درست نیست و باید پیشگیری شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: به عنوان نماینده بخش خصوصی معتقدم برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید قبل از واگذاری شرایط خریدار سنجیده شود و خریدار شرایط خاصی را داشته باشد تا بتواند شرکت را آن طور که شایسته است اداره کند.
وی با برشمردن دلایل بروز چنین مشکلاتی گفت: یکی از آن دلایل، اهلیت خریدار است به این معنا که او باید از دانش و تجربه کافی در مورد تولیدات شرکت مطلع باشد، مثلا آلومرول به درستی به شخصی واگذار شد که از ابتدا در حوزه آلومینیوم فعالیت می کرد و در این زمینه از دانش و تجربه کافی برخوردار بود و الان این شرکت به صورت عادی در حال تولید و فعالیت است و از ظرفیت کارخانه به درستی استفاده می شود در حالی که سایر شرکت ها به دلیل عدم اهلیت با مشکلاتی مواجه شده اند.
توسطی ادامه داد: موضوع عدم نظارت براساس قرارداد و دقت در اینکه آیا خریدار به تعهداتش عمل می کند یا خیر از دیگر دلایل بروز مشکلات در شرکت های تولیدی پس از واگذاری است.
وی با اشاره به اینکه هدف از واگذاری این بوده که شرکت ها به شرایطی بهتر از دوران قبل از واگذاری برسند، ابراز کرد: با توجه به این نکته باید قبل از اینکه مشکلات حاد شوند از بروز آنها جلوگیری شود نه اینکه بگذاریم این مشکلات بزرگ شده و شرکت تولید نکند و کارگران نیز حقوق دریافت نکنند سپس به فکر چاره باشیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: مسئولان بعد از بروز مشکلات در شرکت های تولیدی مثل هپکو به صورت مسکن عمل می کنند و به درمان واقعی نمی پردازند مثلا حقوق های معوقه پرداخت می شود و موقتی آرامشی برگزار می شود و دوباره بعد از گذشت مدت زمانی مشکلات ایجاد می شود.
توسطی با تاکید براینکه کارخانه ها سرمایه های ملی هستند، بیان کرد: مسئولان باید حمایت و هدایت جدی را برای از بردن مشکلات شرکت های تولیدی داشته باشند و در این زمینه به قول هایشان عمل کنند.
وی در خصوص شرکت هپکو نیز گفت: شرکت هپکو با بیش از حدود ۶۰ سال سابقه فعالیت در حوزه تولید انواع ماشین آلات راهسازی نه تنها یک برند است بلکه نمادی از صنعت سنگین کشور شناخته شده است که اگر خوب عمل می کرد در خارج از مرزها نیز می توانست حرف برای گفتن داشته باشد که با اجرای نادرست اصل ۴۴ این شرکت به شرکتی ناموفق تبدیل شد.
توسطی ادامه داد: آخرین بار که مشکلات هپکو بروز کرد خیلی ها به تکاپو افتادند که این مشکلات را حل کنند و قول دادند که مبلغ ۵۰میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت تزریق شود که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان آن به شرکت تعلق گرفته که آن هم صرف حقوق معوقه و هزینه های جاری شرکت شده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: اگر نتوانیم راهکاری برای فعال کردن و سودآوری و فروش شرکت هپکو فراهم کنیم به همان سرنوشت قبل دچار می شود؛ لذا برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی اهمیت دارد که در بخش عمده ای از کارخانه ها اشتغال بدون تنش و پایدار ایجاد شود و حقوق کارگران نیز به موقع پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت هپکو طی تصمیمی عجولانه به سازمان خصوصی سازی واگذار شد، یادآور شد: اگر می خواهند این شرکت را بعد از این مجدد آماده واگذاری کنند باید سفارش تولید و فروش برای شرکت ایجاد کنند.
توسطی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که هپکو با آن مواجه است باید از شرکت حمایت مالی شود که انجام نشده است این در حالی است که مسئولان حرف زده اند و باید به آن عمل کنند.
وی ادامه داد: شرکت مس کرمان نیاز به دستگاه دانتراک دارد که هپکو می تواند این دستگاه را با همکاری یک شرکت اوکراینی بسازد اما سفارش را به هپکو نداده اند در حالی که هپکو مشکل کار دارد و سازمان های دیگر نیز کماکان ماشین آلات دسته دوم و نو مورد نیازشان را از بیرون تهیه می کنند.
توسطی گفت: مسئولان می گویند باید تحریم ها را دور بزنیم و با قدرت مقابل استکبار بایستیم؛ هپکو با مشکلات تحریم مواجه است و باید بازار داخلی را حداقل برایش فــراهم کنیم، صـــلاح نیست وقتی می توانیم خرید داخلی داشته باشیم از خارج بخریم و اگر هم خرید نداریم حداقل تعمیرات و بازسازی ماشین آلات را به هپکو واگذار کنیم.
وی با یادآوری دستور رییس جمهوری برای خرید سه هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری از هپکو اراک خاطرنشان کرد: تاکنون یک دستگاه ماشین‌آلات راهداری نیز در این راستا خریداری نشده‌ است و اکنون که کارگران هپکو اراک پذیرفته اند باید در محیط آرام به تولید و کار بپردازند کمک کنیم که شرکت هپکو بتواند کار و تولید کند و هیچ یک از مساعدت‌های اداره کل امور مالیاتی و تامین اجتماعی در خصوص این صنعت فراموش نشود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اراک یادآورشد: ۳۰۰ میلیون دلار ماشین‌آلات راهسازی در ۲ سال گذشته به کشور وارد شده که در صورت خرید این تجهیزات از هپکو منابع مالی به ظرفیتی برای رونق تولید در این صنعت تبدیل می‌شد.
توسطی ابراز کرد: بر اساس برنامه‌ریزی قرار است سفارش خرید ۳۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری توسط وزارت راه و شهرسازی به هپکو اراک ارایه شود که به دلیل نبود و تامین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه این سفارش تا کنون انجام نشده است.
وی تاکید کرد: برای اینکه مجدد شاهد بروز مشکلات شرکت هپکو نباشیم باید به شرکت کار داده شود تا تولید کند و فروش داشته باشد؛ چرا که تزریق پول به یک واحد تولیدی بدون کار، بزرگترین خیانت است چون فقط شرکت بدهکار می شود در حالی که خدمت به واحد تولیدی ایجاد کار برای ایجاد ارزش افزوده و فروش است تا بتواند با تولید و فروش به موقع حقوق کارگرانش را پرداخت کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اراک گفت: در شرکت های تولیدی استان به ویژه شرکت های بزرگ و پیشرو با تصمیمات درست و اساسی آرامش پایداری را برقرار کنیم و اجازه ندهیم دوباره آن تنش ها در شرکت های تولیدی ایجاد شود؛ لذا باز هم تاکید دارم باید به هپکو سفارش کار داده شود تا بتواند تولید کند و به رونق اقتصادی برسد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در استان مرکزی سرمایه های ملی زیادی داریم که نباید نسبت به آنها بی تفاوت باشیم، یادآور شد: مهم ماهیت یک شرکت تولیدی است، برگشت به سازمان خصوصی سازی یعنی پذیرش یک اشتباه در واگذاری؛ حالا که واگذاری به خصوصی سازی با هدف احیا مجدد این شرکت ها صورت گرفته است؛ لذا باید به هپکو سفارش تولید داده شود تا مشکلات آن رفع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.