خانه » پیشنهاد سردبیر » نخستین جلسه صحن رسمی شورای شهر اراک در سال جدید برگزار شد/ماجرای پول اشتباهی

نخستین جلسه صحن رسمی شورای شهر اراک در سال جدید برگزار شد/ماجرای پول اشتباهی

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶  شماره ۸۱۳

*** رئیس شورای شهر از حواشی ایجاد شده درباره پرداخت پاداش به اعضای شورای شهر و بودجه اختصاص یافته برای نیازمندان گفت

***

وقایع استان

علی امیدی

***

نخستین جلسه صحن رسمی شورای شهر اراک برگزار شد. در روزهای اخیر حواشی ایجاد شده درباره پرداخت پاداش به اعضای شورای شهر بدون تایید هیات تطبیق و شورای شهرستان جنجال های زیادی ایجاد کرده است. رئیس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه شورا از مرز قانون عبور نمی کند، گفت: عیدی سه میلیون تومانی اعضای شورا کذب می باشد. دکتر کاوه فلک افلاکی افزود: طبق برخی شایعات بیان شد که اعضای شورای شهر اراک مبلغ سه میلیون تومان را به عنوان عیدی بدون تایید هیات تطبیق و شورای شهرستان تعیین کرده است که این امر کاملا تکذیب می شود. وی با اشاره به مصوبه هیات وزیران که براساس آن نیازی به تایید هیات تطبیق و شورای شهرستان نیست، گفت: شورای شهر به عنوان پاداش مبلغ ٢ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان به هر یک از اعضا پرداخت کرد که نیازی به مجوز نداشته است، اما شورا به جهت اطمینان در این خصوص از استانداری استعلام مصوبه را انجام داد.
رئیس شورای شهر اراک تصریح کرد: شورا مسیر خود را ادامه خواهد داد و از مرز قانون عبور نخواهد کرد، اما این شایعات و تشویش اذهان عمومی منجر به افزایش بی اعتمادی مردم می شود و چیزی جز بدبینی و اختلاف بین اعضای شورا و شهرداری در پی ندارد و شورا را به حاشیه می راند.
وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم شهر اراک به شفافیت و نقد منصفانه معتقد است و از نزدیکی به مردم و رسانه ها استقبال می کند، گفت: بحثی در خصوص واریز ١٠ میلیون تومان به حساب هر یک اعضا مطرح شد که در اینباره نیز باید بگویم اعضای شورای شهر همواره کمک به افراد نیازمند و خیریه ها را دنبال کرده اند و کمک مالی از طریق بودجه شورا و ماده ١٧ انجام می گیرد به شکلی که در سال ٩۶ مبلغ ۵۴٩ میلیون تومان از طرف شورای چهارم از محل ماده ١٧ به نیازمندان کمک شده است و شورای پنجم نیز در سال ٩۶ مبلغ ٣۴٨ میلیون تومان پرداخت داشته است و امسال به جهت نظام مند بودن اقدامات تصمیم بر این شد که به هر یک از اعضا ١٠ میلیون تومان اختصاص یابد تا به نیازمندان اهدا شود که این امر باید به تصویب هیات تطبیق برسد اما قبل از تصویب به اشتباه به حساب اعضا واریز شد که پس از پایان تعطیلات توسط اعضا عودت داده شد.
رییس شورای شهر در ادامه به هجدهم فروردین ماه روز جهانی بهداشت اشاره کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی در سال ٢٠١٨ شعار روز جهانی بهداشت را پوشش همگانی سلامت برای همه در هر مکان تعیین کرده است، همه کشورها به روش های مختلفی به سلامت دست می یابند و امید است که ایران در تحقق این شعار موفق تر عمل کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، محمدحسین فدایی عضو شورای شهر اراک نیز در این جلسه در نطق پیش از دستور به ارائه برنامه های کمیسیون عمران شورا پرداخت و خواستار در دستور کار قرار گرفتن برخی موضوعات شد.
وی خواستار در دستورکار قرارگرفتن چگونگی مواجهه با بحران آب با توجه به کاهش بارش ها، نحوه برداشت از تالاب میقان، تعریف معاونت خاص جهت اجرای پروژه ها و هماهنگی با همه سازمان ها و بخش ها، ساماندهی قراردادها و نحوه پرداخت ها و لیست بیمه، تحقیق و تفحص از شهرداری و تعریف حلقه مفقوده جایگاه شهرداری و استانداری شد.
فدایی اضافه کرد: لازم است در سال ٩٧ تعریف جایگاه قانونی شورا در امر نظارت بر طرح های جامع و تفضیلی، سوال از استاندار و سازمان برنامه و بودجه درخصوص عدم تصویب بودجه عمرانی پروژه هایی همچون ۵۵ متری، پیگیری قانونی سهم شهروندان از عوارض آلایندگی، پیگیری حمل و نقل عمومی و واگذاری اتوبوس های واگذار شده، ساماندهی کلیه معابر و درآمد و هزینه ماهانه شهرداری و مناطق و پیگیری ساماندهی و کلیه مطالبات شهرداری در دستور کار قرار گیرد.
وی در ادامه بر لزوم توجه به تعیین شرایط احراز پست ها با توجه به چارت، معرفی نماینده شورا در کارگروه سرمایه گذاری، تعریف نظارت عالیه و تعیین تکلیف مطالبات از شرکت ها، ساماندهی پروژه های نیمه تمام و اولویت بندی، لزوم تدوین برنامه زمانبندی برای پروژه های جدید، پیگیری تفریغ بودجه از ماه های نخست سال، آزادسازی حریم رودخانه و توجه به مباحث بهداشتی توسط شورا تاکید کرد.
در صحن رسمی شورای شهر علیرضا مرادی خواستار پیگیری مجدانه درخصوص آنچه تشویش اذهان عمومی علیه شورا عنوان کرد، شد و گفت: شکایت قضایی لازم در این راستا تنظیم شده است چراکه باید جلوی هجمه علیه شورای پنجم شهر اراک، فرهنگ سازی غلط و لجن پراکنی گرفته شود.
شهردار اراک نیز در این جلسه گفت: کمبود منابع مالی مانع پرداخت مطالبات ورزشکاران باشگاه شهرداری اراک شد. داوود تاجران به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نوروز ٩٧ پرداخت و هفت سین سیار، برگزاری بازی های بومی محلی، رنگ آمیزی شهر، برگزاری جشنواره گل لاله، تخم مرغ رنگی، گالری موزه، نصب نیمکت و المان های نوروزی و نورپردازی را بخشی از اقدامات انجام شده دانست. وی با اشاره به افزایش ٣٠ درصدی اسکان مسافران در اراک و برگزاری تور اراک گردی و راه اندازی آب نمای پارک ها در طول نوروز گفت: در ٢٩ اسفند شهرداری اراک با جمع آوری ۶٢٠ تن پسماند رکورد زد و همچنین در روز سیزده فروردین ٣٠ هزار سبزه معادل ١۶ تا ٢٠ تن سبزه از شهروندان تحویل گرفته و در قالب چالکود استفاده شد.
تاجران در ادامه به اقدامات انجام شده در سال ٩۶ اشاره کرد و افزود: احداث ۴ تقاطع غیرهمسطح در شهر اراک در برنامه کاری قرار دارد که در حال حاضر پل شهید صیدی ٨۵ درصد، پل علم الهدی ۶۴ درصد، پل ورزش ٧۴ درصد و پل شریعتی ۶٢ درصد پیشرفت دارد.
وی با اشاره به تزریق ٢۶ میلیارد تومان منابع مالی به این پروژه ها در سال گذشته و تزریق ماهانه یک میلیارد تومان به پروژه پل ورزش و شریعتی بیان کرد: پارکینگ طبقاتی آفتاب نیز در مراحل آماده سازی است و تلاش داریم کلیه هزینه های دریافت شده از شهروندان جهت کسر پارکینگ به افزایش پارکینگ اختصاص یابد.
شهردار اراک در خصوص بهره برداری از پارک بانوان گفت: تاکنون ۵ میلیارد تومان برای پارک هزینه شده است که امید است فاز نخست آن با شاخص هایی همچون مهدکودک، کافی شاپ، مسیـر دوچرخه سواری، سالن چندمنظوره و … در بهار به بهره برداری برسد، همچنین تصمیم بر این است که پلی مشابه پل طبیعت تهران احداث شود که سازه آن توسط ماشین سازی اراک در حال احداث است و توسعه پارک در تمام نقاط شهر خاصه منــاطق حاشیه ای در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به پیشرفت ٨۵ درصدی ٢ سالن ورزشی بانوان که با تزریق منابع مالی نهایی آمـاده بهره برداری می شوند، افزود: فاز اول شهرک خودرو تکمیل شده است، شبکه فاضلاب، آب، گاز و برق و سر درب شهرک انجام شده است و با پایان کار و استقرار صنوف فاز نخست بهره برداری خواهد شد.
تاجران درخصوص سرمایه گذاری انجام شده در شهر تصریح کرد: در سال گذشته سرمایه گذاران برای ایجاد فروشگاه زنجیره ای در ۴ نقطه از اراک اعلام آمادگی کردند، هیات چینی نیز برای سرمایه گذاری جذب شد، همچنین در ۶ نقطه از شهر با مشارکت بخش خصوصی میدان تره بار محلی ایجاد خواهد شد که برای تصمیم و تصویب نهایی به شورا معـــرفی می شوند، کلیه مقدمات اینکار سال گذشته فراهم و امسال انجام خواهد شد.
وی در خصوص مطالبات ورزشکاران باشگاه شهرداری تصریح کرد: در پایان سال به دلیل مشکلات مالی امکان پرداخت مطالبات ورزشکاران مهیا نشد اما امروز در نشستی توافقاتی شد که مطالبات خرد به مرور پرداخت و در صورت امکان مطالبات کلان در قالب تهاتر پرداخت شود.
شهردار اراک درخصوص پروژه ٩٠ هکتاری نیز اظهار کرد: پروژه در دستور کار است و تصمیم بر این است به صورت ۶۵ درصد توسط شهرداری و ٣۶ درصد مالکان کار انجام شود اما نکته مهم در این راستا تعیین شوارع و دسترسی است که پس از آن کار آغاز می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.