خانه » پیشنهاد سردبیر » سامانه همسان گزینی تبیان در استان مرکزی راه اندازی شد/دلبری اینترنتی

سامانه همسان گزینی تبیان در استان مرکزی راه اندازی شد/دلبری اینترنتی

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶  شماره ۸۱۳

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

گزینش همسر همیشه یک دغدغه مهم در زندگی شخصی و اجتماعی بوده است. اینکه چه کسی را انتخاب کنید و چقدر او با معیارها و سبک زندگی شما نزدیکی دارد یک چالش همیشگی بوده است؛ قدیمی ها می گفتند ازدواج هندوانه ای دربسته است و بسیاری از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از اینکه تا شب عروسی روی همدیگر را ندیده بودند می گویند؛ اما واقعیت زندگی امروز ما چیز دیگری است وقتی می توان فردی را با آزادی و با صحت عقل و با در نظر گرفتن جنبه های حسی و عاطفی انتخاب کرد چرا باید وارد میدان ناشناخته ای شد. هرچند آمار پایین ازدواج و آمار بالای طلاق در جامعه ما نشان از این دارد که هنوز تحلیل درستی از ازدواج و انتخاب همسر در میان جوانان وجود ندارد. همچنان برخی از جوانان بدون فکر و فقط از روی احساس دست به انتخاب می زنند و در مقابل برخی شاید با در نظر گرفتن مادیات و ظواهر این کار را می کنند و همین عوامل باعث می شود که زندگی های مشترک دوام چندانی نداشته باشد زیرا دو نفر به شناخت و همه جانبه و مهارت کنار آمدن با یکدیگر دست نیافته اند. روش های مختلفی برای انتخاب همسر وجود دارد؛ اما یکی از روش هایی که سابقه ای نه چندان طولانی در دنیا دارد و در کشور ما نیز سال هاست متداول است استفاده از سایت های همسریابی برای انتخاب همسر است. شاید سایت های همسریابی فرصتی باشد تا این نگاه که تنها مرد می تواند پیشنهاد دهنده ازدواج باشد کمرنگ تر شود و دختران نیز با توجه به تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادیشان این مجال برابر را داشته باشند. البته نقدهایی بسیاری بر سایت های همسریابی وارد است و مقامات قضایی و پلیش فتا از بدون مجوز بودن بسیاری از آن ها می گویند.
اگر سری به این سایت ها زده باشید می توانید این موارد را به راحتی تشخیص دهید. اول اینکه ممکن است اطلاعاتی که در پروفایل متقاضیان ازدواج درج می شود واقعی نباشد و در مقابل افرادی که اغلب اطلاعات واقعی خود را از لحاظ ظاهر و شرایط شغلی و مالی گذاشته اند مورد توجه نیستند. همچنین دیده می شود که برخی از افراد عضو این سایت ها به منظور غیر از ازدواج و برای دوستی و یا ازدواج موقت در آن ثبت نام کرده اند. کارشناسان معتقدند از آنجاییکه این سایت ها با الگوبرداری از سایت های دوست یابی کشورهای غربی طراحی شده اند بنابراین سازوکار درستی برای انتخاب همسر ندارند. همچنین بستری برای برخی کلاهبرداری ها و سواستفاده های اخلاقی و جنسی شده است. بهرحال سایت های همسریابی با وجود برخی معایب مانند تمامی مبادی آغاز آشنایی دو نفر می تواند کارکرد داشته باشد مثل آشنایی دو نفر در محل کار در دانشگاه و … اما اگر تعریف جامع و کامل داشته باشد.
بعد از استقبال جوانان از سایت های همسریابی برخی نهادهای متولی در زمینه ازدواج به طراحی سایت و سامانه ای با همین سازوکار ولی به گفته خودشان متناسب با فرهنگ ایرانی و در راستای سبک زندگی آسان و اسلامی راه انداختند. سامانه ملی همسان گزینی تبیان یکی از این موارد است. این سامانه در خردادماه سال ۹۴ رونمایی شد. در آن زمان مدیر این پروژه گفت: دو سال پیش اتاق فکری در موسسه تبیان تشکیل شد که در ابتدا قرار بود بر اساس مدل و الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی، خدماتی در زمینه انتخاب همسر به کاربران سایت تبیان ارائه شود. پس از چندین جلسه هم اندیشی با دکتر گلزاری، معاونت محترم ساماندهی امور جوانان و تعاملات موسسه تبیان با وزارت ورزش و جوانان شبکه مشاورین که براساس سند ملی مشاوره ازدواج فعالیت می کنند در کنار سه شبکه‌ی دیگر این سامانه یعنی شبکه‌ی‌ معرفین، شبکه‌ی‌ امنای استان‌ها و شبکه‌ی راستی آزمایی طراحی شد. ایده این طرح این بود که شبکه‌ای از واسطین ازدواج به وجود بیاید و وساطت در امر ازدواج که در منابع دینی ما بسیار روی آن تأکید شده است، احیا شود تا به این وسیله بتوان با بهره‌گیری از روانشناسان و کارشناسان خبره، ازدواج‌های موفق و پایداری را رقم زد.
در این سامانه بانک اطلاعاتی وسیعی از معرفین و واسطین ازدواج ثبت شده است تا اشخاص حقیقی و حقوقی که با نیت معنوی در زمینه معرفی برای ازدواج فعالیت می کنند به صورت منسجم و متمرکز بتوانند اقدامات سازنده‌تری داشته باشند. شبکه‌ی مشاورین نیز در کنار معرفین و واسطین وظیفه ارائه مشاوره و آموزش در زمینه انتخاب همسر به جوانان و خانواده‌ها را به عهده دارند.
شبکه‌ی امنای استان‌ها نیز از افراد ذی‌صلاح شناخته شده و معتبر در هر استان تشکیل شده که وظیفه دارند اطلاعات واسطین و معرفین هر استان را تایید و بر کار آنها نظارت داشته باشند. در شبکه راستی آزمایی اطلاعات جوانان متقاضی ازدواج که به این سامانه مراجعه کرده‌اند پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی در مورد تایید هویت و درستی اطلاعات و هم چنین مصاحبه‌ی نیم ساعته با هر فرد تایید و در اختیار معرفین قرار گرفته تا موارد مناسب را معرفی کنند. طراحان سامانه همسان گزینی معتقدند: این سامانه طوری طراحی شده است که در آن از هر گونه کلاهبرداری و ایجاد ارتباطات فرازناشویی جلوگیری شود و حرمت دختر و پسرانی که نیت واقعی ازدواج دارند حفظ شود. به همین منظور مدت ها کار مطالعاتی انجام شد و در نهایت به مدل خوبی رسیده و بسترهای فنی فراهم شد.
هم اکنون این سامانه در چندین استان راه اندازی شده است و خروجی هایی داشته است و طبق آمار مدیران این سامانه از هر ۹ معرفی شاهد یک ازدواج در آن هستیم که تاکنون به جدایی ختم نشده اند. بخشی از آمار متقاضیان این سامانه را متاخرین ازدواج تشکیل داده اند یعنی دختران و پسرانی که از سن ازدواج آن ها زمان گذشته است.
این سامانه به تازگی در استان مرکزی نیز راه اندازی شده است. همزمان با آغاز سال نو و اعیاد مبارک ماه رجب، با همیاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان کردستان و مرکزی، سامانه ملی همسان گزینی تبیان فعالیت خود را در این دو استان آغاز کرد.
نحوه استفاده از سامانه ملی همسان گزینی تبیان بدین صورت است که کلیه مجردان ساکن در استان های مرکزی و کردستان ، از این پس می توانند با مراجعه به دامنه http://hamsan.tebyan.n از کد معرف ۲۳۳۹۷ برای استان مرکزی و کد معرف ۲۳۱۳۱ برای استان کردستان استفـــاده کرده و ثبت نام کنند.
پس از ثبت نام، پرونده متقاضیان بررسی و جهت تکمیل پرونده و مصاحبه حضوری با آنان تماس گرفته خواهد شد و سپس فرم های متقاضیان توسط کارشناسان ذی صلاح بررسی شده و در صورتی که موارد مناسب و کفو آنان در بانک جــامع معرفین تبیان وجود داشته باشد معرفی توسط معرفان استانهای مذکور، صورت می گیرد. به گزارش روابط عمومی موسسه تبیان، متقـاضیان استان مرکزی می توانند سوالات خود را در این زمینه با ایمیل hamsan_arak@tebyan.com مطرح کرده و همچنین متقاضیان استان کردستان از طریق مکاتبه باایمیل hamsan_kordestan@tebyan.com می توانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.
هرچند که طراحان و گردانندگان این سامانه معتقدند که مسیر درستی را برای کمک به جوانان در انتخاب همسر ایجاد کرده اند؛ اما همچنان باید این موضوع را در نظر گرفت که بسیاری از جوانان همچنان ترجیح می دهند که وارد پروسه ازدواج و زندگی مشترک نشوند حالا این آشنایی از هر طریق و روشی که می خواهد انجام شود.

۱ دیدگاه

  1. سلام
    نحوه ثبت نام در این سامانه چطور هستش؟
    آیا محیط امینی هستش؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.