خانه » جدیدترین » نحوه عمومی انتخاب مکان کسب و کار

نحوه عمومی انتخاب مکان کسب و کار

سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷   شماره ۸۱۴

حسن خدادادی. دانشجوی دکتری مدیریت

همانطوریکه انتخاب منبع مالی خاص و مالکیت نیاز به تصمیم گیری هوشمندانه دارد . در نتیجه انتخاب مکان و تاثیر آن در بلند مدت و بهره برداری در آینده کسب و کار و دامنه آن نیاز دارد که یک فرد مکان فعالیت خود را به صورت عاقلانه انتخاب نماید. در اینجا بحث و اهمیت نیازهای مشتریان و یا شرکتها و یا نوع فعالیت را در این زمینه مد نظر قرار می دهیم در حقیقت آنچه مهم است یک مزیت رقابتی نسبت به رقبایی که به صورت اتفاقی و یا تصادفی نسبت به مکان خود انتخاب می کنند ، مطرح می باشد. امروزه از روش سنتی نسبت به انتخاب مکان کسب و کار منسوخ گردیده و بخصوص در پروژه های سنگین نیاز به هوشمندی و تخصص و تجربه و با استفاده از مشاورین ذیصلاح مطرح می باشد اگر بدون برنامه ریزی و هدفمندی در خصوص کسب و کار اقداماتی صورت بگیرد انتظار می رود در هر لحظه بیم هدر رفت سرمایه گذاری و تعطیلی پروژه رخ دهد. آنچه مسلم است با توجه به نوع کسب و کار و دامنه فعالیت و مطالعه دقیق بالینی اقدام مناسب می بایستی صورت گیرد . امروزه شرایط فعالیت، نرخ های مالیاتی ، کیفیت ساختارهای زیر بنائی، الگوهای ترافیکی و عوامل دیگری برای انتخاب کسب و کار یک مکان نسبت به مکان دیگری با همدیگر متفاوت است و این امر می تواند بر رشد و موفقیت نهایی توسعه کاری موثر باشد.
در فرآیند تصمیم گیری برای مکان بایستی همانند یک اهرم عمل کرد. ابتدا تصمیم گیری نیاز به یک منطقه خاصی از کشور می باشد (البته مواردی که اشاره می شود بیشتر در داخل یک کشور) مطرح می باشد در مرحله بعد انتخاب استان و شهر و در ادامه مکان مناسب برای تولید محصول ملاک است آنچه که بسیار اهمیت دارد با توجه به نوع کسب و کار بحث استفاده از تکنولوژی بالا، نیروی کار ماهر، تعیین فیزیکی مکان در جوار مشتریان نقش بسزایی دارد. شایان ذکر است هر کدام از تعاریف در رابطه با یک فعالیت با فعالیت دیگر تفاوت اساسی دارد و از سیستم تشابه سازی امروزه نمی توان صرفاً استفاده نمود لذا در اینجا به صورت مختصر در رابطه با شرایط مکان کسب و کار و نحوه انتخاب مکان به صورت اجمالی اشاره ای کوتاه می شود.
– دسترسی به تامین کنندگان ذیصلاح ، مواد خام، نیروی کار و سایر موارد مربوطه
– استفاده از سیستم های مجازی و اینترنتی سریع در نقش تجارت الکترونیکی کسب و کار بسیار اهمیت دارد
– نوع زندگی اجتماعی مردم منطقه و کیفیت بالای زندگی مشتریان
– مطالعات تغییرات جمعیتی و رشد صنعتی منطقه
– بررسی ساختار جمعیتی و شناخت توسعه بازار
– طبقه بندی مشتریان شامل افراد، موسسات بازرگانی، صنایع ، دوایر دولتی و خصوصی ، کسب و کار آزاد، برای کسب موفقیت مکانی طوری انتخاب شود که امکان دسترسی به مشتریان را آسان تر نماید.
– شبکه حمل و نقل شامل فرودگاه، راه آهن، جاده های مراسلاتی ، شاهراه ها ، کشتی رانی ، تعرفه های حمل و نقل مرتبط با هر موضوع
– خدمات زیربنائی شهری ، آب و برق و گاز- تلفن و سایر موارد
– پلیس و آتش نشانی
– کیفیت زندگی، آب و هوا و شرایط اقلیمی، فرهنگ اجتماعی اقبال مردم
– بررسی روند درامدهای جمعیتی و تغییرات آن به صورت افزایشی و کاهشی
– تحقیق در مورد خانوار، سن، درآمد، سطح تحصیلات، سطح اشتغال، حرفه، نژاد، زبان، ایاب و ذهاب و اسکان افراد و بسیاری از ویژگی های دیگر که دارای حدوداً ۹۰ فیلد ۸۰ گانه حاوی اطلاعات نیـاز می باشدکه تکمیل گردد.
– در صورت صنعتی بودن مکان نیاز به فرودگاه تخصصی تجاری می باشد
– بررسی هزینه های عملیاتی منطقه ای
– نوع فعالیت اندازه تجاری یـا صنعتی مشخص می کند که نیاز به چه ابعاد مکانی می باشد
– ساختمان و نمای بیرونی آن و تاثیر آن در فروش محصولات
– اندازه و ابعاد و مساحت مکان و پیش بینی توسعه فضای مرتبط
امروز انتخاب شغل و یا مکان کسب و کار و یا هر حرفه ای نیاز به هوشمندی خاص خود دارد که در این مرحله آشنایی با حرفه کاری تسلط کافی بر توسعه و آینده کار جایگاه آن در آینده کاری و اقتصاد منطقه و چرخه عمر محصول و عمر شغل و یا موارد دیگر را بایستی مطالعه و کارسنجی نمود .
در خاتمه شاهد هستیم که تغییر پی در پی مشاغل و یا کسب و کار و غیر حرفه ای عمل کردن علاوه بر فشارهای اقتصادی و سردرگمی افراد و همچنین خسارت اقتصادی وارد به فرد ، به اجتماع و هدر رفت سرمایه ملی کشور باعث تلف شدن زمان و کاهش رشد اقتصادی خواهد شد و در انتها بعلت نداشتن تدبیر و آینده نگری این شکوائیه را می کند.
اگر دستم رسد بر چرخ گردون از او پرسم که این چون است و آن چون
یکی را میدهی صد ناز و نعمت یکی را نان جو آغشته در خون

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.