خانه » پیشنهاد سردبیر » نتایج ضعیف ورزشکاران ایرانی در این روزهای المپیک/هتریک ناکامی‌ها در روز دهم

نتایج ضعیف ورزشکاران ایرانی در این روزهای المپیک/هتریک ناکامی‌ها در روز دهم

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۴

گروه ورزش- سجاد کاوی:
دهمین روز المپیک با باخت‌های تلخ ایرانیان حاضر در المپیک همراه بود. توقع بالا از کشتی‌گیران و وزنه‌بردار دسته ۱۰۵ کیلوگرم باعث شد تا باخت این ورزشکاران کشورمان کام ایرانیان را تلخ کند. در کشتی فرنگی در وزن ۸۵ کیلوگرم حبیب‌ا… اخلاقی، در وزن ۱۳۰ کیلوگرم بشیر بابا‌جان‌زاده و در دسته ۱۰۵ کیلوگرم وزنه‌برداری، محمدرضا براری به مصاف حریفان رفتند. سه ورزشکار کشورمان در رشته‌های ورزشی خود به موفقیتی دست نیافتند.
حبیب‌ا… اخلاقی در وزن ۸۵ کیلوگرم در دیدار اولش حریف سوئدی خود را ضربه فنی کرد و با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری رسید. اخلاقی در دیدار دوم خود به مصاف داوید چاکوتاذره، کشتی‌گیر روسی رفت. چاکوتاذره مقابل اخلاقی به شدت خسته شده بود و نای بلند شدن از تشک را نداشت، اما این کشتی‌گیر فنی با استفاده از فنونی که بلد بود مقابل اخلاقی، بسیار فنی و حساب شده کشتی گرفت و از فرصت‌هایش به درستی استفاده کرد. وی از فرصت به دست آمده مقابل اخلاقی به نحو احسن استفاده کرد و موفق شد او را ضربه فنی کند.
با حضور کشتی‌گیر روسی در فینال، اخلاقی به شانس مجدد برای کسب مدال برنز راه یافت.
حبیب‌ا… اخلاقی در اولین کشتی‌اش برای کسب مدال در شانس مجدد به مصاف سامان طهماسبی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل آذربایجان رفت و با دلاوری و رشادت با این کشتی‌گیر مبارزه کرد و در پایان توانست با نتیجه سه بر دو به برتری برسد. دارنده دو مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی اینچئون در دومین مبارزه خود در مرحله شانس مجدد به مصاف دنیس کودلا ماکسیمیلیان قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از آلمان رفت و در پایان یک بر یک شکست خورد تا از المپیک خداحافظی کند. به دلیل اینکه امتیاز پایانی را کشتی‌گیر آلمانی به دست آورد، وی برنده این بازی شد و بدین ترتیب پرونده اخلاقی در المپیک بسته شد. پس از این باخت، اخلاقی ازدنیای قهرمانی کشتی وداع کرد.
کشتی‌گیر فرنگی‌کار دسته ۸۵ کیلوگرم کشورمان پس از ناکامی در کسب مدال المپیک گفت: سال‌ها برای کسب مدال المپیک کار کردم، اما نتوانستم این مدال را کسب کنم. اخلاقی در خصوص شکست مقابل حریف آلمانی‌اش و حذف از بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، اظهارداشت: شرمنده مردم شدم، اما زحمت خودم را کشیدم .وی با انتقاد از نوع قضاوت داوران در مسابقات المپیک افزود: متأسفانه داوران نوبتی امتیاز و اخطار می‌دهند و تنها در کشتی‌های ایرانی‌ها این اتفاق می‌افتد تا ما پیروز نشویم. فرنگی‌کار وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی کشورمان خاطرنشان کرد: در کشتی مقابل آذربایجان هم قصد داشتند من را بازنده کنند، اما من کشتی‌گیر را بیرون بردم تا توانستم امتیاز گرفته و برنده شوم. اخلاقی در پاسخ به این سؤال که چرا از دنیای کشتی خداحافظی کرد، گفت: از قبل هم گفته بودم که بعد از المپیک می‌روم و دیگر دلیلی ندارد بمانم. شرمنده مردم و کادرفنی شدم، اما اصلا کم نگذاشتم.
بشیر باباجان‌زاده، کشتی‌گیر وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشورمان در دور اول با قرعه استراحت مواجه شد ودر دور بعدی به مصاف کیانگ منگ کشتی‌گیر چینی رفت و سه بر یک به برتری رسید. بشیر در مرحله یک هشتم نهایی، به مصاف کشتی‌گیر آلمانی رفت و مقابل او با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد تا به این ترتیب چشم به بازی‌های این کشتی‌گیر داشته باشد. کشتی‌گیر آلمانی با عضلات پیچیده و بدن آماده‌اش حریف سختی برای باباجان‌زاده بود. وی دوبار در خاک بشیر نشست، اما وزن زیاد این کشتی‌گیر اجازه خودنمایی و گرفتن امتیاز را به بشیر نداد. باباجان‌زاده نیز دوبار در خاک حریف آلمانی‌اش نشست و یک‌بار بارانداز شد تا مقابل حریفش نتیجه را واگذار کند. با شکست ۸ بر صفر ادوارد پاپ، فرنگی‌کار وزن ۱۳۰ کیلوگرم آلمانی مقابل رضا کایالپ از ترکیه در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، بشیر باباجان‌زاده شانس حضور در گروه بازنده‌های این وزن را از دست داد تا وداعی تلخ با المپیک داشته باشد.
حمیدرضا اسماعیل‌نژاد درباره عملکرد حبیب الله اخلاقی و بشیر باباجان زاده اظهار داشت: باباجان‌زاده می‌توانست بهتر کار کند و نتیجه بهتری بگیرد اما این اتفاق رخ نداد و کادر فنی و شخص محمد بنا از عملکرد او راضی نیست. وی درباره اخلاقی عنوان کرد: کشتی حبیب برای همه شناخته شده است و حریفان آنالیز خوبی از او داشتند. اخلاقی آخرین سال ورزش قهرمانی‌اش را پشت سر گذاشت. می‌گویند المپیک جای باتجربه‌هاست و میدان تجربه‌اندوزی نیست اما گاهی اوقات باید به جوان ها میدان داد تا تجربه کسب کنند. مربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: در وزن ۸۵ کیلوگرم نظر بنا تا آخرین روزها روی طاهری بود اما در نهایت اخلاقی انتخاب شد و در المپیک شرکت کرد. اسماعیل‌نژاد با اشاره به قضاوت داوران تصریح کرد: در رقابت با طهماسبی ابتدا به او و سپس به اخلاقی اخطار دادند و اگر حبیب امتیاز نمی‌گرفت یک بر یک او را بازنده می‌کردند. این موضوع برنامه‌ریزی شده بود و در کشتی نماینده آلمان هم دیده شد. وی اظهار داشت: کادر فنی فعلی برای المپیک لندن ۴ سال زمان داشتند اما در این دوره ۱۰ ماه فرصت در اختیار ما بود. در این مدت در سنگین وزن اتفاقاتی رخ داد و در نهایت باباجان زاده انتخاب شد که او هم عملکرد خوبی نداشت.
وزنه‌برداری دسته ۱۰۵ کیلوگرم از ساعت ۲:۳۰ بامداد دیروز آغاز شد و محمد رضا براری به مصاف رقبایش رفت. وی کارش را در یک‌ضرب با وزنه ۱۸۰ کیلوگرمی آغاز کرد و موفق شد این وزنه را بالای سر ببرد. در تلاش دوم، وزنه بردار کشورمان نتوانست از پس وزنه ۱۸۵ کیلوگرمی برآید. براری در حرکت سومش وزنه ۱۸۶ کیلوگرمی را بالای سر برد تا به مقام ششمی برسد. در یک ضرب وزنه برداران ازبکستان، قزاقستان، چین و ارمنستان رقابت نزدیکی با یکدیگر داشتند.ایوان افریموف از ازبکستان با ۱۹۴ کیلوگرم و وزن کمتر اول شد. روسلان نورالدینوف هم وطن او با ۱۹۴ کیلوگرم و وزن بیشتر در رده دوم قرار گرفت و الکساندر زایچیکوف از قزاقستان با ۱۹۳ کیلوگرم در یک ضرب سوم شد.
در حرکت دوضرب وزنه‌بردار کشورمان کارش را با وزنه ۱۲۰ کیلوگرمی آغاز کرد و به خوبی از پس آن برآمد و این وزنه را بالای سر برد. اما رقابت سخت و نفس‌گیر این دسته باعث شد تا انوشیروانی به ناچار برای کسب مدال، وزنه ۱۲۸ کیلوگرمی براری را به ۱۳۰ کیلوگرم ارتقا دهد. رقابت در سطح بالای این دسته در دو ضرب باعث شد تا براری برای کسب مدال مجبور شود برای زدن وزنه ۱۳۰ کیلوگرمی به روی تخته نرود، زیرا او برای گرفتن مدال برنز مجبور بود وزنه ۱۳۱ کیلوگرمی را بالای سر ببرد. بدین ترتیب به استراحت پرداخت و در وزنه ۱۳۰ کیلوگرمی سه چراغ قرمز از داوران گرفت. براری در مقابله با وزنه ۱۳۱ کیلوگرمی نیز نتوانست آن را به روی سینه بکشد و بدین ترتیب با ۱۲۰ کیلوگرم در دوضرب به کارش پایان داد. براری در مجموع به رکورد ۴۰۶ کیلوگرمی رسید تا به مقام ششمی این وزن بسنده کند. اگر در انتخاب وزنه‌های براری در یک‌ضرب و دوضرب دقت بیشتری از سوی کادر فنی صورت می‌گرفت، وی شانس گرفتن مدال برنز را داشت اما این اتفاق نیفتاد تا دستش از مدال کوتاه بماند.
در این وزن روسلان نورالدینوف از ازبکستان با رکورد ۱۹۴ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۳۷ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۳۱ کیلوگرم مدال طلا گرفت.وی رکورد المپیک را نیز جابجا کرد. سیمون مارتیروسیان از ارمنستان با رکورد ۱۹۰ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۲۷ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۱۷ کیلوگرم صاحب گردن‌آویز نقره شد و الکساندر زایچیکوف از قزاقستان با رکورد ۱۹۳ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۲۳ در دوضرب و مجموع ۴۱۶ کیلوگرم به مدال نقره بسنده کرد.
بدین ترتیب پرونده ورزش‌های انفرادی ایران در روز دهم با سه ناکامی به پایان رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.