خانه » پیشنهاد سردبیر » نتایج ادامه روند آلودگی هوای کلانشهر اراک/هوای سالم فروشی می شود

نتایج ادامه روند آلودگی هوای کلانشهر اراک/هوای سالم فروشی می شود

شنبه ۲۰ آذر ۹۵ شماره ۴۷۹

فرشته غلامی
وقایع استان

«هوای شهر اراک در وضعیت هشدار قرار دارد»، «امروز هوای اراک ناسالم است»، « آلودگی هوای اراک به هفت برابر حد مجاز خود رسید»، « هوای اراک برای دهمین روز متوالی در وضعیت ناسالم قرار دارد»
کافی است عنوان آلودگی هوای اراک را در اینترنت سرچ کنید تا این خبرها به وفور به چشمتان بیاید. سالهای سال است که با سرد شدن هوا، آلودگی هوای اراک و دیگر کلانشهرها به تیتر بزرگ روزنامه ها تبدیل شده و آنقدر این مساله تکرار شده است که شاید دیگر نه تنها برای کسی جذابیتی نداشته باشد چه بسا دیگر تکراری هم شده باشد. گویا ریه، چشم و دیگر اعضای بدنمان به این هوا عادت کرده و اگر یک روز هوای شهر رو به تمیزی بروند جای بسی تعجب دارد. دیگر دیدن مردمانی با ماسک بر دهان و با چشمانی حسرت بار که به آسمان نگاه می کنند؛ چندان برایمان عجیب نیست.
حال بماند که این آلودگی دم دمای صبح و در هنگام صبح خروس خوان و سحر به بالاترین حد خود می رسد و گویی سرب ها هستند که به طور مستقیم وارد بدن ما می شوند و معلوم نیست که دور از جان همه مان چند سال دیگر همگی مبتلا به سرطان شویم. البته که بحث آلودگی هوا یک بحث پیش پا افتاده و شاید دیگر نه چندان جذابی است که سالهای سال است به آن می پردازند و هیچکس نمی داند کدام مسئول یا کدام دستگاه وظیفه اش رسیدگی به این آلوده ترین شهر کشور است و یا شاید خودشان را به بی اطلاعی می زنند.
همیشه بحث بر سر آلودگی این به اصلاح کلانشهر همیشه نافرجام بوده و مسولین فقط در پی شمارش روزهای پاک شهر هستند تا بتوانند تنها این روزهای را به عنوان عملی مثبت در کارنامه شهر ثبت کنند.
خبری جالبی که باعث شد باز هم به موضوع تکراری آلودگی هوا بپردازم این بود که مردمان کشور چین هوای پاک را به کشورشان وارد کردند.
طبق این گزارش هوای کشور چین به اندازه ای آلوده است که ممکن است در آینده ای نه چندان دور سالانه بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر دچار مرگ زودهنگام به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.به همین علت این مردم از خیلی قبل تر اقدام به خرید و تهیه هوای پاک که گفته می شد از مناطق جنگلی کانادا وارد این کشور شده، کرده اند و این هوا را به مبلغ ۵۰ دلار می خریدند . اما اکنون تکنولوژی به هوا هم سرایت کرده و آنها هوای پاک را به صورت آنلاین سفارش می دهند. این بطری های اکسیژن با محتوی هوای نیوزیلند در هر بطری به قیمت ۳۰ دلار به آنها فروخته می شود. تنفس آنلاین چندان هم برایشان ارزان تمام نمی شود چرا که براساس محاسبات نشریه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ به ازای هر ۱۰ تنفسی که از این بطری ها می شود برای خریدار آن، چیزی حدود دو دلار می شود.
نشریه جوانان پکن هم در گزارشی گفته است که مناطق شمالی چین به شدت هوای آلوده را در ماه های گذشته تجربه کرده است و بیشترین خریداران این بطری ها هم از این نواحی هستند.
اگرچه مقایسه شهر پکن، پایتخت چین با شهر اراک به نوعی قیاس دور از ذهن است حالا چه از نظر امکانات و رفاه، چه از نظر بزرگی و جمعیت و الی آخر… اما آلودگی هم در شهر پکن مانند اراک خودمان بارها از مرز استاندارد خود گذشته است و در برخی مواقع همچون شهر ما ۱۰ تا ۲۰ برابر آلودگی بالاتر از حد مجاز را تجربه کرده است.
آن قدرها هوای چین آلوده است که هوای پاک نیوزیلند برایشان به تنهایی چاره ساز نبوده و از کانادا نیز بطری های اکسیژنی را وارد کشورشان کرده اند که خریداران زیادی هم دارند.
چینی هایی که از این بطری ها استفاده می کنند، آلودگی آنها را به ستوه آورده، و می گویند حداقل خیالشان راحت است که دیگر با این بطری ها آلودگی و دود و دم وارد تنفشان نمی شود. از آنجایی که سلامت مردم پکن برای فروشندگان این اکسیژن های مصنوعی بسیار بالاست و البته بیشتر به علت آلودگی هایی که از مرز خود گذشته ، این فروشندگان اعلام آمادگی کردند که تخفیف ویژه ای را به خریداران این بطری ها بدهند یعنی اینکه دیگر هزینه هر ۱۰ تنفس از دو دلار کمتر می شود بنابراین هزینه نفس کشیدنشان کمتر و طول عمرشان هم بیشتر می شود.
در ایران و همین کلانشهر خودمان اراک با آلودگی هوا مدارس را تعطیل می کنند به این نیت که آلودگی ها کم شوند و گروه های سنی حساس کمتر در معرض آلودگی ها باشد اما با تعطیلی مدارس مردم عزم سفر می کنند و با ماشین های فرسوده خود که هیچ کدام از استانداردهای امنیتی را ندارد بنزین بیشتری را در هوا می سوزانند و آلودگی را بیش از پیش در سطح شهر و کشور می گسترانند.
ریشه اصلی این آلودگی های شهرمان را که جان و سلامت مردم را بخطر انداخته باید در کارخانه های حومه شهر دید، باید بر کیفیت بنزین که طی سالیان گذشته روند ابتلا به سرطان را افزایش داده توجه کرد ، باید نگاهی بر وضعیت کیفیت خودروهایی که بدون کمترین استاندارد در سطح شهر پرسه میزنند و بعضی از آنها فرسوده هستند توجه کرد و شاید ده ها باید دیگر که توان سخن گفتنش نیست.
بسیار مشهود است که مدیریت و تصمیم گیری هایی که در زمینه آلودگی های هوا صورت می گیرد فقط یک دور باطل است که نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر معضلات و خسارات جانی و مالی افراد هم می افزاید چه بسا برسد روزی که ما هم به صورت آنلاین برای تهیه هوای پاک و اکسیژن سالم مجبور به پرداخت هزینه های گزافی باشیم.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.