خانه » جدیدترین » نان؛ گرانی یاهمسان سازی؟

نان؛ گرانی یاهمسان سازی؟

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲  شماره ۱۷۳۳

گفت و گوی وقایع استان با رئیس اتحادیه نانوایان اراک و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک

زهرا مدنی

این روزها تعیین نرخ نان با ابهاماتی همراه بوده در حالی که مردم با مراجعه به نانوانی با افزایش قیمت نان مواجه می شوند اما مسئولان امر می گویند قیمت نان افزایش نیافته بلکه تنها یک همسان سازی در نرخ نان صورت گرفته است که با توجه به نوع نان و آرد مصرفی متفاوت خواهد بود به همین بهانه با رئیس اتحادیه نانوایان اراک و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی این شهر گفت وگویی پیرامون ارزش غذایی و تفاوت انواع مختلف نان، وضعیت نانوایی ها و نرخ نان در شهر داشته ایم که در ادامه می خوانید.
سید رضا قادری رئیس اتحادیه نانوایان اراک در گفت و گو با خبرنگار وقایع گفت: قیمت نان افزایش نیافته بلکه دولت نسبت به متناسب سازی قیمت نان در شهرهای مختلف کشور اقدام کرده است تا فاصله قیمت نان نوع یک و نان نوع دو کمتر شود.
وی ادامه می دهد: ما سنگک ۹ هزار تومانی در اراک نداریم، نرخ سنگک با توجه به نوع نان و پخت سنتی یا ماشینی از ۲هزار و دویست تومان تا ۲ هزار و هشتصد تومان است. اگر سنگک با آرد کاملا آزاد نوع ۶ پخته شود قیمت آن ۹ هزار تومان خواهد بود که در سطح شهر اراک شاید تنها دو نانوایی داشته باشیم که چنین نانی را عرضه کنند.
رئیس اتحادیه نانوایان اراک توضیح داد: در دولت های قبلی طبق قانون نظام صنفی برای تعیین نرخ هر گونه کالا و خدماتی اتحادیه آنالیز خود از کالا و خدمات را به کمیسیون نرخ گذاری ارائه می کرد تا پس از تبادل نظر قیمت نهایی تعیین شود اما امسال اتحادیه ها آنالیز خود را ارائه ندادند و صرفا از روی اطلاعات سال های گذشته برآورد کلی در استانداری انجام شده و سقف متناسب سازی به وزارت کشور اعلام شده است.
قادری همچنین اشاره کرد: میزان متناسب سازی نرخ نان در اراک از ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: نظارت بر آرد مصرفی نانوایی ها به طور مداوم در حال انجام است تا درصد سبوس گیری آرد، میزان آهن و دیگر مواد مغذی در دامنه مجاز قرار داشته باشد و چنانچه تخلفی در این زمینه مشاهده شود حتما با آن برخورد خواهد شد.
عباس علیمرادیان در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: به طور کلی در این زمینه آموزش های لازم به نانوایی ها داده شده و معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با همکاری اداره کل غله بر تمامی استانداردهای بهداشتی و غذایی در نانوایی ها نظارت دارد.
وی ادامه داد: مواردی چون استفاده از آرد غیرمنطبق با استانداردهای غذایی، شرایط بهداشتی نامناسب در نانوایی ها، آزادفروشی و… از جمله تخلفاتی به شمار می رود که در بازدیدها با آن مواجه بوده ایم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: انواع نان کامل مثل لواش، تافتون، سنگک، بربری و… چنانچه طبق استانداردهای سازمان غذا و دارو سبوس گیری شده باشد برای مصرف مناسب است و نیازهای غذایی بدن را تامین خواهد کرد با این همه از آنجا که نان سنگک سبوس بیشتری دارد ارزش غذایی بالاتری هم خواهد داشت اما افرادی که در این زمینه حساسیت هایی داشته باشند می توانند از نان های دیگری که طبق استانداردها سبوس گیری شده استفاده نمایند.
علیمرادیان تصریح کرد: مقدار نان مصرفی با توجه به رژیم غذایی هر کسی متفاوت است و به هر حال کربوهیدرات هایی چون نان و برنج باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود اما در کنار این مواد پروتئینی، چربی ها، املاح و آب نیز باید مصرف شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.