خانه » پیشنهاد سردبیر » نامزدهایی که از شهر زیبا می گویند در تبلیغات خود شهر را نازیبا کردند/تناقض اولیه

نامزدهایی که از شهر زیبا می گویند در تبلیغات خود شهر را نازیبا کردند/تناقض اولیه

شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۴
وقایع استان:
ما بعنوان رای دهنده چقدر از وظایفی که قرار است فرد انتخاب شونده و نماینده ما به آن بپردازد با خبریم؟ اصلا انتخابی که می کنیم چقدر از روی آگاهی است و چقدر تحت تاثیر جوهای حاکم؟ آیا حرف ملاک است یا آنچه کارنامه و سابقه یک کاندیدا به ما می دهد؟ قطعا دوران تبلیغات کاندیداها با اینکه که فرصت اندکی است؛ ولی می تواند برخی زوایای شخصیتی یک کاندیدا را برای ما روشن کند نوع تبلیغ، لحن صحبت، تمرکز شعارها و نحوه برخورد با رقیب در فضای انتخاباتی همه و همه مواردی است که می تواند یک شمای کلی از کاندیدا به ما بدهد و در این میان باید آنقدر زیرک بود که فریب برخی حرف ها را نخورد و واقع گرا بود. در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری آنقدر این روزها صحبت می شود که در این میان انتخابات دیگر و همزمان با آن و کاندیداهای مربوط به آن کمتر دیده می شود.
همانطور که می دانیم پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها این دوره همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و گزافه نیست اگر بگوییم به راحتی تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و هیاهوی چپ و راست در سایه قرار گرفته است البته در این انتخابات نیز گروه های مختلف لیست های خود را ارائه می دهند ولی باز آنچه این روزها مهم است انتخابات ریاست جمهوری است.
اغلب افــرادی که برای انتخابات شوراها شرکت می کنند کاندیداهایی هستند که کمتر کسی آنها را می شناسد این کاندیداها به اندازه نامزدهایی که یا در دوره های قبلی شوراها بوده اند و یا پایگاه سیاسی قوی ای دارند و یا حتی بر اثر رابطه در لیست نهایی یکی از احزاب باشند شانسی برای پیروزی در این انتخابات ندارند حتی اگر شایستگی و تخصص در میان برخی به وفور دیده شود. هر چند این افراد نیز دست از تلاش برنمی دارند و تبلیغات خود را به هر نحو انجام می دهند.
از روز ۲۱ اردیبهشت ماه تبلیغات کاندیداهای شورای شهر به طور رسمی آغاز شد. حالا چهره شهر پر شده است از پوسترها و عکس های تبلیغات چه از آن ها که می دانند شانس بالاتری دارند و چه آن هایی که خیلی امیدی ندارند. در میان مردم هم حداقل در شهر ما آنقدر لیست و ائتلاف در شوراها موثر نیست.
مردم در میان هجمه این همه چهره جدید شیوه های متفاوتی برای انتخاب دارند. برخی شیوه خوبی دارند هر عکس یا پوستری جالب تر و یا شعاری زیباتر داشت آن را انتخاب می کنند، برخی هم در روز رای دادن همان چند اسم اول لیست یا نه ممکن است خلاقیت داشته باشند و چند اسم آخر لیست را در برگه های رای خود می نویسند. اینکه ستاد کدام کاندیدا به محل سکونتشان نزدیک باشد نیز موثر است و یا عضو شدن اتفاقی در یکی از گروه های تبلیغاتی هم می تواند موثر باشد. بهرحال آنچه واضح است این است که مردم شناخت درستی در مورد کاندیداهای شورای شهر نخواهند داشت بنابراین همچنان اعضای سابق شورا و یا چهره های شناخته تر و دارای مسئولیت در شهر بیشتر شانس رفتن به شورا را خواهند داشت.
شوراها معمولا از آن دست نهادهایی است که خیلی از سوی مردم مورد پرسش قرار نمی گیرد و شاید دلیل اصلی آن این است که بسیاری از ما از وظیفه آن ها بی خبریم. البته انتخاب شهردار اصلی ترین وظیفه شورا است؛ ولی اگر زمانی شهردار به درستی به وظایفش عمل نکند شاید کمتر کسی شورای شهر را مورد سرزنش قرار دهد چون در کشور ما قانونگذار و افرادی که تصمیم گیر هستند کمتر از مجریان مورد اهمیت هستند یعنی هرجا قرار است انتقادی شود به اجراییات می شود و کمتر پیش زمینه و بستر مهمی چون تصمیم گیرنده ها مورد توجه است. شاید برای همین خیلی در انتخاب اعضای شورای شهر دقت عمل به خرج داده نمی شود. کمی تامل در شعارهای کاندیداها هم می تواند موید این مساله باشد که بسیاری از آن ها نیز دقیقا نمی دانند برای چه به این عرصه قـدم گذاشته اند.
بهرحال تمام این ها گفته شد تا به یک نکته مهم اشاره شود که در بیشتر شعارهای انتخاباتی کاندیداها چیزی که تقریبا مشترک است رسیدن به شهری ایده آل است البته باید دید این آرمان شهر مورد نظر کاندیداها برای هرکدام چه تعریفی دارد که قطعا با توجه به نگاه، تخصص و حرفه شان متفاوت خواهد بود؛ اما داشتن شهری زیبا و پاک آرزوی همه این کاندیداها است کاندیداهایی که می گویند حق شهروندان اراکی آن است که شهری عاری از زشتی ها و آلودگی ها داشته باشند حالا چقدر این کاندیداها اگر زمانی رای آورده و بر مسند شوراها بنشینند می توانند در این زمینه موثر باشند حرفی جدا است؛ ولی مساله این است کاندیداهای محترمی که هنوز برای خود و ستاد تبلیغاتی خود حقوق شهروندی را تعریف نکرده اند چطور می خواهند به شهری شایسته برای شهروندان برسند.
یک نگاه کوتاه به در و دیوار این شهر نشان خواهد داد که تعریف از شهری زیبا چیست؟ پوسترهای تبلیغاتی دیوارپوش کل شهر شده است و با وجود اینکه در این خصوص قوانین و آیین نامه هایی نیز وجود دارد ولی باز بسیاری از کاندیداها آن را رعایت نمی کنند و بعد منتخبی از همین افراد قرار است فردا در جایی به نام شورای شهر برای این شهر و مردم آن مصوبه تعیین کنند. آن هایی که ساده ترین اصول را زیرپا می گذارند شاید برای همین است که ما در تمام این سال ها شاهد شوراهایی بحران زده و بدون کارکرد بوده ایم و حتی در مواردی شورا به میدان جنگ و فلاسک پرانی نیز تبدیل شده بود. بهرحال باید کمی دقت کرد شاید یک نماد خوب برای رای ندادن همین باشد آن هایی که چهره شهر را مخدوش کردند و بر هر جایی که دستشان رسیده پوستر زده اند این را باید در لیست سیاه قرار داد چون در قدم اول اشتباه بزرگی کردند و خودشان آرمان شهرشان را خط خطی کرده اند. راه اندازی کمپین شهر_ پاک و نه_ به_تبلیغات پوستری یکی از اقدامات خودجوشی است که این روزها در فضای مجازی دیده می شود. شعار این کمپین این است: کاندیدای محترم شورای شهر، ما به کسی رای می دهیم که برای حفظ زیبایی شهرش بکوشد.
این نشان می دهد که هنوز عده ای هستند که می خواهند جدی تر به شورای شهر نگاه کنند و فقط انتخابات شورای شهر برایشان سیاه کردن یک برگه از بالای لیست یا پر کردن نام دوستان و اقوامشان نیست بلکه آن ها واقعا می خواهند شهری رو به جلو داشته باشند. پس بهتر است به کمپین هایی از این دست بپیوندیم و به خودمان بعنوان یک شهروند احترام بگذاریم تا از سوی نمایندگان احتمالی آینده مان محترم شمرده شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.