خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری که عملی نمی شوند/ ۶٫ حقوق زنان/کدام حق؟

نگاه «وقایع استان» به وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری که عملی نمی شوند/ ۶٫ حقوق زنان/کدام حق؟

شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۴
***
فرشته غلامی
وقایع استان
***
بحث بر سر حقوق زنان موضوعی است که از دیر باز مورد بحث و مناقشه فراوان بوده است، مسائل زنان همه جا مورد توجه بوده در خانواده، اجتماع، سیاست و اقتصاد همه جا به آن توجه شده است. یکی از حوزه هایی که همیشه به این قشر توجه می کردند کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است و در این میان کسانی پیروز میدان می شدند که از حقوق این قشر از جامعه دفاع کنند. اکنون زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما با این وجود هنوز هم تعریف درستی از جایگاه زن نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها هم صورت نگرفته است. خب با این اوصاف طبیعی است که هر دولتی که روی کار آید وعده هایی را در این حوزه می دهد یکی از مشارکت بیشتر زنان در حوزه سیاسی و اجتماعی می گوید و آن دیگری وقتی روی کار می آید بالندگی زن را فقط در رشد خانواده می بیند. همین بی تکلیفی هاست که سبب شده مسائل و مشکلات در این قشر هنوز هم تمامی نداشته باشد. این بلا تکلیفی ها هم از سوی دیگر موجب شده تا با هر انتخاباتی کاندیداها به خود اجازه دهند یکی از محوری ترین شعارهای خود را پیگیری مطالبات زنان قرار دهند اما پس از کسب قدرت به راحتی از روی این شعارها عبور کنند.
چیزی که اکنون مشاهده می شود برخورد شعاری و سیاسی کردن موضوع زنان است که یک واقعیت اجتماعی است و به یکی از مناقشات جدی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه مسائل زنان تبدیل شده است. مسائل زنان ماهیت اجتماعی دارند و نگاه قدرت طلبان به جایگاه زن برای تحکیم موقعیت و یا کسب آرا بیشتر، فقط موجب بدبینی زنان به نقش های اجتماعی خود می شود.
حال آنکه زنان به عنوان نیمی از جامعه می توانند تاثیر به سزایی در روند انتخابات داشته باشند و بیش از نیمی از رای کاندیداها را به خود اختصاص دهند و در جامعه نقش آفرینی کنند. مسلماً کاندیداها نیز به این مسأله توجه ویژه داشته و در شعارها، برنامه‌ها و تبلیغات خود از وجود چنین قشری غفلت نمی‌ورزند. هرچند ممکن است فاصله معناداری میان این شعارها و برنامه‌ها با آنچه که در عمل با آن مواجهیم و یا حتی امکان تحقق شرعی و قانونی آن، وجود داشته باشد.
طبیعی است که کاندیداهای دور دوازدهم هم همچون دوره های قبل اگرچه کمرنگ تر به موضوعی با محوریت حقوق زنان بپردازند، شاید این کم توجهی به این حوزه در انتخابات دوره های اخیر به این دلیل باشد که دیگر گوش زنان از این وعده های رنگارنگ پر است. پس در همین راستا به وعده ها و نگاه کاندیداهای این دوره از انتخابات در خصوص حوزه زنان نگاهی می اندازیم.
حسن روحانی که رییس دولت یازدهم هم بوده درخصوص مسایل حوزه زنان گفته آن دوران که فقط زنان آشپزی و بچه داری می کردند سپری شده، این مسائل هم سرجای خود با اهمیت است اما نمی توان وظایف زنان را به درون خانه منحصر کرد. زنان شایسته باید در مشاغل مختلف جایگاه خود را کسب کنند.
وی گفته آیا خداوند همه عالم را برای مردان و فقط یک آشپزخانه سه در چهار را برای زن آفریده؟ معلوم است که این حرف غلط است. اسلام دینی است که مرد و زن را دارای ارزش مساوی در کنار هم قرار داده است.
روحانی در انتخابات دوره قبل نیز به حضور زنان اشاره کرده و وعده های مساوی را با مردان در تمام حوزه داده بود و اکنون نیز به عملکرد خود می پردازد و در موضوع اشتغال زنان به فضای مردانه اشاره کرده که علت اینکه زنان ما نمی‌توانستند مشغول به کار شوند این بود که فضای کار ما مردانه بود. اما امروز ٢٣٠ نفر از مدیران شرکت‌های دانش بنیان از زنان هستند.
مصطفی هاشمی طبا نیز که سال های سال در حوزه ورزش فعالیت می کرده نگاه ویژه ای به ورزش زنان داشته و گفته ورزش برای بانوان ضروری‌تر از آقایان است چرا که خانه‌داری، زایمان و نگهداری فرزند در کنار همسری که دست به جیب نظاره گر همه این مسائل است کم کم موجب بروز دردهای عضلانی و مشکلات جسمی فراوان می‌شودکه با ورزش می‌توان از اینها پیشگیری کرد. هاشمی طبا کمتر در مورد ورزش قهرمانی بانوان صحبت کرده و پارک و پیاده روی را به بانوان کشورمان به طور جدی توصیه کرد.
مصطفی میرسلیم از دیگر کاندیدای ریاست جمهوری است که دراین خصوص فقط به تعرض زنان در فرودگاه تفلیس اشاره کرده است.
اسحاق جهانگیری نیز در خصوص زنان گفته است که آنها باید در نیمی از اقتصاد و مدیریت کشور سهیم باشند.
او با اشاره به اینکه در دولت یازدهم فرماندار و نماینده زن حضور داشته ادامه داد: باید در سایر نقاط کشور نیز با زنان با عدالت رفتار شود و کابینه انتخابی دولت باید کابینه باشد که همه اقشار اعم از زنان و جوانان هم در آن حضور داشته باشند.
ابراهیم رییسی هم درباره حقوق زنان گفته که دم زدن از حقوق زنان برای کسب منافع بیشتر و جلب توجه در نگاه برخی رسم شده است که نزدیک انتخابات اسم زن و حقوق زنان را می‌آورند، درحالی‌که ما بالاتر از حقوق زن به کرامت زن معتقدیم و حقوق زن را بخشی از این موضوع می‌دانیم.
رییسی همچنین تاکید کرده که وقت شعار نوشتن گذشته و اکنون نوبت اجرا است و ما بنا داریم شاهد اجرای این قوانین ازجمله قوانین مربوط به حقوق شهروندی و حقوق زنان باشیم و خود را مستلزم به اجرا می‌دانیم.
محمد باقر قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی‌اش مدعی شد که زنان ۱۳ درصد از سهم مدیریت شهری را در شهرداری تهران در اختیار دارند. این درحالی است که دقایقی پس از اتمام مناظره، این گفته شهردار تهران با موجی از انتقادها و واکنش‌ها مواجه شد.
وی در جای دیگر نیز از زنان سرپرست خانوار گفته که یکی از موضوعات مهم کشور است و باید به این قشر در دولت توجه بیشتری کنیم و مدعی شده که در شهر تهران نیز به این گروه کمک کرده است.
با وجود تمام بحث هایی که در خصوص زنان شده است باید به این نکته توجه داشت که داوطلبان انتخاباتی مطابق اخلاق نباید برای کسب آرای بیشتر سوار بر مشکلات زنان شوند. اگرچه در مناظرات این دور از انتخابات از این موضوع غفلت شده و بحث هایی هم که مطرح شده به گونه شعارگونه و درحد یک برنامه کلی بوده است. اکنون دیگر گوش زنان از بحث های شعارگونه پر است و همچنان بحث مربوط به خانه و زنان لنگ می زند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.