خانه » جدیدترین » میانبری به نام «شرکت های دانش بنیان»

میانبری به نام «شرکت های دانش بنیان»

پنجشنبه ۱۱ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۱
***
امیرمحمد خلیلی
***
امروزه یکی از فرصت های طلایی برای تاسیس شرکت و تولید انبوه محصولات و ارائه خدمات در قالب شرکت های دانش بنیان است که حمایت ویژه ای از جانب دولت را داراست و با ارائه تسهیلات متعدد امر تولید فناوری و خدمات را برای علاقمندان به این زمینه تسهیل کرده است.
طی تحقیقات انجام شده در حوزه ارتباط شرکت های دانش بنیان و رشد اقتصادی ایران وجود این نوع شرکت ها به منظور تولید فناوری و ارائه خدمات رابطه مستقیم و معنا داری وجود دارد که لازم به ذکر است رشد اقتصادی چشمگیری که ناشی از وجود این شرکت ها باشد از نظر تحقیقات اقتصاددانان ایران طی بلند مدت رخ خواهد داد و با توجه به وجود اینکه تاثیر مثبت بر روند اقتصادی ایران دارند، سرعت تعدیل انحراف از بلند مدت به کوتاه مدت کند است.
به منظور توسعه و حمایت از شرکت های دانش بنیان از جانب صندوق نوآوری و شکوفایی ۸ نوع تسهیلات پس از شکل گیری و ارزیابی عملکرد آنها به این شرکت ها تخصیص میابد تا شرکت های دانش بنیان قادر باشند به راحتی فعالیت خود را آغاز نموده و محصول خود را تولید کنند و تقاضا را تحریک کنند تا رونق اقتصادی پدیدار شود. شرکت های دانش بنیان (knowladge based) یک اصطلاح کاربردی پیرامون یک مجوز یا گواهی است که توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای یک شرکت یا موسسه صادر میگردد،که البته استان مرکزی با تعداد ۵۸ شرکت دانش بنیان فعال در جایگاه دهم کشور قرار دارد که تعداد ۲۰ شرکت از رقم یاد شده مربوط به سال گذشته بوده است که این خود حاکی از استقبال مخترعین ، کارآفرینان و اساتید دانشگاهی از این شرکت ها در استان است که این امر سبب افزایش اشتغال و تولید و رونق اقتصادی در استان خواهد شد. مهمترین هدف شرکت ها و موسسات برای کسب مجوز دانش بنیانی و ورود به حوزه کسب وکار های دانش بنیان بهره مندی از مجموعه مشوق ها و تسهیلاتی است که تداوم حرکت دانش محور شرکت را تضمین میکند و این مشوق ها و تسهیلات در ابعاد مطالعاتی اولیه محصول، توسعه فنی، بازاریابی فروش، تبلیغات محصولات تولیدی دانش بنیان و منابع انسانی به حمایت از شرکت ها می پردازد که اینگونه دسته بندی میشود:

تسهیلات شرکت های تولیدی:
وام قرض الحسنه با ۴ درصد کارمزد تا سقف ۱ میلیارد ریال که البته برای استفاده از مبلغی بیشتر از این مقدار باید حتما طرح محصول و شرکت دانش بنیان به تصویب کمیته اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی برسد. البته مبلغ وام قرض الحسنه تا سقف ۳ میلیارد ریال به شرکت هایی که از وام ۱ میلیارد ریالی به خوبی استفاده نمودند نیز تخصیص داده میشود. تسهیلات شرکت های دانش بنیان صنعتی نیز مشابه شرکت های تولیدی است.
تبلیغ و توسعه محصول و مطالعات بازار:
یکی از مجموعه خدماتی که پس از اخذ صلاحیت دانش بنیانی به شرکت های دانش بنیان ارائه میشود مربوط به تبلیغ وتوسعه و مطالعات بازر محصول دانش بنیانی است نمونه هایی از این خدمات در کریدور صادراتی در زمینه های طراحی سایت ، تهیه اقلام تبلیغاتی،طراحی صنعتی و بسته بندی صادراتی وتهیه گزارشات تحقیقات بازار انجام میشود و همچنین طبق توافق نامه صدا و سیماو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان از تخفیف ۳۰-۴۰ درصدی تبلیغات تلویزیونی برای فروش محصولات دانش بنیانی خود بهره مند میشوند.

لیزینگ محصولات دانش بنیان:
خدمت لیزینگ به این صورت است که شرکت دانش بنیان در صورت داشتن خریدار برای محصول دانش بنیان خود می تواند برای اخذ تسهیلات لیزینگ اقدام کند. کارگزاران مرکز فن بازار ملی ایران توانمندی خریداران و فروشندگان را سنجیده و در صورت تأیید، قرارداد با فروشندگان و خریداران توسط عاملیت مالی منعقد خواهد شد. در طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان شرکت فروشنده محصول خود را به شرکت خریدار تحویل داده و هزینه کالای خود را از نهاد مالی مرتبط با مرکز فن بازار ملی ایران دریافت می کند. سپس شرکت خریدار به صورت اقساط اقدام به بازپرداخت هزینه کالا به نهاد مالی می نماید.

معافیت مالیاتی :
شرکت های دانش بنیان تا ۱۵ سال از عوارض صادرات، سود بازرگانی، عوارض گمرکی معاف هستند و اگر مکان شرکت در پارک علم و فناوری نیز قرار داشته باشد از پرداخت مالیات نیز معاف هستند.

خدمات صادارات محصول:
کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. خدمات تسهیل کننده فرآیند صادرات کالا‌ها و همچنین آموزش و مشاوره شرکت‌ها در حوزه صادرات از جمله نیازهای اساسی شرکت‌های دانش بنیان است.خدماتی چون تسهیلات نقل و انتقال مالی، اخذ مجوزها و استاندارهای بین‎المللی، طراحی صنعتی و بسته‎بندی صادرات، خدمات تبلیغاتی و بازاریابی بین‎الملل، خدمات بازرگانی و حمل و نقل را ارائه میدهد.
خدمات مالکیت فکری :
یکی از ملزومات ورود فناوری به بازار اطمینان از ثبت مالکیت فکری آنست که کانون پتنت ایران به شرکت های دانش بنیان خدمات متعددی از قبیل ثبت مالکیت فکری بین المللی با حمایت از ۹۰% هزینه های ثبت در کشو های خارج،ثبت علائم تجاری با حمایت از ۷۰ درصد هزینه ثبت برند،اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی برای شرکت هایی که ثبت اختراع بین المللی دارا هستند. با استفاده از این تسهیلات برای ایجاد کسب و کار خود میتوانید به راحتی مسیر پر پیچ و خم تاسیس شرکت را به طرف یک مسیر مستقیم و کم ریسک به سمت شرکت های دانش بنیان تغییر دهید و با استفاده از دانش در زمینه ای متفاوت به تولید انبوه محصول دانش بنیانی خود شوید، ایران در چند سال اخیر از لحاظ جایگاه علم و دانش و شرکت های دانش بنیان رشد چشمگیری داشته است به طوری که شرکت های متعدد دانش بنیانی در ایران موجود هستند که به حجم تولید انبوه چشمگیری در محصولات خود رسیده اند و حتی سهم قابل توجهی از بازار های بین المللی هم توسط محصولات دانش بنیان ایرانی تسخیر شده طبق آخرین آمار ۲۸۰ شرکت دانش بنیانی با فروش محصولات تولیدی خود به فروش بالای ۱ میلیارد تومان رسیده اند. شرکت های دانش بنیان با تولید محصول و ارائه خدمات میتوانند نقش مهمی در تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا کنند تا در آینده ای نزدیک شاهد شکوفایی در مسیر دانش بنیان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.