خانه » جدیدترین » موفقیت شهرداری در اجرای تعهدات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک/نمره خوب استـاندار به عملکرد شهـرداری اراک

موفقیت شهرداری در اجرای تعهدات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک/نمره خوب استـاندار به عملکرد شهـرداری اراک

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴

شماره ۳۲۵

گروه اجتماعی- وقایع استان:
با توجه به اینکه ناوگان تاکسیرانی، ناوگان حمل و نقل عمومی و حفظ و نگهداری فضای سبز در اختیار شهرداری است این ارگان می تواند نقش بسیار موثری در کنترل آلودگی هوا داشته باشد و چنانچه بخواهیم نمره ای به عملکرد شهرداری در این هشت سال که از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای می گذرد بدهیم، البته با توجه به در نظر گرفتن کمک هایی که دولت های گذشته بایستی به مدیریت شهری می کردند و این کار را انجام ندادند، نمره خوبی بدون اغماض می توان داد.
عملکرد مطلوب شورای شهر و شهرداری اراک در جهت کاهش آلودگی هوا از آن جهت است که بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که در سال ۸۶ مصوب شده است، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در درون شهر در نقاط گره ترافیکی، افزایش یک هزار دستگاه تاکسی گازسوز در شهر اراک، افزایش یکصد دستگاه اتوبوس گازسوز به ناوگان حمل و نقل شهری، گازسوز نمودن ناوگان فعلی حمل و نقل عمومی شهر، ایجاد سه پایانه مسافربری در اراک، هوشمندسازی حمل و نقل و ترافیک، احداث ۶ پارکینگ طبقاتی در سطح شهر، گسترش فضای سبز و … از جمله وظایفی بود که شهرداری اراک مکلف به انجام آن بوده است، که البته در ازای انجام این وظایف تعریف شده در طرح مقرر بود دولت اعتباراتی را بپردازد که متاسفانه اغلب اعتبارات پرداخت نشده و شهرداری اراک برای تحقق شهری پاک برخی از این اقدامات را انجام و برخی را در دست احداث دارد.
به وظایف تعریف شده عمل کرده ایم
‎‎‎ شهردار اراک در نشست‌ کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با تشریح اقدامات شهرداری در راستای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، گفت: مجموعه شهرداری به وظایف تعریف شده در طرح جامع کاهش آلودگی هوا عمل کرده است.
مهندس محمد ابراهیم عباسی شهردار کلانشهراراک درادامه با ارایه گزارشی از عملکرد این دستگاه در راستای انجام طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، گفت: احداث ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و دو خیابان الغدیر(منتهی به سنجان) و شهید آنجفی، از سال ۸۶ تا کنون به ارزش حدود دو هزار ۵۰۰ میلیارد ریال ، انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای ساخت پنج تقاطع و زیرگذر، اجرای پنج پارکینگ طبقاتی به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را از جمله فعالیت های شهرداری اراک است.
وی افزود: عملیات احداث تقاطع میدان شریعتی اراک آغاز شده و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تقاطع میدان امام حسن(ع)نیز که در هفته دولت کلنگ زنی شده است تا ۱۲ فروردین ماه سال آتی به بهره برداری می رسد.
شهردار اراک پیشرفت فیزیکی تقاطع غیر همسطح کاوه نبیری را ۲۵ درصد و تقاطع غیر همسطح سیاوش امیری را ۸۵ درصد عنوان کرد و بیان داشت: احداث بلوار الغدیر با طول ۴ کیلو متر که یک باند آن احداث شده است تا سه ماه آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.
عباسی در ادامه احداث پارکینگ‌های طبقاتی را امری مهم در کاهش ترافیک دانست و افزود: با اقداماتی که شهرداری در خصوص احداث پارکینگ‌های طبقاتی انجام داده و در دست اجرا دارد، در کل ۱۵۰۰ واحد پارکینگ ایجاد خواهد شد که تاکنون بخشی از این میزان تامین شده است
وی افزود: ایجاد ۳۰۰ هکتار فضای سبز و نیز احداث ۱۶ بوستان و ۵۰ هکتار فضای سبز دیگر در قالب ۱۶ پارک محله ای با استفاده از آبیاری قطره ای و بارانی به صورت هوشمند از دیگر اقدامات شهرداری اراک در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا بوده است.
مهندس عباسی انتقال صنایع آلاینده به سایت ۲۱ هکتاری و ایجاد یک هزار و ۵۰۰ واحدی تجاری وابسته به صنایع خودرو و انتقال مشاغل مزاحم به شهرک ۹۰ هکتاری را از دیگر اقدامات شهرداری برای خروج صنایع آلاینده عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی سایت ۲۱ هکتاری در دست اجرا است و در صورت اختصاص زمین کار اجرایی انتقال مشاغل مزاحم نیز اجرایی می‌شود.
شهردار اراک اجرای سیستم آبیاری به صورت قطره‌ای برای فضای سبز شهر و اجرای سیستم آبیاری به صورت زیر سطحی در منطقه چقا را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار داشت در حال حاضر سرانه فضای سبز در شهر اراک ۲۱ متر مربع و سرانه پارکی به ازای هر نفر ۸٫۸ متر مربع است.
وی در ادامه یادآور شد: شهرداری اراک در نظر دارد به مناسبت روز هوای پاک معاینه فنی خودروها در مرکز مکانیزه معاینه فنی شهرداری را در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه و یکم بهمن ماه رایگان انجام دهد.
شهردار اراک اظهار کرد: ایجاد ۱۲ جایگاه سی ان جی از سال ۸۶ تاکنون به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال، مرکز معاینه فنی که هر ساله ۲۹ هزار دستگاه را معاینه می کند، احداث، تجهیز و راه اندازی مرکز کنترل هوشمند شهر اراک ، انتقال پایانه های مسافربری از هسته مرکزی شهر به منظور کاهش ترافیک به سه پایانه میرزای شیرازی، میدان سرداران و پایانه عمار یاسر و اصلاح خطوط اتوبوسرانی از دیگر اقدامات شهرداری اراک بوده است.
اقدامات شهرداری در جهت اجرای طرح کاهش آلودگی رضایتمند است
استاندار استان مرکزی نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از اقدامات مجموعه شهرداری اراک راستای عمل به تعهدات خود در راستای کاهش آلودگی هوا گفت: فعالیت های انجام شده در بحث احداث تقاطع ها، فضای سبز و گاز سور کردن ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین ایجاد فضای سبز اقدامات ارزشمند و کاربردی شهرداری اراک بوده است.
محمود زمانی قمی افزود: خوشبختانه شهرداری در خصوص کاهش الودگی هوا نقش موثری را ایفا کرده است ولی برای رسیدن به شهری پاک بدور از آلودگی نیازمند عزمی ملی هستیم.
وی در ارتباط با مصوبات کارگروه نیز گفت: باید همه تلاش کنیم که این مصوبات به خوبی اجرا شود تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم و با توجه به اجرایی شدن برجام در آینده می‌توانیم اقدامات مطلوب‌تری در این رابطه انجام دهیم.
استاندار مرکزی با بیان اینکه انجام نشدن برخی اقدامات از جمله تکمیل کمربندی به این معنا نیست که ۵۰ میلیارد تومان در اختیار داریم و کمربندی را راه نمی‌اندازیم، قطعا با راه‌اندازی کمربندی و کاهش آلودگی مشکلات بسیاری حل شده و به جامعه کمک می‌شود.
مهندس زمانی قمی استاندار استان مرکزی با اشاره به لغو تحریم‌های ظالمانه و اجرای توافق هسته‌ای افزود: با توجه به دستاوردهای توافق و ایجاد شرایط جدید در کشور پیش‌بینی می‌شود اثرات توافق و لغو تحریم‌ها را در سال آتی مشاهده کنیم
وی افزود: تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب را به فضای کسب و کار در کشور وارد کرده و بزرگ‌ترین دلیل کاهش تولید و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی بر اساس تحقیقات انجام شده، تأثیر تحریم‌ها بوده است.
وی گفت: امید است که با بهبود وضعیت اقتصادی کشور بتوانیم در آینده از بودجه دولت به مجموعه شهرداری ها کمک نماییم تا این مجموعه خدمت رسان بتواند پروژه های شهری را به اتمام رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.