خانه » جدیدترین » شبهای تئـاتر آبـان اراک و یک رپرتوار جدید/ تئاتر هـم آزمــایشگاه می خواهد

شبهای تئـاتر آبـان اراک و یک رپرتوار جدید/ تئاتر هـم آزمــایشگاه می خواهد

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۵

گروه فرهنگی- وقایع استان:

دومین دور شب های آبان در اراک برگزار شد. در این رپرتوار آثاری از تئاتر کلاسیک یونان ، آلمان ، فرانسه و روسیه مرور و اجرا شد. شبهای تئاتر آبان هر سه ماه یکبار توسط آموزشگاه آزاد رسمی تئاتر آبان برگزار می شود و تلاش دارد تا با دور هم جمع کردن اعضای خانواده اش ( هنرجویان و خانواده هایشان) مروری بر تئاتر جهان داشته باشد .
آرش زرنیخی مدیرمسئول آموزشگاه آبان در این خصوص گفت: یکی از بخش های تقریباً ثابت این رپرتوار نمایشی مرور و اجرای آثار تئاتر کلاسیک یونان است.
وی اضافه کرد: این رپرتوآر دربردارنده اجرا و مرور تراژدی های آنتیگونه اثر سوفوکل و آگاممنون (از تریلوژی اورستیا) اثر آیسخولوس بود .
زرنیخی ادامه داد: علاوه بر تئاتر کلاسیک یونان در این شب هنرجویان تئاتر آبان مجموعه پایان نامه های عملی خود در رشته بازیگری را روی صحنه آوردند .
وی تاکید کرد: ما در واقع مبانی آموزشی خود را در قالب تئاتر آزمایشگاهی روی صحنه می بریم .
زرنیخی با بیان اینکه تئاتر هنری فرهنگ ساز است، تصریح کرد: تئاتر به عنوان یک فرهنگ و بعد یک هنر برای ملموس تر جلوه کردنش نیاز به آزمایشگاه دارد.
وی آموزشی را مفید تلقی کرد که در ناخودآگاه بماند و ادامه داد: درست همانند میز تشریح دانشکده های پزشکی . باید هنرجویان را علاوه بر آموزش به تشریح تئاتر در پلاتو واداشت و همین امر باعث می شود که مباحث آموزشی در ناخودآگاهشان برای همیشه حک شود .
زرنیخی در خصوص رپرتوار های تئاتری آبان خاطرنشان کرد: نه تنها در شبهای تئاتر که در هر دوره از پایان نامه های عملی رشته بازیگری نیز یک رپرتوار جدید ارائه می شود .
وی با بیان اینکه این رپرتوآر ها دوهدف عمده را پیگیری می کند، اظهار کرد: یکی از این اهداف جدی آشنایی هنرجویان با تئاتر جهان وهدف دیگر یک فرهنگ سازی به اندازه توانایی و امکانات موجود برای آشنایی مخاطبان و پیگیران تئاتر با شاهکارهای نمایشی و نمایشنامه نویسان مطرح جهان است.
مدیرمسئول آموزشگاه تئاتر آبان با اشاره به فعالیت انجمن علمی این آموزشگاه گفت: جدی ترین هدف از تشکیل این انجمن علاوه بر غنی کردن بانک اطلاعاتی تئاتر کشور، تشویق و ترغیب هنرجویان به مطالعه است.
زرنیخی در خصوص عملکرد سه ماهه انجمن علمی ابان نیز گفت: مهدیه اسکندری دانشجوی مهندسی برق دانشگاه اراک یکی از اعضای فعال این انجمن علمی تا کنون موفق به ترجمه سه مقاله تئاتری از چند ژنرال معتبر شده که در بانک اطلاعاتی آبان محفوظ است . او همچنین فعالیت پژوهشی خود را بر سایکودرام استوار کرده و مشغول نگارش مقاله ای در این زمینه است.
وی ادامه داد: نسرین مولایی دیگر عضو جدید این انجمن علمی نیز در شرف نگارش مقاله ای در خصوص تعزیه با تکیه بر تعزیه زنانه است.
زرنیخی یادآور شد: اعضای دیگر این انجمن نیز خانم ها مهدیه نظری دانش آموخته زبان انگلیسی دانشگاه اراک و پروین محمدی نفر چهارم کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی هستند که در زمینه های دیگر پژوهش داشته اند.
در مراسم شب های آبان آثار دراماتیک تراژدی آنتیگونه اثر : سوفوکل ترجمه : نجف دریابندری با بازی فاطمه طیبی، ترس و نکبت رایش سوم اثر : برتولت برشت ، ترجمه : شریف لنکرانی با بازی مهری میقانی، نسترن قدری، تراژدی آگاممنون اثر: آیسخولوس، ترجمه : عبدالله کوثری با بازی مونا حیدری، فاطمه حافظی، محمد حبیبی، علی سیروسیان، محمد جیریایی، کمدی بازرس اثر : نیکلای گوگول و ترجمه : آبتین گلکار با بازی فریده عاشوری، نسرین مولایی، ستایش اسکندری، عادله خسروی، طیبه ( مهدیه) اسکندری، فاطمه طیبی ، کودکی مرده در پیاده رو اثر: گی فواسی ترجمه : داریوش مودبیان، با بازی مهری میقانی، مرضیه نظام آبادی اجرا شد.
در پایان این مراسم از سه هنرجوی فعال رشته نمایشنامه نویسی آموزشگاه رسمی تئاتر آبان آقایان مانی ریاحی ، محمد جلالوندی و خانم مریم نصیری تقدیر شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.