خانه » پیشنهاد سردبیر » مهرِ بی جا

مهرِ بی جا

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸   شماره ۱۲۱۱

مهرِ بی جا

کمک شهروندان به متکدیان باعث افزایش تکدی گری در شهر اراک شده است

طاهره قهیه ای

تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که همواره در سطح جامعه وجود داشته است و به عنوان معضلی در بین مردم و مسئولان تلقی می شود. تکدی گری بنابر دلایل مختلفی توسط افراد صورت می گیرد و در پاره ای موارد بی ارتباط با ضعف اقتصادی است، بلکه نوعی ضعف فرهنگی بشمار می رود و برخی از متکدیان شاید از روی عادت، تن ندادن به کار کردن و یا سو استفاده از عواطف و احساسات مردم سعی در جریحه دار کردن عواطف مردم دارند تا بتوانند به پولی بدون زحمت دست یابند.
در شهر اراک نیز متکدیانی به چشم می خورند که از وضعیت ظاهری آنها مشخص است اهل اراک نیستند و از برخی شهرها و استان های همجوار و یا حتی استان های غیر همجوار برای تکدی گری به اراک می آیند و با سو استفاده از عواطف و محبت مردم تکدی گری می کنند؛ در واقع کمک ها و مهر و عطوفت شهروندان باعث شده تا متکدیان به کار خود ادامه دهند. درباره آخرین وضعیت جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهر اراک و عوامل حضور آنها در شهر گفتگویی با سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
محمد عسگری سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک به خبرنگار وقایع استان گفت: طبق آیین نامه وظیفه شهرداری جمع آوری و ساماندهی متکدیان است و شهرداری طبق بند ۵ ماده ۵۵ باید متکدیان را جمع آوری کرده و تحویل ارگان های مربوط برای ساماندهی دهد.
وی افزود: در این آیین نامه ۱۲ ارگان دیگر باید در زمینه جمع آوری و ساماندهی متکدیان همکاری کنند که از آن جمله می توان به نیروی انتظامی، سازمان مردم نهاد، فرمانداری، امور اجتماعی استانداری، برنامه و بودجه استانداری،کمیته امداد و بهزیستی، اداره کار و سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد که در این میان همکاری پلیس امنیت اخلاقی با شهرداری بسیار خوب است و با در اختیار گذاشتن پلیس نسوان هنگام جمع آوری متکدیان زن کمک بسیاری به ما کرده است.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک اظهار کرد: بعد از جمع آوری متکدیان آنهایی که دارای معلولیت و یا زیر ۱۸ سال هستند را به بهزیستی معرفی می کنیم تا اقدامات بعدی توسط این نهاد برای آنها صورت بگیرد و آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند را نیز به کمیته امداد تحویل می دهیم.
عسگری ادامه داد: چنانچه متکدی برای بار دوم یا بیشتر توسط شهرداری شناسایی شود تحویل نیروی انتظامی و مراجع قضایی می شود؛ چرا که طبق قانون ۷۱۲ و ۷۱۳ مجازات اسلامی تکدی گری جرم محسوب می شود و قوه قضاییه باید با آنها مقـــابله کند.
وی گفت: طی ۳ سال گذشته حدود ۱۲۰ متکدی در اراک شناسایی شده است که از این تعداد تقریبا ۶۰ درصد غیر بومی بوده اند و افراد غیر بومی را کمیته امداد موظف به برگشت زدن آنها به شهرهایشان است.
عسگری با اشاره به اینکه از این تعداد ۷ تن زیر ۱۲ سال بوده اند، ابراز کرد: ۴۴ تن بین ۱۲ تا ۴۰ سال و ۶۹ تن نیز بالای ۴۰ سال بوده اند، همچنین ۵۰ درصد متکدیان زن و ۵۰ درصد نیز مرد بوده اند.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک افزود: حدود ۷۰ درصد از متکدیان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند که شاید تعدادی از آنها بر اثر عادت به تکدی گری روی آورده باشند.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ در اراک ۷۱ متکدی شناسایی شد، گفت: ارگان های کمیته و بهزیستی در راستای ساماندهی متکدیـــان نقش بسیـــار مهمی می توانند داشته باشند و حتی تذکر لسانی پلیس هم در این زمینه می تواند کارگشا باشد.
عسگری اظهار کرد: ۷۰ درصد متکدیانی که بار اول شناسایی می شوند دیگر تکدی گری نمی کنند و فقط ۳۰درصد از متکدیان هستند که مجدد به تکدی گری روی می آورند و این ۳۰ درصد همیشه برای تکدی گری می آیند که در این زمینه باید فرهنگ سازی صورت بگیرد تا افراد تکدی گری نکنند و مردم نیز با کمک نکردن به آنها در کاهش تکدی گری در شهر کمک کنند.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک به اقدامات فرهنگی شهرداری در این زمینه اشاره و عنوان کرد: اجرای تئاتر خیابانی با موضوع تکدی گری و طراحی و نصب بنر در سطح شهر از جمله اقدامات فرهنگی است که شهرداری در این زمینه انجام داده است.
وی ادامه داد: فرمانداری ها می توانند تمام ۱۲ ارگان دخیل در امر ساماندهی و جمع آوری متکدیان را نسبت به داشتن تعامل بیشتر با یکدیگر ملزم کنند، ضمن اینکه آیین نامه فوق نیازمنـد بازنگری است و می تواند چند دستگاه دیگر را نیز در رابطه به این امر موظف به انجام اقداماتی کند.
عسگری خاطرنشان ساخت: وقتی با متکدیان غیربومی که از شهرهای اطراف برای تکدی گری بــه اراک می آیند علت حضورشــان در اراک را جویـــا می شویم می گویند در اراک به مــــا بـــه خوبی کمک می کنند.
وی گفت: این افراد با سواستفاده از عواطف و محبت مردم سعی در جریحه دار کردن احساسات آنها و گرفتن پول از مردم دارند، از اینرو است که می گوییم شهروندان می توانند با عدم کمک به این افراد در فرهنگ سازی برای کاهش متکدیان به شهرداری و سایر ارگان های ذیربط کمک کنند.
یکی از شهروندان در این رابطه با علت کمک کردنش به متکدیان گفت: وقتی می بینم فردی کنار خیابان ایستاده و با وضعیت آشفته التماس می کند دلم می سوزد و نمی توانم به او کمک نکنم.
یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: تعدادی از متکدیان در شهر اراک کاملا از چهره هایشان مشخص است که غیر بومی هستند و حتی به صورت خانواده ای و یا فراتر از آن قومی و قبیله ای برای تکدی گری به اراک آمده اند.
وی ادامه داد: مردم چون اطلاعی از وضعیت زندگی این افراد ندارند به آنها کمک می کنند هر چند شاید این کمک ها ناچیز و جزئی باشد اما قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود و همین کمک های کوچک اما مداوم است که باعث حضور متکدیان غیربومی در اراک می شود.
یکی دیگر از شهروندان گفت: مردم باید نسبت به متکدیان آگاه شوند و همان کمک های کم و جزئی را نیز به افراد واقعا نیازمند برسانند؛ چرا که معتقدم فردی که واقعا نیازمند و آبرومند است برای گذراندن زندگی تکدی گری نمی کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.