خانه » جدیدترین » من می گویم لزوم بازنگری عقاید، شما به آن چه می گویی؟

من می گویم لزوم بازنگری عقاید، شما به آن چه می گویی؟

سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶   شماره ۶۶۱

آزاده جمشیدی راد

عقیده چیست؟ عقیده یا نگرش، قضاوت، دیدگاه یا بیانیه ای در مورد مسائل معمول در نظر گرفته می شود و نتیجه احساسات یا تفسیر حقایق است. آنچه واقعیت را از عقیده متمایز می کند این است که حقایق قابل اثبات هستند، یعنی حقیقت به طور عینی ثابت شده و رخ داده است.
اعتقاد چیست؟ اعتقاد به حالتی اطلاق می شود که ما چیزی را راست و درست می دانیم یعنی اعتقاد به چیزی که نیازمند تامل در مورد آن نیست. در مورد موضوع تحقیق و تفحص نمی کنیم و بدون دلیل می پذیریم مثل اعتقاد به نحس بودن. مثلا خیلی ها معتقدند که عدد ۱۳ نحس است. حال چرا؟ با چه استدلال و مدرکی؟وقتی ریشه یابی می شود به هیچ و پوچ می رسیم. هیچ و فقط هیچ. این مثال نمونه بسیار کوچکی از میلیون ها عقیده و باور و نگرش در ذهن تک تک انسان هاست. خیلی از اعتقادات و عقاید در ذهن تک تک ما وجود دارند که به راستی ریشه و بنیاد صحیحی ندارند کما اینکه شاید بعضی اعتقاداتی هم وجود داشته باشد که ریشه در عقل و منطق و علم دارد.
ولی منظور این مقاله اعتقادات بی ریشه و بنیاد است اعتقاداتی که در مغز و ذهن و روان ما جا خوش کرده است و چه بسا در تصمیم گیری های افراد نقش به سزایی دارند مثل نظر زدن (چشم بد)، بلند شدن از رختخواب به پهلوی چپ یا راست و اگر خوشحالیم حتما غمی در راه است و… و اما احترام به عقاید و نظرات بخش بسیار بزرگی از فرهنگ اصلاح عقاید است. احترام به عقاید همیشه کارساز نیست. چون در این صورت اجازه نقد و بررسی و تحلیل را از خود می گیریم. در این که هرکس عقیده های خاص خود را دارد شکی نیست ولی باید عقاید مهم بررسی و تجدید نظر شود. قرار نیست هرچیزی که از قبل بوده بدون تحقیق قبول کنیم و بپذیریم. باید طرفدار اندیشه های نو بوده و پذیرای عقاید جدید.
بسیار اسفناک است دیدن خانواده ای که در شادی خود بسیار ترسانند و معتقدند که بعد از هر شادی غم بزرگی در راه است یا کسانی که سخت عقیده دارند نمی توانند بیشتر از این چیزی که هستند پیشرفت کنند و فقط می توانند در بهترین شکل شبیه پدرشان باشند و هزاران مثال دیگر.
اعتقادها را دور بریزید موانع را بشکنید آیا ذهن و فکر ما نیاز به خانه تکانی ندارد؟ اگر نیاز نبود خداوند قدرت استدلال و تفکر و تفحص را به انسان نمی بخشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.