خانه » پیشنهاد سردبیر » معجزه تا واقعیت کاهش وزن در گزارش «وقایع استان» از تبلیغات تناسب اندام در فضای مجازی/کمر باریک ها

معجزه تا واقعیت کاهش وزن در گزارش «وقایع استان» از تبلیغات تناسب اندام در فضای مجازی/کمر باریک ها

شنبه ۲۱ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۹
وقایع استان- کوروش دیباج
ما ایرانیان در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز از ماه های قبل به دنبال تغییرات و نو شدن هستیم و شروع این تغییرات از خانه تکانی و خرید لباس عید و غیره شروع می شود، ولی آنچه که در این روزهای آخر سال بیشتر مورد توجه قرار می گیرد رسیدن به وزن ایده آل و خلاص شدن از چربی های اضافه بدن برای خرید لباس مورد علاقه مان است که باعث می شود از ماه ها قبل به فکر کاهش وزن خود باشیم. کاهش وزنی که تبلیغات آن در فضای مجازی هر فرد را وسوسه نموده تا حداقل یک بار در ماه های آخر سال اینگونه رژیم ها را امتحان کند ولی نکته ای که قابل تامل است چقدر این تبلیغات و دستورات رژیم غذایی صحت دارد؟ و مهمتر از آن چقدر این رژیم ها توانسته فرد را به وزن ایده آل برساند؟ گزارشی که در ادامه می خوانید پاسخ های برخی از مردم اراک نسبت به این سوالات است.
خانم رمضانی در حالی که دارد از ویترین یکی از مانتو فروشی های شهر بازدید می کند در پاسخ به سوال ما می گوید: اکثر این رژیم ها که در کانال ها و صفحات فضای مجازی منتشر می شود جنبه تبلیغی و سواستفاده دارد و فرد باید رژیم های غذایی که توسط کانال های معتبر ارائه می شود را انجام دهد به عنوان مثال بنده هم اکنون توانسته ام با انجام یکی از این رژیم ها که در صفحه معتبر یکی از پزشکان ارائه شده است وزن کم کنم.
وی در ادامه می گوید: دلیل اینکه خیلی از افراد به انجام اینگونه تبلیغات در فضای مجازی ترغیب شوند این است که رژیم های غذایی که توسط کارشناسان تغذیه ارائه می شود بسیار زمانبر است و فرد نمی تواند در مدت زمان کوتاهی به وزن خود برسد و خانم ها بیشتر دنبال این هستند که در ایام عید لباس هایی که در فروشگاه ها ارائه می شود اندازه آنان باشد.
لیلی یکی از دنبال کنندگان کانال های زیبایی در ایـــن خصوص مــی گوید: نمی شود گفت تمامی رژیم های که در فضای مجازی انتشار پیدا می کند غلط است زیرا وقتی دستورات غذایی که رژیم ها ارائه می دهند را بررسی می کنیم در می یابیم که مواد غذایی پرکالری همچون فست فودها، برنج، نان، ماکارانی و غیره از آن حذف شده و سبزیجات و میوه هایی جایگزین آن شده است و همه می دانیم که حذف این مواد غذایی پرکالری کاهش وزن را به همراه دارد ولی بعضی از رژیم ها که شامل آب درمانی و سبزی خوار است بیشتر جنبه تبلیغ داشته و اشتباه است.
این کاربر اجتماعی با بیان اینکه نرخ ویزیت کارشناسان تغذیه بالا می باشد می گوید: دلیل اینکه خیلی از کاربران فضای مجازی از رژیم های ارائه شده در فضای مجازی بیشتر استفاده می کنند رایگان قرار دادن دستور رژیم غذایی توسط این کانال ها و صفحات است و فرد با کمترین هزینه می تواند به وزن ایده آل خود برسد.
خانم فراهانی نظر متفاوت تری نسبت به بقیه دارد و در پاسخ به سوال ما می گوید: تمام رژیم هایی که چه توسط کارشناسان تغذیه و چه در فضای مجازی منتشر می شود بطور قطع نمی تواند برای فرد کاهش وزن داشته باشد زیرا تا فرد فعالیت بدنی خود را در طول روز افزایش ندهد به وزن ایده آل خود نخواهد رسید و این فعالیت بدنی شامل کارهای خانه نمی شود بلکه فرد باید حداقل ۴۵ دقیقه از وقت روزانه خود را به ورزش اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه موج لاغری در این یک دهه اخیر بیشتر از گذشته در کشور ما ورود پیدا کرده است ادامه می دهد: دلیل اینکه افراد به رژیم های مختلف روی می آورند بخاطر این است که فضای ارائه البسه در کشور ما طوری شده است که فقط برای چند سایز، لباس های زیبا و چشم نواز وجود دارد و افرادی که حتی اضافه وزن هم ندارند گاهی اوقات برای تهیه لباس های خود با مشکل روبرو می شوند بالخص در شهر اراک این مساله مشهود است.
دکتر منصور عبدی، رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره استان مرکزی در باره این موضوع به «وقایع استان» می گوید: تناسب اندام چه در آقایان و چه در خانم ها به چند علت بر می گردد؛ در وهله اول دید فرد به خود است، در وهله بعد دیدی که خانواده به فرد دارد و در آخر دید جامعه به فرد است. تصمیم به کاهش وزن بخشی عمده آن به اعتماد نفس وی بستگی دارد در واقع فرد با کاهش وزن خود قصد دارد روی اعتماد به نفس خود کار کند و وقتی به این هدف رسید اعتماد به نفس را در خود تقویت کرده است.
وی در ادامه می گوید: در واقع هر نوع تغییر که باعث پسندیده شدن فرد توسط جامعه شود ایجاد حس خوشایند برای فرد دارد که هم آقایان و هم خانم ها به دنبال پسندیده شدن هستند ولی در خانم ها بیشتر است و علت آن این است که از لحاظ روانشناسی خانم ها مایل به دیده شدن و پسندیده شدن هستند.
عبدی عنوان می کند: هر نوع تغییر مثبتی که فرد در زندگی فردی و اجتماعی خود انجام می دهد باعث می شود مورد پذیرش بیشتر اطرافیان و جامعه نسبت به گذشته شود ولی نکته قابل تامل که در اینجا است، چون تناسب اندام و لاغری بیشترین تغییرات را در ظاهر فرد دارد باعث می شود این دیده شدن و مقبولیت توسط افراد بیشتر از تغییرات دیگر به چشم بخورد و فرد بازخورد مثبت بیشتری از اطرافیان بگیرد.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات لاغری و تناسب اندام با جذاب ترین شکل ممکن به مخاطب خود ارائــــه می شود می گوید: متاسفانه در جامعه ما در وهله اول چون بینش درست و کامل نسبت به این مساله وجود ندارند؛ افراد زود جذب اینگونه تبلیغات می شوند و به جای اینکه کمی در مورد درست بودن روش لاغری و صحت تبلیغات بررسی کنند به آن عمل می نمایند.
رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره استان مرکزی با بیان اینکه جامعه ما به دنبال آسانترین و کوتاه ترین راه ممکن برای رسیدن به اهداف خود هستند بیان کرد: بهترین راهکار ممکن برای اینکه بتوان جامعه را نسبت بـه اینگونه تبلیغات غلط در فضــــای آمــوزشی آگاه کرد؛ تمـرکز روی آمــوزش است، الـبته آموزش به برگزاری یک کلاس و یا دوره معطوف نمی شود و باید اثرگذار بودن آموزش مورد اهمیت قرار گیرد و برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی در این خصوص استمرار داشته باشد.
به گزارش وقایع استان مهسا محمدی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان آیت الله طالقانی اراک در مورد تبلیغات رژیم لاغری در فضای مجازی می گوید: اینگونه رژیم ها که بالاخص در ماه های آخر سال بیشتر می شود اصولی و درست نیستند زیرا در علم تغذیه نمی شود برای فرد یک رژیم غذایی از پیش تعیین شده بدهیم؛ چون رژیم غذایی برای هر فردی متناسب با سن، فعالیت بدنی، قد، شرایط زندگی، وزنی که دارد، وزن ایده آل آن و حتی متناسب با نوع استخوان بندی فرد است که کارشناسان تغذیه باید براساس این فاکتورها کالری دریافتی آن را محاسبه کرده و با توجه به میزان اضافه وزنی که دارند ۵۰۰ کالری از میزان کالری فرد را کم کرده تا فرد نیم الی یک کیلو در هفته کاهش وزن داشته باشد.
وی در ادامه می گوید: در واقع ما نمی توانیم قبل از شناخت فرد، بگوییم شما اگر این تعداد واحد غذایی را مصرف بکنید می توانید وزن اضافی خود را از دست بدهیم، شاید در ابتدای امر فردی با انجام اینگونه رژیم ها و کاهش مواد غذایی در حد دو الی سه کیلو کاهش وزن داشته باشد ولی این کاهش وزن منسجم و ماندگار نیست و به محض قطع رژیم وزن از دست رفته فرد بر می گردد.
محمدی بیان می کند: مساله ای که افراد با انجام اینگونه رژیم های کاهش وزن با آن مواجه می شوند ثابت شدن وزن آن ها است و پس از کاهش مقداری از اضافه وزن دیگر وزن آن ها کاهش پیدا نمی کند. بخاطر همین راه، اصول رسیدن به تناسب فرد این است که هر فرد به یک کارشناس تغذیه مراجعه کند و با انجام برنامه ای تغذیه ای درست و تنظیم رژیم غذایی مناسب با توجه به شرایط جسمی خود سعی در کاهش وزن خود نماید.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان آیت الله طالقانی اراک می گوید: استاندارد کاهش وزن نیم تا یک کیلو در هفته است یعنی فرد باید دو الی چهار کیلو در ماه کم کند ولی اگر فردی اضافه وزن، یا دریافت غذایی خیلی فاحشی دارد وقتی پانصد کالری از میزان کالری دریافت روزانه آن کم می کنیم می تواند به پنج الی شش کیلو در ماه کاهش وزن داشته باشد.
وی در ادامه می گوید: بالطبع فردی که دریافت مواد غذایی بیش از حد معمول دارد با انجام رژیم غذایی در روزهای اول به دلیل اینکه سیستم گوارش آن بر اساس مقدار مواد غذایی، عادت کرده است نسبت به این تغییر واکنش نشان داده و فرد در روزهای اول احساس گرسنگی می کند ولی پس از انجام این رژیم بعد از یک هفته سیستم بدنی آن به مقدار ماده غذایی جدید عادت نموده و دیگر فرد دچار گرسنگی نمی شود و کارشناسان تغذیه برای اینکه فرد احساس گرسنگی زیادی نکند در برنامه غذایی این افراد مصرف سبزیجات و میوه های کم کالری در میان وعده های غذایی آنان توصیه می کنند.
محمدی با اشاره به اینکه انجام رژیم های لاغری غلط و سرخود که بخشی از آن توسط فضای مجازی تبلیغ می شود اثرات نامطلوب زیادی برای فرد به همراه دارد گفت: بارزترین عوارضی که تمامی افراد پس از انجام اینگونه رژیم ها با آن مواجه و به دکتر مراجعه می کنند تحلیل عضلانی، تغییر فرم بدنی و ریزش مو است و دلیل اصلی آن این است که اینگونه رژیم ها گروه کربوهیدرات ها را از مواد غذایی افراد حذف می کنند، در صورتیکه در علم تغذیه نباید یک یا چند گروه ماده غذایی از رژیم غذایی فرد حذف شود و باید هر پنج گروه مواد غذایی که شامل گروه نان و غلات که کربوهیدرات ها هستند،میوه ها، سبزیجات، گوشت و لبنیات در رژیم غذایی فرد لحاظ شود.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان آیت الله طالقانی اراک می گوید: در واقع رژیم هایی که می آیند نان، برنج و سیب زمینی را از ماده غذایی فرد حذف کرده و جای آن میوه ها و سبزیجات را جایگزین می کنند، که باعث می شود سیکل چربی سوزی فرد مختل شود و به جای بافت عضلانی و ماهیچه ای افراد تحلیل رود و فرد بعد از انجام رژیم فرد یک ظاهر نامتناسب و افت عضلانی شدید پیدا می کند.
وی در پایان یادآور می شود: عوارض دیگری که انجام اینگونه رژیم ها بر روی فرد دارد سیستم ایمنی آنان مختل شده و خیلی از آنان سیستم عصبی شان دچار مشکل می شود و چون فرد به وزن ایده ال نمی رسد رژیم خود را رها کرده و باعث برگشتن به وزن اولیه می شود که در علم تغذیه ما می گوییم اگر یک فردی ده کیلو وزن کم کند و مجدد پنج کیلو آن بر گردد آسیبش به مراتب به فرد بیشتر از این است که فرد در ماه سه الی چهار کیلو کم کند. برای کارشناسان تغذیه مهم است که فرد بازگشت وزن نداشته باشد.
آنچه که از این گزارش بر می آید این است که تناسب اندام و روی آوردن به رژیم های غلط و نادرست یک عامل چند وجهی است که بخشی از آن به صنعت پوشاک در کشور و ارائه سایزهای غیر معقول، بخشی دیگر به اجتماع و نگاه هایی که به فرد دچار اضافه وزن شده دارد و بخش دیگر به عدم آگاهی مردم نسبت به مباحث تغذیه ای بر می گردد که باعث می شود افراد سودجو از این خلاء ها نهایت استفاده را برده و برای خیلی از کاربران فضای مجازی عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.