خانه » پیشنهاد سردبیر » مشکلات سریالی سینما

مشکلات سریالی سینما

یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱   شماره ۱۵۸۱

وقایع استان در گفت و گو با معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به بررسی وضعیت سینماهای استان پرداخته است

عادله یوسفی راد: بحران کرونا فروکش کرده است اما آثار ناشی از آن همچنان بر بدنه اقتصاد، فرهنگ و غیره… باقی مانده است. تعطیلی سریالی سینماها در سراسر کشور تبدیل به چالشی شده است که مدیران فرهنگ و سالن داران سینما این روزها با آن مواجه هستند، به گفته فعالان این صنف سالن‌های وابسته به برخی نهادها به دلیل هزینه‌هایی که برای تعمیرات و نگهداری آنها می‌شود به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما مالکان سینماهای خصوصی تمایلی به ادامه فعالیت ندارند و حتی تهیه کنندگان خوب سینمای ایران در حال حاضر تمایل چندانی به فیلم‌سازی نشان نمی‌دهند به طوری که در یک سال گذشته حدود ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری داده‌اند.
در استان مرکزی نیز اتفاقات مثبت و منفی بسیاری در حال وقوع است، سینمای فرهنگ که کاملا غیرفعال شده است و مالک سینمای عصر جدید نیز در تقلا برای تعطیلی یا فروش کاربری سینما است اما از سویی دیگر شهرداری در صدد بازگشایی سینمای شهر صنعتی قرار گرفته و مدیران شهر ساوه نیز در تلاش برای آغاز فعالیت سینمای این شهر هستند.

در حال حاضر تنها ۴سینمای فعال در استان مرکزی وجود دارد
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در اینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: در حال حاضر تنها ۴سینمای فعال در این استان وجود دارد و در صورتی که پردیس سینمایی امید در ساوه که شهرداری ساوه در حال ساخت آن است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به تجهیز آن می باشد ساخته شود این پردیس سینمایی نیز به مجموعه سینماهای فعال استان اضافه خواهد شد. علاوه بر آن سه سینمای سیار در شهرستان های خمین و ساوه در حال فعالیت هستند که از دیگر ظرفیت های سینمایی استان محسوب می شوند اما از آن جا که تعداد محدودی فیلم در سینمای سیار نمایش داده می شود این نوع از اکران فیلم نسبت به اکران در سینماهای ثابت محدودیت هایی دارد که باعث کاهش استقبال از آن خواهد شد.

تغییر کاربری سینمای عصر جدید امکان ناپذیر است اما ما با تغییر مدیریت این سینما موافق هستیم
افشین حسینی در خصوص اصرار مالک سینمای عصر جدید برای فروش این ملک افزود: در این زمینه طبق قانون تغییر کاربری سینما امکان پذیر نیست برای نمونه وقتی یک زمین به باغداری اختصاص داده شده احداث آپارتمان در آن غیرقانونی بوده و امکان پذیر نخواهد بود، در این مورد نیز اموال در اختیار مالک سینما است اما کاربری آن در اختیار دولت است و دولت اجازه تغییر کاربری نخواهد داد، اما ما با واگذاری کاربری به شخصی دیگر و تغییر مدیریت سینما موافق هستیم، مالک فعلی سینما می تواند همچنان مالک باقی بماند و مدیریت را به شخص دیگری بسپارد یا اینکه با فروش سینما به شخصی دیگر، مالک جدید نیز باید مدیر سینمای جدید را معرفی کند تا بعد از تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت سینما مجدد آغاز شود.

بازگشایی سینمای شهر صنعتی اراک
وی ادامه داد: شهرداری نیز برای بازگشایی سینمای شهر صنعتی اعلام آمادگی کرده و گویا تجهیزات لازم نیز خریداری شده است و هر زمان که شهرداری برای اکران اقدام کند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با این امر موافق بوده و مجوز اکران فیلم صادر خواهد شد. شهرداری باید مدیری برای این امر در نظر بگیرد که با توجه به تعاملی که این مدیر با شرکت های تولید و توزیع فیلم دارد شکل فعالیت سینما تعیین می گردد که امیدواریم یک مدیر قوی برای این کار در نظر گرفته شود تا فیلم های به روزی در سینما اکران شود.

ممکن است در سالن ستارگان نمایش فیلم هم داشته باشیم
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به بازگشایی سالن ستارگان بعد از رفع ناامنی ها خاطرنشان کرد: از آن جا که سالن ستارگان تنها سالنی است که سن آن برای اجرای صحنه ای و کنسرت مناسب است ما در این سالن اکران اختصاصی فیلم نخواهیم داشت اما با توجه به اینکه این مجتمع فرهنگی سینمایی است احتمال اینکه در آن نمایش فیلم داشته باشیم هم وجود دارد اما کاربری آن تنها به اکران فیلم اختصاص داده نخواهد شد و از طرفی در حال حاضر تنها محل استانداردی که بــرای برگزاری جشنواره های سینمایی در اختیار داریم این سالن است که در صورت رفع کامل ناامنی ها در این خصوص نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سینمای فرهنگ غیرفعال باقی خواهد ماند
وی در خصوص سرانجام سینمای فرهنگ گفت: این سینما در اختیار بخش خصوصی است و پس از مرگ مالکان تعداد وراث افزایش پیدا کرده و آینده روشنی برای آن دیده نمی شود دولت نیز اجازه تغییر کاربری آن را نخواهد داد. با این حال نمی‌توان مالکان این سینما را به فعالیت اجبار کرد و این محل همچنان سینما می‌ماند، اما غیرفعال خواهد بود.

آغاز فعالیت سینمای ساوه مشروط به موافقت مراجع نظارتی است
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در خصوص آغاز مجدد فعالیت سینمای ساوه نیز بیان کرد: درخصوص سینمای ساوه باید گفت برای اکران فیلم در این محل باید سینما به پیمانکار تحویل داده شود اما از آن جا که سند این محل به نام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست از نظر قانونی امکان برگزاری مزایده وجود ندارد و هر گونه اکران فیلمی که در این محل انجام شود غیرقانونی محسوب می شود چرا که سهم دولت پرداخت نخواهد شد اما مدیران شهرستان ساوه در نامه ای خواستار این بودند که دولت از سهم خود بگذرد و سینما برای اکران فیلم در اختیار یک پیمانکار قرار بگیرد. صورت جلسه در حال تنظیم است و به محض اینکه به دست ما برسد ما موافقت خود را اعلام خواهیم کرد و در صورتی که مراجع نظارتی نیز با تصمیم مدیران ارشد ساوه موافق باشند اکران فیلم در سینمای ساوه آغاز خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.