خانه » پیشنهاد سردبیر » مرکزی تنها استان بدون پیست تارتان/پای شکسته دو و میدانی

مرکزی تنها استان بدون پیست تارتان/پای شکسته دو و میدانی

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۷

گروه ورزش- مسعود مهاجرانی
امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور. گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده، و عده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.
وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تاسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش، ساختن استادیوم ها، مجتمع ها و باشگاه های ورزشی و نیز تهیه وسائل و لباس های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون، رادیو، مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزشی و اخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدّی مطــرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد؛ اما گاه برخی ورزش ها با تمام عریض و طویل بودن اداره ها و فدراسیون ها در مظلومیت تمام و بدون امکانات توسط عده ای از علامندان و ورشکاران دنبال می شوند. ورزش دوومیدانی یکی از همین ورزش هاست با وجود اهمیت این ورزش در دنیای امروز و قدمت آن دیده می شود که در استان ما حتی زیرساخت ها و امکانات اولیه این ورزش فراهم نیست.
با توجه به وسعت و مقدار مهارت های مختلف که ورزش دوومیدانی دارد این ورزش پایه یا مادر لقب گرفته است. همانطور که می دانیم رقابتهای دو و میدانی امروزه قسمت اعظم بازیهای المپیک را تشکیل می دهد، به خاطر اهمیت تربیتی آن، این ورزش در تمام کشورهای جهان اجرا می گردد و به علت نقشی که در بهتر ساختن شرایط جسمانی جهت اجرای انواع دیگر ورزشها دارد اغلب پیشرفت در آن معیاری از توسعه کشورها تلقی می شود، پس توجه به این ورزش حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، با توجه به کمبودهای متعدد این ورزش در استان مرکزی و پایین آمدن عملکرد ورزشکاران این رشته نسبت به سال های قبل با رییس و نایب رییس هیئت دو و میدانی استان مرکزی به گفتگو نشسته ایم تا حال و روز این روزهای ورزش دو ومیدانی را از زبان آن ها بشنویم.
تحریم ها دو و میدانی کشور را دچار چالش کرد
مجید فروتن نیا که نزدیک به دوازده سال رییس این هیئت است در گفتگو با وقایع استان گفت: بحران و چالش پیرامون این ورزش فقط مربوط به استان ما نیست، وضعیت دو و میدانی هم اکنون در کل کشور با مشکل رو به رو است و یکی از دلایل مستقیم آن تبعات تحریم های چند سال اخیر است.
وی اضافه کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها بسیاری از باشگاه هایی که زمانی حامی و اسپانسر دوومیدانی بودند، دیگر رغبتی به انجام این کار ندارند. در حالیکه تا یک دهه قبل باشگاه های چون سایپا، فولاد مبارکه، نیروی زمینی و … در این رشته سرمایه گذاری می کردند.
فروتن نیا بیان کرد: در دوران قبل از تحریم باشگاه ها ورزشکاران حرفه ای و خوب دوومیدانی را جذب می کردند و با آن ها قرارداد می بستند که این شرایط درآمدزایی در کنار ورزش حرفه ای را برای آن ها فراهم می کرد؛ ولی هم اکنون وضعیت اینطور نیست و انگیزه از ورزشکاران گرفته شده است.
وی ادامه داد: همین باعث شده تا دیگر تمرین و حضور در مسابقات ورزشی استانی، کشوری و بعد احتمال حضور در یک باشگاه اولویت نباشد و شاید تنها انگیزه باقی مانده قهرمانی و ملی پوش شدن باشد هرچند که آن هم از لحاظ اقتصادی نمی تواند تامین مالی برای ورزشکار داشته باشد.
فروتن نیا تاکید کرد: هم اکنون دو و میدانی کشور وضعیت مساعدی ندارد و اگر هم اکنون هفت سهمیه المپیک بدست آوردیم مربوط به تلاش ها و سرمایه گذاری گذشته و قبل از تحریم بوده است و در واقع ما در پرورش ورزشکار جدید خیلی موفق نبوده ایم.
وی ادامه داد: این منطقی است که من بعنوان یک جوان هرگز ورزشی را که در آن آینده ای نباشد را انتخاب نخواهم کرد حتی اگر تمام علاقمندی ام باشم بلکه به سراغ ورزش هایی چون فوتبال که در آن درآمدزایی نیز وجود دارد می رفتم.
فروتن نیا توضیح داد: دلیل اینکه ورزش هایی چون فوتبال در کشور ما رمق دارند این است که بنگاه اقتصادی می آیند در این رشته سرمایه گذاری می کنند، زیرا به دلیل اهمیت فوتبال در رسانه ها آن ها نیز مطرح می شوند، اتفاقی که برای دوومیدانی نخواهد افتاد زیرا بر خلاف کشورهای پیشرفته دوومیدانی هیچ مخاطب و هیجانی در کشور ما ندارد.
نداشتن پیست تارتان اصلی ترین کمبود دوومیدانی استان مرکزی
رییس هیئت دوومیدانی استان با بیان اینکه به تبع مشکلات کنونی این ورزش در کشور، دوومیدانی استان نیز با چالش هایی رو به رو است، اظهار کرد: هم اکنون استان مرکزی نیز تحت تاثیر مسائل کلان ورزشی است و کمبود اعتبارها است؛ ولی اصلی ترین مشکل و کمبود این ورزش نداشتن پیست تارتان در استان است.
فروتن نیا توضیح داد: هم اکنون در تمامی استان های کشور از یک تا سه پیست تارتان وجود دارد؛ ولی متاسفانه استان مرکزی حتی یک پیست هم ندارد و ورزشکاران دوومیدانی برای تمرین مجبور به استفاده از تنها پیست خاکی موجود در باشگاه پنجم مرداد هستند.
وی با بیان اینکه ورزشکاران استان مرکزی در همین شرایط تمرین و به مسابقات اعزام می شوند، تصریح کرد: قطعا ورزشکار باید در شرایط مساوی با ورزشکاران دیگر استان ها تمرین کند تا رقابت عادلانه باشد ولی ورزشکاران ما در پیست خاکی تمرین کرده و در پیست تارتان مسابقه می دهند.
فروتن نیا در پاسخ به این سوال که دلایل ساخته نشدن پیستی که قرار بود در مجموعه ورزشی امام خمینی (ره) احداث شود، چیست، اظهار کرد: در زمان ریاست آقای علی آبادی بر سازمان تربیت بدنی ۲۴ مجموعه ورزشی در کشور ساخته شد که مجموعه امام خمینی (ره) یکی از آن ها بود که پیست تارتان، پیست دوچرخه سواری، زمین چمن و چند سالن چند منظوره از امکانات آن به شمار می رفت.
وی توضیح داد: متاسفانه در دوران پایانی ریاست ایشان به مسئولین استانی برای افتتاح این مجموعه فشار آورده شد و این مجموعه علی رغم اینکه بخش هایی از آن از جمله پیست تارتان آماده نشده و هنوز به بهره برداری نرسیده بود، افتتاح شد.
فروتن نیا افزود: طبق قوانین مالی کشور وقتی یک طرح افتتاح می شود یعنی کامل شده و به بهره برداری رسیده و دیگر نیاز به تزریق مالی ندارد و منابع مالی آن قطع می شود، بنابراین همین افتتاح زودهنگام باعث شد که ساخت پیست این مجموعه از سال ۸۳ همانطور راکد بماند و تارتان نشود.
رییس هیئت دوومیدانی استان با بیان اینکه هزینه ساخت این پیست یک میلیارد تومان است،گفت: ما در این سال ها برای ساخت این پیست پیگیری های بسیاری انجام دادیم؛ ولی هربار با یک مشکل رو به رو شدیم، البته هنوز این پیگیری ها ادامه دارد و خوشبختانه موفق شدیم قول مساعدی در این زمینه بگیرم و بنا بر این شد که اولین طرح عمرانی ورزش در کشور، پیست تارتان ما باشد.
فروتن نیا با اشاره به اینکه محل تامین اعتبار برای ساخت این پیست ملی است، ادامه داد: ما منتظر اعتبار ملی و عمل به قول داده شده هستیم؛ ولی این مسئله با توجه به اهمیتش می توانست از محلی دیگر و از اعتبارات درون استانی تامین شود کما اینکه این اتفاق در استان های دیگر بارها افتاده است، مثلا ارگان هایی که بودجه ورزشی کلانی دارند در این حوزه می توانستند یاری رسان ما باشند زیرا با توجه به شرایط کنونی اقتصادی هر روز دیرکرد در ساخت این پیست هزینه احداث آن را بالاتر می برد.
وی پیست تارتان را یک پیست همگانی و قابل استفاده برای تمامی رشته ها عنوان کرد و گفت: این پیست فقط برای ورزشکاران دو و میدانی نیست و تمامی ورزشکاران رشته های دیگر چون فوتبال و …، داوران و حتی افراد معمولی که فقط قصد پیاده روی دارند می توانند از این پیست استفاده کنند بنابراین باید نگاهمان را وسیع کرده و تغییر دهیم و وجود چنین پیستی را امکان و زیرساختی برای سایر ورزش ها نیز بدانیم.
فروتن نیا با اشاره به پیست خاکی مجموعه ورزشی پنج مرداد بعنوان تنها پتانسیل موجود در اراک اضافه کرد: این پیست تنها پیست استاندارد موجود است که همین هم برای بازسازی و آماده شدن برای تمرین نیاز به خاک دارد.
وی اظهار کرد: هزینه تامین خاک به اندازه سه سانتی متر بر روی پیست، حمل و نقل و مسائل دیگر نزدیک به چهل میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با تمام تلاشهای صورت گرفته در چند ماه اخیر فقط به تامین یک چهارم آن شده ایم.
فروتن نیا با بیان اینکه اعتبار سالانه این هیئت بسیار ناچیز است، ادامه داد: این اعتبار حتی برای اعزام تیم های ما به مسابقات نیز کافی نیست و در بیشتر موارد با هزینه شخصی این اتفاق می افتد.
رییس هیئت دوومیدانی استان اضافه کرد: این هیئت نسبت به برخی از هیئت های دیگر درآمدزایی پایین تری دارد، بسیاری از هیئت به دلیل وجود تعداد باشگاه های بالای آن رشته در شهر و آموزش ورزشکاران و علاقمندان می توانند در آمدزایی داشته باشند ولی این اتفاق معمولا در رشته دو و میدانی نمی افتد.
فروتن نیا گفت: تنها منبع درآمد این هیئت مبلغ سالیانه ایست که بعنوان ورودی از افرادی که به پیست خاکی می آیند، تامین می شود که البته این مقدار خیلی پایین تر از تعرفه ابلاغی اداره کل ورزش و جوانان است، البته مطمئن هستیم با راه اندازی پیست تارتان شرایط خیلی تغییر خواهد کرد.
طرح استعدادیابی مهم ترین برنامه هیئت دوومیدانی در سال جاری
رییس هیئت دوومیدانی در ادامه این گفتگو به یکی از برنامه های مهم این هیئت در سال جاری اشاره کرد و افزود: طی تعاملات این هیئت با آموزش و پرورش به طور جدی به دنبال استعدادیابی در این رشته هستیم.
فروتن توضیح داد: طبق هماهنگی ها صورت گرفته با فدراسیون دو و میدانی شش تست توسط معلمان ورزش در مدارس استان از دانش آموزان گرفته خواهد شد و در نهایت پس از اعلام فراخوان و دریافت فرم ها از بین دانش آموزان معرفی شده، ۵۰ نفر پس از مراحل مختلف بعنوان استعداد انتخاب خواهند شد.
وی گفت: فدراسیون دوومیدانی قول داده است که اگر این تعداد ورزشکار جز دویست ورزشکار برتر کشور بشوند به آنها حقوق خواهد داد.
فروتن نیا در ادامه با اشاره به اینکه ارتقای ورزش دو و میدانی مانند دستیابی به تکنولوژی می باشد و اهمیت بسزایی دارد، اضافه کرد: همانطور که تکنولوژی می تواند بر تمامی ارکان یک جامعه تاثیر بگذارد ورزش هایی چون دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک نیز می تواند باعث توسعه ورزش یک کشور شود.
فروتن نیا ادامه داد: دوو میدانی هم اکنون یکی از ورزش های پرهیجان و جذاب در دنیا است و به دلیل ارتباطش با رکوردها یک رشته علمی محسوب می شود.
وی با تاکید دوباره بر اهمیت این ورزش گفت: هم اکنون کشورهای پیشرفته در ورزش دنیا به واسطه تعدد مدال در این رشته، با سرمایه‌گذاری کلان سعی در جذب استعدادهای این رشته دارند تا بتوانند در میادین بین‌المللی به عناوین مختلف دست پیدا کنند.
فروتن نیا تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به صورت علمی به این ورزش نگاه می شود و در واقع ذات این ورزش اینگونه است زیرا برای آن ها اول سلامت سپس قهرمانی اولویت دارد و قطعا سلامت در راستای علمی بودن است.
وی گفت: متاسفانه کشور ما همیشه در رشته های غیرعلمی در المپیک مدال می آورد و رشته های مطالعه شده ای چون شنا، ژیمناستیک و دوومیدانی بندرت می تواند برای ما مدال آور باشد که این هم نیاز به آسیب شناسی جدی و البته اهمیت بیشتر به این ورزش ها دارد.
توسعه اقتصادی در ارتقا ورزش دوومیدانی موثر است
حمید کهریزی نایب رییس هیئت دوومیدانی و رییس هیئت شهرستان اراک نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: هیئت دوومیدانی استان مرکزی اولین هیئت در میان تمامی رشته های ورزشی استان مرکزی بوده است که در سال ۸۳ طرح استعدادیابی را در مدارس انجام داده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون به طور سازمان یافته تعداد ورزشکارانی که با هیئت دوومیدانی در ارتباط هستند بالاتر از ۴۰۰ نفر هستند؛ ولی به طور ویژه هم اکنون خانم ها پریسا عرب در رشته پنج هزار متر و ده هزار متر، زهره آزاد مهر در رشته ۴۰۰ متر و آقای امیر فاضلی نسب در مواد نیمه استقامت و استقامت جز قهرمانان کشوری هستند.
کهریزی ادامه داد: خوشبختانه با ایجاد ارتباط دو سویه و تعاملی هیئت دو و میدانی استان با سازمان آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در بخش استعدادیابی توانسته‌ایم گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم و استعدادهای مناسبی در رشته‌های استقامت، سرعت و پرتاب معرفی کنیم.
وی اظهار داشت: هم اکنون رشته دو و میدانی در شهرستان‌های اراک، ساوه، خمین، فراهان و شازند در هر دو بخش آقایان و بانوان در تمام رده‌های سنی فعال است و تلاش داریم با ایجاد زیرساخت‌های مناسب این رشته را به روستاهای استان مرکزی نیز گسترش دهیم.
کهریزی در خصوص پیست خاکی مجموعه پنج مرداد گفت: اگر خاک این پیست کوبیده و صاف شود یکی از بهترین پیست های استاندارد ایران است و البته به دلیل امکانات و شرایط موجود اطراف آن موقعیت بسیار مناسبی نیز دارد.
وی با بیان اینکه با تمام کمبودها استان مرکزی همچنان یکی از ده استان اول در این رشته است، توضیح داد: اگر ارگان ها و سازمان هایی چون شهرداری و شورای شهر در دوومیدانی استان سرمایه گذاری بکنند ما شاهد تغییر وضعیت و ارتقا این ورزش خواهیم شد.
این قهرمان سابق و مربی پیاده روی ادامه داد: استان مرکزی زمانی مهد رشته پیاده روی در کشور بود و قهرمانان و مربی های بسیاری را به کشور معرفی کرد؛ ولی هم اکنون به دلیل نبود باشگاه و حامی این ظرفیت فرصت بروز پیدا نکرده و در صورت فراهم شدن شرایط پتانسیل آن در این استان موجود است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.