خانه » جدیدترین » مردم سالاری و مطبوعات

مردم سالاری و مطبوعات

پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲   شماره ۱۷۴۰

منصور حیدری

مردم سالاری با هر پیشوند و پسوندی که بخواهد بیانگر منش و روش مردمان یک جرم سرزمین باشد، لاجرم باید متضمن توانا ساختن شهروندان آن سرزمین در بهره مندی موثر از حقوق شهروندی به نحوی باشد که شهروندان فرصت و مجال کافی و مساوی با یکدیگر داشته باشند تا به تامل و درک آگاهانه امور بپردازند . از جمله این حقوق که ربط مستقیم وموثری با مطبوعات و رسانه های خبری دارد ، آزادی اندیشه و بیان و عقیده و ابراز دیدگاه های انتقادی در کنار عدم غلبه انحصاری دولت بر منابع خبری و ارتباطی است .
اگر قرار باشد که کشوری در مسیر توسعه و شکوفایی باشد و مردم آن در مسیر توسعه مشارکت فعال و پویا داشته باشند ، باید احساس کنند که حق دارند نظرشان را حتی وقتی که متفاوت با نظر دولت باشد، آزادانه ابراز کنند و درباره سیاست ها ، برنامه ها و خط مشی های دولت نظر های اصلاحی بدهند و پیشنهاد های خود را ارائه کنند. شکوفایی مطبوعاتی و حفظ و حراست آن مستلزم ارزیابی نقادانه از نقش مطبوعات در جامعه ، فهم انتقادی چارچوب حقیقی و حقوقی فعالیت های مطبوعاتی و سنجش کارکرد اجتماعی مطبوعات در عرصه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی کشور و استان است .
آزادی و امنیت فعالیت در چارچوب قانون، لازمه حیات مطبوعات است و این مهم جز به لطف ازادی ابراز عقیده و نظر و خبرگیری و خبررسانی و وجود و دوام و البته پویایی قانونی که با میانگین خواست های اجتماعی در این زمینه خوانا باشد ، ممکن نیست .
نیاز جامعه به کسب اخبار صحیح و دقیق و اطمینان بخش و البته بهنگام ، هستی بخش مطبوعات است و مطبوعات پویا و مفید عامل ثبات جامعه و اعتماد به منابع خبری آن و موجب کسادی بازار مکاره رسانه های بیگانه با فرهنگ ملی خواهند بود . البته تغییر شرایط تنها به دست روزنامه نگاران نیست و وظیفه آن ها هم نیست اما کشف حقیقت و اعلام آن به مخاطبان وظیفه روزنامه نگاران حرفه ای است .
کمک کنیم تا روزنامه نگاران آزادی خواه و ملی با این وظیفه و نحوه پیشبرد آن بیش از پیش آشنا شوند ؛ مطبوعات نمایه ای از ارتش فکری و فرهنگی جامعه اند اگر در جامعه دلبستگی به حقیقت جویی و راستگویی و بی طرفی پشتوانه اعتبار روزنامه نگاران باشد و روزنامه نگاران نیز درجهت پاسداری از اصول و ارزش های مردم سالارانه بکوشند و گزارشگر منصف واقعیت های نیک و بد جامعه باشند .
مطبوعات آزاد و مردم سالار باید بدون جوسازی و مردم فریبی کار کنند و فریفته عوام هم نباشند ، محل طرح انتقادات ، مشکلات ، پیشنهادها ، کمبودها و نارسایی ها باشند و بدون تعصب و همراه با آزاد منشی ، گرایش و خط سیاسی خاصی را دنبال نکنند و قصد تخطئه و یا حمایت از گروهی را نداشته باشند .
این گونه مطبوعات ملک طلق کسی نیستند ، هرکس می تواند با رعایت اصول و حفظ حرمت دیگران حرف خود را در آن بنویسد: «هرنوشته اثری است ماندگار، نه می توان محوش کرد و نه ندیده گرفت. این نوشته ها هرقدر که در معرفی و شناسایی حقیقت راست گوتر و پوست کننده تر حرف بزنند، اعتبار بیشتری دارند .» اعتبار روزنامه نگاران نیز به صداقت ، شجاعت و دانایی درشناخت و شناسایی مشکلات جامعه و بازتاب وقایع ، افکار و آمال مردمان سرزمین خود است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.