خانه » پیشنهاد سردبیر » مردانی برای تمام فصول

مردانی برای تمام فصول

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰  شماره ۱۴۲۸

وقایع استان در گفتگو با نامه رسان های اداره پست استان مرکزی به بررسی مشکلات آن ها در دوران شیوع کرونا پرداخته است

مردانی برای تمام فصول

فاطمه چاپاری

در مدت شیوع بیماری کرونا، پستچیان(یا همان نامه رسان ها) از جمله کسانی بودند که در دوران قرنطینه و محدودیت های کرونایی، به خدمت رسانی به مردم ادامه دادند و با آن که زحمات شان چیزی از کار کادر درمان در کشور کم نداشت، کمتر از نقش نامه رسان های اداره پست در مهار بحران کرونا یاد شده است، طی این مدت مردم بیش از پیش به خریدهای اینترنتی رو آورده و همین موضوع حجم کار پستچیان را به چندین برابر افزایش داده است، شرایط سخت کار نامه رسانی در گذشته نیز مورد توجه قرار نمی گرفت و با این که پستچیان همواره در معرض خطر تصادف و ابتلا به بیماری هایی چون دیسک گردن و کمر و… بر اثر جابجایی و حمل بسته ها قرار داشته اند، این شغل که سرما و گرما نمی شناسد تا به امروز مشمول قوانین سختی کار قرار نگرفته است، در بحران شیوع کرونا بار دیگر زحمات و شرایط سخت نامه رسان ها به فراموشی سپرده شد.
افزایش چندبرابری کار پستچیان با شیوع بیماری کرونا
مسلم مصلحی منش که ۱۵سال است به عنوان پستچی مشغول به کار است، می گوید: نامه رسانی از سخت ترین کارها است چرا که ما می بایست در همه فصول گرم و سرد سال با موتور به مردم خدمت کنیم و خطر تصادف همواره ما نامه رسان ها را تهدید می کند.
وی در ادامه اضافه می کند: به ویژه در یک سال اخیر که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده کار ما چند برابر شده و همه نامه رسان ها تا شب مشغول به نامه رسانی هستند وخیلی از همکارانمان واقعا خسته شده اند همه ارگان ها در ایام کرونا یا ساعت کاریشان کمتر شده یا یک روز در میان سر کار بودند ولی کار ما نه تنها کاهش نیافته بلکه با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی حجم کاری ما در این مدت حدود ۷۵ درصد بیشتر شده است.
این نامه رسان اظهار می کند: خود من در سال گذشته تنها ۳روز مرخصی رفتم که آن هم مجبور بودم. نمی دانم چرا به شغل ما سختی کار تعلق نگرفته همه مسئولین می گویند کادر درمان در خطر هستند در صورتی که آن ها می دانند چه شخصی بیمار بوده و شرایط ایزوله ای دارند در حالی که ما وقتی به درب منازل مراجعه می کنیم اطلاعی از این که افراد به ویروس مبتلا هستند یا خیر نداریم.
کار نامه رسانی سرما و گرما نمی شناسد
محمد تقی رضایی نامه رسان دیگری که ۱۳ سال است در کار نامه رسانی مشغول بوده و بسته های پستی مردم را به خانه هایشان می رسانده در خصوص سختی های این شغل به خبرنگار وقایع می گوید: ما در سرما و گرما و در زمانی که به علل مختلف تمامی سازمان های دولتی تعطیل بوده اند مشغول خدمترسانی بوده ایم، خیلی از همکارانمان در حین کار تصادف کرده و یا حتی فوت کرده اند، خیلی از افراد هم دچار مشکلاتی چون شکستگی دست و پا، دیسک کمر و گردن شده اند.
وی اضافه می کند: بعد از شیوع بیماری کرونا کار ما ده برابر شده و مرسوله هایی شامل خرید های اینترنتی، کتاب ، نامه و غیره افزایش پیدا کرده، طی این مدت مردم برای خریدهای شب عید و دیگر خریدها احتیاجی به خطر کردن نداشته و از طریق اینترنت خرید های خود را انجام داده اند و ما در حال خدمتگزاری به آن ها بوده ایم. بیشتر روزها همکاران ما تا ساعت ۹شب در حال توزیع بسته بوده اند در تعطیلی ها و محدودیت ها و حتی جمعه ها هم در حال توزیع نامه و بسته بوده ایم و در این مواقع حتی کار ما افزایش نیز یافته است.
حامد فلاحت نیز پس از ده سال نامه رسانی در تهـران اکنـــــون سه سالی است که در اراک مشغول به این کــار است، وی می گوید: نامه رسان ها روزی حداقل چهار تا پنج ساعت با موتور در حال خدمت رسانی بودند که این زمان در دوران شیوع کرونا به مراتب بیشتر شده است.
تصادف از خطرات کار نامه رسان ها
وی نیز چون همکارانش تصادف را از جمله خطرات کار نامه رسانی دانسته و می گوید: به شخصه شاهد تصادف خیلی از همکارانم بوده ام و حتی یکی از همکارانم در تهران بر اثر تصادف جان خود را از دست داد.
این نامه رسان اظهار می کند: در مدت شیوع ویروس کرونا کار ما به میزان بسیاری افزایش یافته ، حجم بسته های ما به قدری افزایش یافته که موتور جوابگوی کار یک پستچی نیست، به طوری که نامه رسان ها در کلیه مسیر های شهر، برای راحت تر رساندن بسته ها مجبور هستند دو تا سه بار به اداره پست مراجعه کنند.
ثبت نام خودرو و برگزاری نمایشگاه کتاب در کنارشیوع کرونا کار پستچیان اراک را افزایش داد
وی در ادامه می گوید: در مقطعی از زمان کار ما به علت ثبت نام خرید خودرو به میزان قابل توجهی افزایش یافت، برگزاری نمایشگاه کتاب نیز به شکلی باورنکردنی حجم کار ما را تا چهار برابر بالا برد علاوه بر آن در مدت شیوع کرونا که مردم بیشتر در خانه بودند فروشگاه های اینترنتی نیز ترفندهایی برای جذب مشتری به کار گرفتند و در این مدت خریدهای اینترنتی به طور چشمگیری بالا رفت، حتی بعضی مواقع افراد فریب خورده و متوجه می شدند که محصول دریافتی آنچه که فکرش را می کردند نبوده است.
لزوم جذب نیرو در اداره پست؛ نامه رسان ها خسته اند
حامد فلاحت خاطرنشان می کند: مسیری که در گذشته ۶۰ مرسوله داشت در حال حاضر ۱۵۰ مرسوله دارد و با این شرایط اداره پست با کمبود نیرو نامه رسان مواجه شده و برخی از گشت ها نیز نیاز به اصلاح دارد. در حال حاضر مردم جزیی ترین نیازهای خود را به صورت اینترنتی تامین می کنند، برای مثال موردی داشتیم که فرد دمپایی سفارش داده در واقع اصلا مهم نیست که کالای سفارشی را بقال یا لباس فروشی سر کوچه هم دارد یا نه، مردم به شکل باورنکردنی به خرید اینترنتی رو آورده اند و همه این موارد در شغل ما تاثیر گذار بوده، خیلی از مردم از ما تشکر کرده و اذعان می کنند که کار نامه رسان ها خیلی افزایش پیدا کرده است.
پستچیان در جهت کاهش حجم کار کادر درمان قدم برداشته اند
وی در ادامه می گوید: مردم در این مدت استقبال بی نظیری از پست داشتند، بین شرکت هایی که کار پیک و رساندن بسته را انجـــــام می دهند اداره پست هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت خیلی بهتر عمل کرد و کارکنان اداره پست با قبول و ارسال مرسوله در جهت کاهش شیوع بیماری کرونا تلاش کرده و به نوعی در راستای کاهش کار کادر درمان قدم برداشته اند.
این نامه رسان تاکید می کند: تعطیلی و محدودیت ها و قوانینی چون یک سوم که کلیه ادارات را در برمی گرفت شامل حال نامه رسان ها نگردید، حتی در محدودیت ها کار ما بیشتر هم شد. به هر حال شرایط کار ما به گونه ای است که باید خودمان بیشتر مراقب خودمان باشیم، اداره پست هم به نوبه خود علاوه بر هزینه ای که برای تامین ماسک و الکل در نظر گرفته گاهی به توزیع پک های بهداشتی بین کارکنان نیز پرداخته است.
سختی کار شامل حال پستچیان نمی شود
وی اظهار می کند: اعمال سختی کار یکی از بحث هایی است کـه نامه رسان ها به دنبالش هستند و متاسفانه در کل کشور هنوز اجرایی نشده است، کار پستچیان به گونه ای است که باید به طور روزانه به انجام برسد، برای همین در فصل زمستان و بارش برف سنگین هم ما باید کارمان را انجام دهیم. بیشتر نامه رسان ها مشکل دیسک کمر، زانو درد و آرتروز گردن دارند، خود من به شخصه چندین سال است دیسک کمر دارم.
با بیشتر شدن بسته ها، ساعت کار افزایش یافته اما اضافه کاری به نامه رسان ها تعلق نمی گیرد
وی تصریح می کند: در حال حاضر کار همگی پستچیان حداقل تا ساعت ۵ عصر طول می کشد و متاسفانه هیچ گونه اضافه کاری هم به آن ها تعلق نمی گیرد چرا که هزینه حمل بسته ها به صورت دانه ای و نه ساعتی محاسبه می شود. حقوق نامه رسان ها هم تراز با بقیه کارکنان سازمان های زیرمجموعه وزارت ارتباطات مانند مخابرات و شرکت همراه اول نیست و خیلی ناچیز است، شاید در مقایسه با خیلی از کارکنان دولتی حقوق برابری دریافت کنیم اما در این مقایسه شرایط و سختی کار نامه رسانی نیز باید لحاظ گردد. سختی این شغل به ویژه در ایام شیوع کرونا به شکلی بوده که بسیاری از افراد که برای نامه رسانی مراجعه کردند نتوانستند به این کار ادامه دهند.
دیدن شادی مردم از زیبایی های شغل نامه رسانی است
حامد فلاحت یک از وجوه مثبت شغل خود را دیدن شادی مردم عنوان کرده و می گوید: مردم با دریافت بسته های خود خوشحــال می شوند و ما را دعا می کنند که این وجه مثبت و خوب کار ماست برای مثال خیلی افراد منتظر نامه هایی از نزدیکانشان در کشور های دیگر هستند البته در برخی موارد هم ممکن است فرد با دریافت مرسوله هایی چون نامه ابلاغ و دفترچه قسط ناراحت شود که این هم بخشی از شغل ماست.
مردم در نوشتن آدرس و شماره تلفن گیرنده روی بسته ها دقت کنند
این نامه سان اداره پست در پایان در بیان توصیه ای به مردم و درخواستی از مسئولین خاطرنشان می کند: مردم آدرس نویسی صحیح را با قید نام استان، شهر، خیابان، محله ، کوچه، کد پستی و شماره طبقه و واحد را رعایت کنند و حتما شماره موبایل گیرنده را درج نمایند تا ما در رساندن بسته ها مشکلی نداشته باشیم و از مسئولین ادراه پست نیز توقع داریم که گشت های نامه رسان ها را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند و با توجه به سخت تر شدن شرایط کار به در نظر گرفتن اضافه کار و افزایش حقوق توجه کرده و همچنین اقدامی در جهت افزایش نیرو ها صورت دهند تا شرایط کار امکان پذیر باشد چون با بالا رفتن حجم کار در دوران شیوع کرونا شرایط بسیار سخت شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.