خانه » پیشنهاد سردبیر » مرثیه اشک ها و لبخندها

مرثیه اشک ها و لبخندها

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۲۶

بهروز لطفی کارگردان تئاتر از عدم صدور مجوز اجرای تئاتر در اراک انتقاد کرد

مرثیه اشک ها و لبخندها

معصومه صبوری

شیوع کرونا به غیر از سلامت جامعه به بخش های مختلف جامعه نیز ضربه وارد کرد. مهم ترین آن ها از رونق انداختن برخی کسب و کارها و به تبع آن افزایش آمار بیکاران کشور بود. در این دوران خیلی ها بیکار و خانه نشین شدند و دلخوش بودند به موقتی بودن شرایط ولی گویا اینطور نیست و وضعیت کرونایی فعلا ادامه دار است.
اهالی تئاتر از جمله افرادی بودند که کرونا آن ها را به زانو در آورد. آنهایی که حضور در صحنه، بازیگری و کارگردانی تنها راه درآمدشان بود. آنهایی که اجراهای زیادی تمرین کرده بودند و یا مجوز گرفته بودند ولی به روی صحنه نرفتند روزهای تلخی را پشت سر می گذارند. شاید در میان شغل های آزاد و خدماتی هرگز به بیکاری این قشر فرهنگی فکر نکرده باشیم؛ اما خیلی ها هستند که شغل اول شان تئاتر است و حالا چه ما باور کنیم چه باور نکنیم در شرایط سختی به سر می برند. بعد از شیوع کرونا برای مدتی محدودیت هایی اعمال شد ولی بعد از آن کم کم شرایط تغییر کرد و بسیاری از مشاغل با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند. اما همچنان فعالیت های فرهنگی نظیر تئاتر با محدودیت هایی رو به رو هستند. البته کمی با تاخیر بالاخره تئاتری ها هم سالن های شان را باز کردند و اجراها آغاز شد ولی با وجود به صحنه رفتن نمایش ها در تهران همچنان در استان مرکزی اهالی تئاتر اجازه رفتن به روی صحنه را ندارند. این در حالی است که خیلی از بازیگران و کارگردانان تئاترِ استان تنها محل درآمدشان تئاتر است و دیگر شغلی برای کسب درآمد ندارند.
بهروز لطفی یکی از این تئاتری هاست. لطفی را خیلی از اهالی اراک می شناسند. او سال ها بازیگر تئاتر کودک بوده و بعد از آن نیز در کنار بازیگری کارگردانی تئاترهای کودک را بر عهده داشته است. او که قبل از کرونا نمایش «محله گل و بلبل سه» را تمرین و برای اجرا آماده کرده بود با آمدن کرونا و تعطیلی سالن ها با مشکلاتی رو به رو شد.
تئاتر شغل و حرفه اصلی لطفی حالا تعطیل شده است. وی در گفتگو با وقایع استان از دغدغه های این روزهایش که متاثر از کرونا و برخی تصمیم گیری هاست، گفت. بهروز لطفی معتقد است کرونا بر تمامی جنبه های زندگی اقشار و اصناف تاثیر گذاشته است اما اهالی هنر بیشتر از دیگر بخش ها از این وضعیت متضرر شده اند.
لطفی می گوید: با آمدن کرونا برای جلوگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن تصمیماتی اتخـاذ شد. ســـالن های تئاتر و سینما تعطیل شدند. باشگاه ها و رستوران ها و پاساژها تعطیل شدند و مدتی تمام فعالیت ها معلق ماند تا شرایط بهبود پیدا کند اما واقعیت این بود که کرونا ماندگار است و همین باعث شد که دوباره کسب و کارها و برنامه ها از سر گرفته شود.
وی ادامه داد: در شهر اراک هم مانند تمام کشور فعالیت صنوف مختلف شروع شده است. کافه ها، رستوران ها، باشگاه ها، آرایشگاه ها، پارک ها، شهربازی و مدارس باز شده اند. در این میان تنها تئاتر هنوز راه نیفتاده و سالن های تئاتر تعطیل است در حالیکه در تهران اجرای نمایش ها آغاز شده است.
لطفی تصریح کرد: برای افرادی چون من که تئاتر تنها منبع درآمد است، باز شدن سالن های تئاتر و اجرای نمایش حیاتی است. من بارها به مسئولین شهر نیز درخواست داده ام ولی با وعده امروز و فردا مواجه شده ام.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه کرونا هنوز واکسن و درمانی ندارد و باید با آن کنار آمد و شیوه زندگی را با توجه به آن تغییر داد، گفت: این واقعیت که کرونا تا مدت ها همراه ماست غیرقابل انکار است و نمی توان زندگی را تا کشف واکسن و داروی قطعی متوقف کرد، فقط باید با سبک جدید زندگی کنار آمد و با لحاظ کردن تغییرات فعالیت ها را دوباره از سر گرفت.
وی بر درخواست باز شدن سالن های تئاتر در اراک تاکید و افزود: درخواست اصلی من این است که برای اجرای تئاترها مجوز لازم صادر شود. فکر می کنم مردم کم کم به سبک زندگی با کرونا و کاهش آسیب و خطر آن عادت کرده اند کما اینکه می بینیم در سایه این شیوه زندگی مدارس و ادارات دایر هستند. دورکاری ها لغو شده است. مردم از وسایل نقلیه جمعی استفــاده می کنند. رستوران ها فعالند و در برخی مکان ها مانند فروشگاه های تخفیف دار یا دفاتر خدمات الکترونیکی و صفوف عرضه برخی کالاها فاصله اجتماعی معنایی ندارد.
لطفی ادامه داد: در هفت ماه گذشته علی رغم تمرین با شرایط خاص و دریافت مجوز چند باری قول بازگشایی سالن ها داده شد ولی باز ماجرا به تاخیر افتاد. من از مدیرکل ارشاد، استاندار و ستاد مقابله با کرونا خواهشمندم اگر به هر دلیلی قرار نیست این مجوز داده شود به اهالی تئاتر اعلام شود نه اینکه بگویند اول ماه دیگر و بعد گروهی خود را آماده کند و نزدیک اجرا دوباره مجوزها لغو شود.
وی اظهار کرد: این سردرگمی برای گروه های تئاتری و کارگردان بسیار آسیب زا است مخصوصا آن هایی که تنها راه درآمدشان تئاتر است و به امید این قول ها و اجراها برنامه ریزی اقتصادی کردند. من بعنوان یک تئاتری اگر بدانم این امکان برایم فراهم نیست برای هزینه هایم دنبال راهی دیگر می گردم. اجرای تئاتر فقط نفع اقتصادی برای گروه تئاتر ندارد بلکه فرهنگسرا نیز به این واسطه با کرایه سالن درآمدزایی می کند.
لطفی در پاسخ به این سوال که در صورت باز شدن سالن ها برنامه ای برای رعایت اصول بهداشتی برای مخاطبان کودک خود دارید، گفت: ما برنامه های خود را داریم زیرا سلامت مخاطبان مان که کودکان و خانواده شان هستند برایمان بسیار مهم است. اولین اقدام ما این است که بلیت فروشی به صورت حضوری نباشد تا از ازدحام مردم جلوی گیشه جلوگیری شود. طبق پروتکل های بهداشتی ما نیز مانند تهران از یک سوم ظرفیت سالن استفاده خواهیم کرد و در هر سانس ۱۰۰ تماشاچی خواهیم داشت که آن ها نیز بدون ماسک اجازه ورود ندارند البته ماسک نیز تهیه کرده ایم و اگر کسی ماسکی نداشت خودمان در اختیارش قرار می دهیم. بعد از هر سانس هم سالن ضدعفونی خواهد شد.
وی گفت: قطعا شرایط کرونا شرایط سختی برای همه ما است و همه نگران سلامتی خود، خانواده و دیگران هستند. ما خودمان این اصل را در اجرا و تمرین نمایش هایمان در نظر داشته ایم و با وجود اینکه کاراکترهای نمایشمان زیاد بود با تغییراتی تعداد بازیگران را کم کردیم تا هم در تمرین و هم روی صحنه بتوانیم شرایط را رعایت کنیم.
کارگردان نمایش گل و بلبل در پاسخ به این سوال که آیا در نمایش جدید اشاره ای به کرونا شده یا نه، گفت: تئاتر نقش فرهنگ سازی و آموزش خصوصا برای کودکان دارد. دو نمایش قبلی من محله گل و بلبل با همکاری سازمان آب و فاضلاب در راستای فرهنگ سازی مصرف آب بود که با استقبال رو به رو شد. نمایش جدیدمان در مورد آب مجازی است تا بچه ها با این مقوله نیز آشنا شوند ولی در مورد کرونا ترجیح دادیم هیچ صحبتی در این خصوص نکنیم چون فکر می کنم به اندازه کافی در این خصوص در خانواده، تلویزیون و فضای مجازی صحبت شده است. هدفمان این است که بچه ها یک ساعتی را بدون فکر و دور از نگرانی و استرس کرونا طی کنند.
لطفی با بیان اینکه کودکان نیاز به جمع های شاد و حضور در اجتماع دارند گفت: به واسطه کرونا بچه ها محدودیت های بسیاری برای حضور در مهمانی ها، جمع های دوستانه، پارک و مدارس دارند و این قطعا بر روحیه آن ها خدشه وارد کرده است. درست است که سلامت جسم بسیار مهم است ولی باید مراقب باشیم که سلامت روح و روان آن ها دستخوشِ انزوای قرنطینه و ممنوعیت ها نشود قطعا یک ساعت تئاتر با رعایت پروتکل های بهداشتی هم برای کودکان هم خانواده موثر است.
وی تاکید کرد: نمایش جدید ما کاملا موزیکال است تا فضای شاد و مفرح تری را برای مخاطبانمان ایجاد کند. یکی از برنامه های دیگر ما این است که به پاسداشت زحمات کادر درمان برای ایشان و خانواده اجرای ویژه و رایگان داشته باشیم.
لطفی تاکید کرد: در این شرایط بهتر است مردم را به سالن های تئاتر که بیشتر و بهتر می توان از نظر بهداشتی و فاصله گذاری بر آن نظارت داشته باشیم هدایت کنیم. خوشبختانه مردم اراک فرهنگ تئاتر دیدن را دارند خصوصا تئاتر کودک از طرفی یکی از پیشنهادات من برنامه ریزی برای اجرای تئاتر خیابانی است.
وی گفت: حالا که همه مشاغل باز هستند این اجحاف بزرگی به بچه های هنرهای نمایشی است که بخواهند بیکار بمانند و کار خود را از دست بدهند. امیدواریم مسئولین صدای ما را بشنوند و شرایط را برای این اقدام فرهنگی در شهر فراهم کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.