خانه » پیشنهاد سردبیر » مراسم پر حاشیه اردی بهشت تئاتر با حرف های عجیب مدیر کل و بهت حاضرین برگزار شد/خود زنیِ حقیقی

مراسم پر حاشیه اردی بهشت تئاتر با حرف های عجیب مدیر کل و بهت حاضرین برگزار شد/خود زنیِ حقیقی

سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۵

شماره ۳۳۶

گروه فرهنگی- سیدسعید خطایی پور
جشن سالانه اهالی تئاتر که هر ساله برای تقدیر از فعالین این رشته هنری تحت عنوان اردی بهشت تئاتر برگزار می گردد، امروز در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد. مراسمی که مسئول برگزاری آن در هر استان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. هرچند این مراسم هر ساله با روالی یکنواخت و تکراری در شهر اراک به اجرا در می آمد، امسال با نوگرایی و تفاوت هایی قابل توجه انجام شد. تفاوت هایی که هنرمندان را راضی اما مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد را ناراضی از سالن بیرون کشاند. اجرای موسیقی زنده و اهدای نمادین گل کاکتوس که در پوستر این مراسم نیز حضور داشت به عنوان نماد صبر و ایستادگی هنرمند، به فعالین عرصه این رشته هنری از اتفاقات قابل توجه این مراسم بود. اما شاید نکته متمایز کننده مراسم امسال رفتار عجیب و قابل تامل حقیقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. رفتاری که این مراسم را به حاشیه کشاند. هرچند خوش رویی هنرمندان عرصه تئاتر و حضورشان پایان زیبایی را بر این مراسم رقم زد. این حاشیه ها آنقدر سریع ایجاد شد که همه فرصت ها برای نقد و بررسی عقلانی و منطقی این مراسم را از بین برد. مراسمی که می شد پس از پایان آن با برگزاری نشستی به آسیب شناسی آن و اوضاع تئاتر استان پرداخت و اگر کم کاری ای از جانب هر شخصی صورت گرفته بود با توبیخ و برکناری در شرایطی عقلانی و منطقی از تفرقه افکنی در میان هنرمندان و حاشیه سازی هایی که یقینا چیزی جز ضربه به بدنه تئاتر ندارد جلوگیری می شد. بی شک ایراد هایی به نحوه برگزاری مراسم وجود داشت که البته هر تغییر و نو گرایی در مراسمات یکنواخت در گام های اول با مشکلاتی روبرو می شود اما این برخورد های هیجانی و عجیب کمکی به حل مشکلات نمی کند.
حقیقی که به عنوان سخنران اول این مراسم به پشت تریبون رفت با مکث بسیار چندین جمله را بیان کرد که از همان آغاز بهانه هایی غیر منطقی و عجیب در آنها به چشم می خورد. از ایراد گرفتن به نویزی که جز جدایی ناپذیر سیستم صوتی فرهنگسرای آیینه که البته تحت نظارت اداره ارشاد است گرفته تا گله به خاموش بودن برق های سالن در هنگام ایراد سخنانش.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد و پس از پایان پارت اول اهدای تقدیر نامه هنرمندان، حقیقی باز پشت میکروفون ظاهر شد و با انتقاد به گروه موسیقی که از جوانان هنرمند این شهر بودند و به انصاف کارشان از لحاظ تکنیک اجرا بدون نقص بود حضور موسیقی زنده را در این جشن بدون معنی دانست. هرچند باز هم ایراداتی به صدا گیری این گروه در هنگام اجرا وارد بود اما این موضوع که بخش عمده آن به علت نبود سیستم صوتی مناسب در فرهنگسرا آیینه است.
وی در ادامه با اعتراض به مجری و با بیانی تحقیر آمیز بیان کرد کاش مثل سال گذشته پایین سن می ماندید. این انتقاد در صورتی مطرح شد که مجری جوان این مراسم با اجرایی حرفه ای و حفظ حرکت بر روی سن و ارتباط خوب با مخاطب تنها در خواندن اسم یکی از تقدیر شنوندگان دچار مشکل شده بود. اتفاقی رایج در مراسم زنده که بسیار شاهد آن هستیم. وی اضافه کرد که چرا هدیه نقدی تقدیر شوندگان در کنار لوح آنها پرداخت نشده است. این موضوع که البته در بسیاری از مراسم اتفاق می افتد به این خاطر انجام می شود که ارزش کار معنوی هنرمند با مادیات هم وزن نشود و در مراسمات با اهدای لوح تقدیر از هنرمندان تجلیل می شود و پس از مراسم هدایای نقدی به آنها پرداخت می شود.
سخنان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتراض به گل های کاکتوس اهدایی به هنرمندان ادامه یافت و با بیان اینکه چند لحظه قبل از مراسم جلوی اهدای این گل ها را گرفته ایم با مطرح کردن این سوال که: «گل کاکتوس نماد چیست؟» در صدد یافتن معنایی توهین آمیز برای این گل برآمد. هرچند پس از چندین بار طرح این سوال، هیچ پاسخی از سوی مخاطبان دریافت نکرد. شاید همین عدم گرفتن پاسخ دلخواه از مخاطبان باعث شد در محیطی فرهنگی و در حضور اهالی فرهنگ لفظی رکیک از دهان مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیرون بیاید که همگان را در بهت و حیرت فرو برد و عده ای از اهالی فرهنگ و هنر با اعتراض به این ادبیات زشت و زننده سالن را ترک کردند. پس از این سخنان حقیقی قول برگزاری مراسم دیگری را داد و این مراسم را ترک کرد.
این رفتار پر از تناقض مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهامات بسیاری را در دل خود داشت. طرح نقد هایی از نظیر خرید گل کاکتوس و کلیت مراسم که همگی با تایید مدیر کل مجموعه انجام شده بود جای طرح این سوال را از حقیقی مطرح می کند که اگر در جریان مراسم نبوده است پس کجا بوده است؟! و اگر این مراسم با تایید مدیر مجموعه برگزار شده – که در چارت اداری و برگزاری مراسم چیزی جز این امکان پذیر نیست- پس خود زنی مجموعه ارشاد با بیان نقد هایی عجیب و استفاده از الفاظ رکیک چه قصدی را دنبال می کرده است و پاسخ گوی زحمات عوامل اجرایی مراسمی که قربانی شد، چه کسی است؟
قاسمی معاون فرهنگی مدیر کل اداره ارشاد اسلامی پس از مراسم در پاسخ به این سوال که مگر می شود مراسمی بدون تایید مدیر کل مجموعه برگزار کننده اجرا شود گفت: جزییات این برنامه به بنده تفویض شده بود و من نیز آن را تایید کردم. حتی صبح مراسم باز بینی دکور و برنامه ها توسط اداره ارشاد انجام شده بود. گفته شده بود که باید فرصت را به جوانان داد و موسیقی اجرا آن کاملا مجاز و شبیه سایر برنامه هایی بود که ارشاد مجوز اجرایشان را در شهر می دهد.
محمدی کارگردان و بازیگر با سابقه تئاتر در پایان مراسم در گفتگو با خبرنگار وقایع در رابطه با این مراسم گفت: اصولا برای برنامه ها باید برنامه ریزی درستی شود و به طبع در این برنامه ریزی مدیر کل و معاونان مجموع دخیل هستند و تایید می کنند. اما مدیر کل ارشاد به راحتی از مراسم اعلام بی اطلاعی می کند. خب پس شما کجا بودید؟ به نظر من ضعف از مدیر کل مجموعه است.
وی در رابطه با ادبیات حقیقی گفت: انتظار می رفت مدیر کل از ادبیات بهتری استفاده کند در حضور افرادی که کارشان تئاتر است و با ادبیات نمایشی سر و کار دارند و از کلماتی استفاده نشود که من سرم را پایین بیندازم و بگویم این چه کلمه ای بود و آیا از دهان یک مدیر کل بیرون آمد؟
محمدی در رابطه با گل کاکتوس اهدایی به هنرمندان گفت: وقتی مدیر کل ارشاد سوالی را در رابطه با مفهوم کاکتوس مطرح کرد من فکر کردم پاسخ مد نظر ایشان صبر و استقامت هنرمند است اما وقتی دیدم در کلام ایشان گلی که یک موجود زنده است بی ارزش می شود. طبیعتا منِ تئاتری هم روزی بی ارزش می شوم.
عباد کریمی نماینده انجمن نمایش شهرستان آشتیان نیز در انتقاد به رفتار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: به نظر می رسید که جناب آقای مدیرکل از همان ابتدا با نوع رفتار خود و سخنانش سعی در به حاشیه بردن مراسم داشت.
وی ادامه داد: این که گل کاکتوس در شان هنرمند نیست خیلی حرف منطقی ای نیست ما اگر به کاکتوس به چشم یک گل نگاه کنیم خیلی اتفاق های بهتری می افتد.
کریمی اضافه کرد: رفتار و ادبیات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی واقعا تاسف آور و به دور از ادب بود.
شهرام سلطانی یکی از کارگردانان و نویسندگان تئاتر استان نیز گفت: رفتار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی رفتار زشت و زننده ای بود که از سوی وی دیده شد.
وی ادامه داد: تمام ما می دانیم که رییس فعلی انجمن نمایش استان بدون هیچ حق الزحمه ای در این انجمن زحمت می کشد البته من نمی گویم که انتقادی به برخی عملکردهای وی وارد نیست؛ ولی هیچ کدام این ها توجیه خوبی برای رفتار توهین آمیز مدیر کل ارشاد با هنرمندان نیست.
سلطانی با بیان اینکه ترک جلسه بدترین رفتار ممکن بود، اضافه کرد: اردیبهشت تئاتر یک جشن با قدمت و رسمیت است و این توهین محض به هنرمند و تئاتر و زحمات یک ساله آنان است.
وی با بیان اینکه مدیرکل می خواست با این رفتار بگوید من خوب هستم، تاکید کرد: مدیرکل با این رفتار خود می خواست ژست قهرمانانه بگیرند و بگوید دلسوز هنرمند است.
سلطانی ادامه داد: وی اگر دلسوز تئاتر هستند چرا از من که کارگردان تئاتر برتر استان بودم حمایت مالی نکردند و من هنوز نتوانستم حق الزحمه بازیگرانم را بدهم.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: چرا تاکنون تلاشی برای ساخت سالن بلک باکس که از الزامات و نیازهای تئاتر اراک است نکرده اند؟ چطور رییس اداره ارشاد ساوه می تواند برود و با رایزنی با فرمانداری وشهرداری حمایت مالی بگیرد و سالن بلک باکس بسازد.
وی ادامه داد: ایشان نمی خواهند دلسوزی خود را در هدیه یک گل کاکتوس نشان بدهند بهتر است یک جلسه بگذارند تا حرف های ما هنرمندان تئاتر را بشنوند و قطعا منتظر واکنش ما در قبال کنش زشت و توهین آمیز خود باشند.
میثم سرآبادانی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر استان که بارها در جشنواره فجر حضور داشته، نیز گفت: رفتار مدیرکل ارشاد در شان این برنامه نبود، اگر ایشان انتقادی داشتند چه خوب تا پایان مراسم صبر و در نهایت انتقاد خود را به عوامل اجرایی منتقل می کردند.
وی اضافه کرد: من از ایده گل کاکتوس خیلی خوشم آمد، ایده خوب و جذابی بود و من تاکنون در هیچ جشنواره ای چنین چیزی ندیده بودم، در واقع باید دید مجموعه ارشاد چقدر اعتبار در اختیار برگزار کنندگان مراسم گذاشته است و با توجه به سابقه ای که من از ارشاد سراغ دارم همیشه همکاری ضعیف بوده است.
سرآبادانی ادامه داد: همیشه جشنواره های استانی و جشن اردیبهشت تئاتر در این سال ها که من بوده ام با این مشکلات و چالش ها خصوصا مالی رو به رو بوده است معمولا مدیرکل ها همیشه عادت دارند که حرف های زیبا بزنند و در عمل هیچ اتفاقی صورت نمی گیرد.
هرچند حقیقی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به هدایا اعتراض داشت اما هنرمندان گل های اهداییشان را دریافت کردند و با گرفتن عکس هایی یادگاری با لبخند در کنار گل هایشان با پشت کردن به حاشیه سازی ها پایانی زیبا را برای این مراسم رقم زدند.
این مراسم پایان یافت اما سوالات بی پاسخ بسیاری باقی ماند. سوالاتی که پیرامون حاشیه ها و توهین به هنرمندان و مخاطبان از جانب حقیقی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.