خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی خبر داد:/ایجاد مجتمع های آبرسانی برای تامین آب روستاها

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی خبر داد:/ایجاد مجتمع های آبرسانی برای تامین آب روستاها

یکشنبه ۴ تیر ۹۶ شماره ۶۱۸
وقایع استان
استان مرکزی دارای پوشش ۲۳ درصدی مناطق روستایی است، مناطقی که قطعا باید همچون مناطق شهری از خدمات و زیرساخت ها بهره ببرند تا ساکنان آن به ادامه زندگی و اشتغال در آن بپردازند و تصمیم به مهاجرت و ترک روستا نگیرند. یکی از مباحثی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه است آبرسانی به روستاها است به طوریکه در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در کشور ۵ هزار و ۲۰۰ روستا در کشور آبرسانی شدند و برای سالجاری نیز ۳۰۰ میلیون دلار در راستای تحقق اهداف این حوزه در نظر گرفته شده است.
شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز همسو با نگاه دولت در این زمینه همچنان فعال و پویا بوده و با توجه به اقداماتی که انجام داده حتی توانسته است از شاخصه های کشوری در زمینه پوشش آبی مناسب در روستاها جلوتر باشد. در استان مرکزی یک هزار و ۱۴۰ روستای دارای سکنه وجود دارد که ۸۱۴ روستا تحت پوشش این شرکت است که از این تعداد خانوار ۶۹۴ روستا بالای ۲۰ و بقیه کمتر از ۲۰ خانوار هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در توضیح عملکرد آبفار استان در راستای اهداف تعریف شده این شرکت گفت: سال گذشته ۲۱۲ طرح به منظور آبرسانی به ۳۴۴ روستا اجرا شد که در ادامه این طرح ها برای سالجاری ۲۳۳ طرح پیشنهاد شده که در انتظار جذب اعتبار برای اجرا است.
یوسف عرفانی نسب که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب میان خبرنگاران حاضر شده بود، افزود: در میان این طرح ها سه طرح مهم آبرسانی روستایی وجود دارد که با جدیت در حال پیگیری است که شامل آبرسانی از چشمه هفتیان به شهرستان تفرش و روستاهای در مسیر آن، آبرسانی از سرشاخه های سد کوچری در خمین و ۴۰ روستا در اطراف آن و آبرسانی به ۲۷ روستا در شهرستان ساوه است.
وی با بیان اینکه اغلب این طرح ها در قالب مجتمع آبرسانی است، اظهار کرد: ۱۸ مجتمع آبرسانی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۵ و ۹۶ در استان ثبت شده که اجرای ۱۱ مجتمع مربوط به سال ۹۵ و هفت مجتمع برای سال جاری است.
عرفانی نسب در ادامه تصریح کرد: مجتمع سرداران بزرگترین مجتمع آبرسانی استان است که با ۲۲ روستا تامین آب مشترک و دارای یک خط انتقال می باشند.
وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت روستایی با ۷۷ درصد در شهرستان خنداب و کمترین جمعیت روستایی با هشت درصد در شهرستان محلات قرار دارند، ادامه داد: هم اکنون ۱۲۷ روستا در استان با تنگنای آبی مواجه اند و آبرسانی به آن ها به صورت سیار و جیره بندی است.
عرفانی نسب اضافه کرد: ۱۱ روستای استان که از سیستم آبرسانی برخوردار نیستند به صورت سیار و ۱۱۶ روستا که منابع آبی کمی دارند به صورت جیره بندی آبرسانی می شود.
مدیر عامل آبفار استان مرکزی ادامه داد: پیش بینی شده حدود ۵۰ روستا تا پایان تابستان امسال آبرسانی سیار داشته باشند که مبلغ بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، صندوق توسعه و ردیف مجتمع ها در راستای حل مشکلات این بخش در نظر گرفته شده و امید است هر چه زودتر این مهم محقق شود.
عرفانی نسب در ادامه با بیان اینکه خشکسالی یکی از بحران هایی است که در سال های اخیر بیشتر روستاهای استان را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: ۴۰۰ روستا در استان مرکزی به علت بی آبی و خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر خالی از سکنه شده اند و بیشترین مشکل تامین آب روستاها مربوط به شهرستان خمین است.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از پروژه انتقال آب سرشاخه های دز و سد کوچری به خمین، ۴۰ روستای این شهرستان در فاز اول و ۶۱ روستا در فاز دوم، از نعمت آب خواهند شد.
عرفانی نسب تصریح کرد: وی در خصوص پوشش شبکه فاضلاب روستایی استان ادامه داد: تنها روستای ابراهیم آباد در اراک و راونج دلیجان در سطح استان تحت پوشش شبکه فاضلاب روستایی هستند و همچنین عقد قرارداد اجرای شبکه فاضلاب در روستاهای شهابیه، فرنق و رباط مراد شهرستان خمین انجام شده است.
عرفانی نسب خاطر نشان کرد: هم اکنون ۲۱ روستا در مسیر سد کمال صالح نیاز به شبکه فاضلاب روستایی دارند؛ ولی مساله این است که پیگیری این بخش نیاز به اعتبارات ملی دارد و این در حالی است که هنوز بسیار از شهرهای استان نیز همچنان از شبکه فاضلاب بی بهره هستند.
وی گفت: شاخص مصرف آب در استان مرکزی ۱۸۰ میلی لیتر برای هر نفر بوده و در روستاها این میزان پایین تر از ۱۵۰ میلی لیتر می باشد، همچنین شاخص بهره مندی از آب شرب در استان ۸۲ درصد بوده در حالی که میانگین شاخص بهره مندی کشوری ۷۲ درصد است.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی افزود: منابع آب استان شامل ۶۰۸ حلقه چاه، ۱۲۱ چشمه و ۱۹ رشته قنات است که تامین آب در روستاهای استان مرکزی ۸۱ و نیم درصد توسط چاه، ۱۸ درصد چشمه و نیم درصد توسط قنوات انجام می شود.
عرفانی نسب ادامه داد: آب تامینی از این منابع در ۹ آزمایشگاه مجهز در استان و مرکز بهداشت هر شهرستان کنترل می شود و به منظور بالا بردن کیفیت آب در مناطقی که مشکل وجود دارد، ۳۰ دستگاه آب شیرین کن قرار داده شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی با اشاره به اهمیت صرفه جویی در آب و فرهنگ سازی در این زمینه خاطر نشان کرد: میانگین بارندگی در استان مرکزی ۲۶۰ میلی متر است که در سال جاری میزان این بارش ها افزایش داشته ؛ اما نیاز است اصلاح الگوی مصرف به عنوان یک اصل کاربردی و ویژه در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.