خانه » جدیدترین » مدیر جوان زیر تیغ انتقاد

مدیر جوان زیر تیغ انتقاد

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ شماره ۱۴۲۵

گفتگوی وقایع استان با مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی

مدیر جوان زیر تیغ انتقاد

در این مصاحبه درباره بلاتکلیفی هیات های ورزشی به دلیل تعویق افتادن مجامع انتخاباتی آن ها، مشکل روشنایی ورزشگاه امام خمینی اراک و وضعیت ورزش استان در دوران کرونا گفتگو کردیم

فاطمه چاپاری

در مدت شیوع کرونا، به دلیل اعمال محدودیت ها و تعطیلی فضاهــای ورزشی لطمه های بسیاری به تمرینات حرفه ای ورزشکاران وارد شد، در این میان بی توجهی مسئولین نیز مزید بر علت شده و در این مدت شاهد مشکلات بسیاری در حوزه ورزش استان بوده ایم؛ از قطعی برق در استادیوم امام خمینی و ایجاد اختلال در تمرینات و مسابقات تیم فوتبال آلومینیوم گرفته تا به تعویق افتادن مجامع انتخاباتی دیگر هیات های ورزشی چون والیبال، بسکتبال، قایقرانی و… که همگی حکایت از عملکرد ضعیف اداره ورزش و جوانان استان مرکزی در خصوص این مسائل در بحران کرونا داشته است، همین عملکرد انتقادات بسیاری را از سوی جامعه ورزش استان به سمت مدیرکل جوان روانه کرده است. در همین خصوص وقایع استان در گفتگویی با عابد حقدادی مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان به بررسی این مشکلات پرداخته است.
از آن جا که برگزاری مجامع انتخاباتی هیات های ورزشی در رشته هایی چون والیبال، بسکتبال، قایقرانی و غیره به تعویق افتاده اداره کل ورزش و جوانان استان چه تصمیماتی را در این خصوص اتخاذ کرده است؟
فدراسیون، رییس مجمع و برگزارکننده آن نیز دبیر هیات ورزشی می باشد و اداره کل ورزش جوانان استان نایب رییس مجمع بوده و نقش ناظر را بر عهده دارد مگر اینکه هیاتی دبیر نداشته باشد که در این صورت معاون ورزشی مسئولیت برگزاری مجمع را به عهده می گیرد در غیر این صورت برگزارکننده خود هیات های ورزشی اند. ما سعی داشته ایم مجامع هیات های ورزشی را به دموکراتیک ترین شکل ممکن برگزار کنیم تا کسانی که توانایی و شرایط لازم را دارند فرصت ارائه برنامه و رایزنی را داشته باشند.

در حال حاضر برگزاری مجمع در هیات های ورزشی استان در چه مرحله ای می باشد؟
امسال تعداد برگزاری مجامع بالا است چرا که دوره چهار ساله مسئولیت بسیاری از هیات ها به پایان رسیده است ولی با توجه به شیوع گسترده کرونا اداره کل ورزش و جوانان و نهادهای ذی ربط چون فدراسیون ها برگزاری مجامع را به صلاح نمی دانستند، با این حال در این مدت هیات ها سرپرست داشته اند و بسیاری فعالیت های ورزشی و امورات هیات ها در حال انجام بوده و هیچ مشکل و خللی هم به کار هیچ یک از هیات های ورزشی وارد نگردیده، علاوه بر این هرکدام از هیات ها مجامع خاص خود را دارند و تاریخ برگزاری مجمع با توجه به پایان دوره چهارساله هیات انجام خواهد شد برای مثال در هیات بسکتبال کمتر از یک هفته است که دوره چهارساله هیات به پایان رسیده و سرپرستی برای هیات معرفی شده یا در رشته تیراندازی کمتر از یک ماه می باشد که دوره مسئولیت چهارساله به پایان رسیده و در خرداد فراخوان مجمع انتخابات برگزار خواهد شد. در هیات والیبال نیز فعلا سرپرست تعیین شده چرا که فدراسیون به دلیل شرایط شیوع کرونا و مسائل دیگری که مد نظر داشتند فعلا با برگزاری مجمع موافقت نکردند، در حال حاضر فراخوان برگزاری مجمع انتخابات هیات های والیبال و بسکتبال تا چند روز آینده چاپ خواهد شد و در تعدادی از هیات های دیگر نیز فراخوان زده شده و فرایند ثبت نام و تایید صلاحیت شان در حال انجام است.

در خصوص رفع مشکلات روشنایی ورزشگاه امام خمینی اراک چه اقداماتی انجام شده است؟
طبق قرارداد جدیدی که با شرکت شایان برق منعقد کردیم در تلاش هستیم به محض اینکه اعتبارات لازم برای تامین روشنایی به دستمان برسد با توسعه روشنایی ورزشگاه امام خمینی شرایط این ورزشگاه را به استانداردهای آسیایی برسانیم. در حال حاضر نیز با تعاملی که با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ داریم مشکلی در برگزاری بازی ها نخواهیم داشت.
آیا در خصوص واکسیناسیون ورزشکاران در استان اقداماتی انجام شده؟
طبق توافقنامه ای که میان وزارت بهداشت و وزارت ورزش منعقد شده مقرر گشته است که واکسیناسیون ورزشکاران ملی و المپیکی در اولویت قرار بگیرد اما در سطوح پایین تر نیز مکاتبات و پیگیری هایی در حال انجام می باشد که تا کنون دستورالعمل خاصی در این خصوص صادر نشده است.

در دوران شیوع ویروس کرونا در روند تمرینات ورزشکاران خللی ایجاد نشد؟
به واسطه همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان و دانشگاه علوم پزشکی، قهرمانان ورزشی استان، وزشکاران نخبه و ملی پوشان به خصوص قهرمان هایی که در حال آمادگی برای مسابقات بین المللی و المپیک هستند، در شرایط شیوع کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شده همه تمرینات خود را طبق روال گذشته بدون هیچ وقفه ای دنبال کرده اند.

با شیوع ویروس کرونا ورزش استان در حوزه اقتصادی چه خساراتی را متحمل شد؟
کرونا خسارتی جدی به تمامی ساختارها به خصوص ساختارهای ورزشی وارد کرده است در بخش اقتصادی فعالیت های ورزشی دچار مشکلات فراوانی بوده ایم از این بابت که سرمایه گذاران ورزشی و اماکن ورزشی تعطیل گشتند افراد مشغول به کار در این اماکن از جمله ناجیان، مربیان، مدیران اماکن ورزشی در حوزه اشتغال خود با چالش هایی مواجه شدند در همین راستا وزارت ورزش در سطح ملی به دنبال متقاعد کردن وزارت بهداشت است که در دسته بندی مشاغل اصلاحی صورت گیرد تا اماکن ورزشی (که هم اکنون در سطح سه مشاغل دسته بندی شده اند) بتوانند فعالیت های ورزشی خود را در شرایط نارنجی ادامه دهند و خوشبختانه استان مرکزی تنها استانی در کشور بود که با تعامل دانشگاه علوم پزشکی مجوز ادامه فعالیت های ورزشی بر اساس پروتکل های خاص بهداشتی در شرایط نارنجی را صادر کرد تا ورزشکاران در این مدت با مشکل زاید مواجه نباشند.

آیا پس از ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا تسهیلاتی به مربیان و سالن داران تعلق گفته است؟
در چند مرحله به سالن داران و مربیان ورزشی تسهیلات کرونا پرداخت شده که بر اساس گستردگی مکان و ابعاد سالن دستورالعمل های ویژه ای وجود داشته که طبق آن در مبالغ مختلف به مالکــان باشگاه ها وام تعلق گرفته است،۱۵۰ باشگاه در سامانه وزارت ورزش ثبت نام کردند که از این تعداد ۹۰باشگاه در سامانه کارا ثبت نهایی شده و از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان به بانک معرفی گردیده اند که در نهایت تا کنون ۴۳ باشگاه وام را دریافت نموده اند مبلغ پرداختی به این باشگاه ها سی و چهارمیلیاردو هشتادوپنج میلیون ریال معادل سه میلیاردو چهارصد و هشتاد و پنج میلیون تومان می‌باشد. همچنین ۱۳۵نفر از مدیران و مربیان باشگاه نیز هر کدام مبلغ ۶ میلیون تومان دریافت نموده اند.

این بحران در حوزه سلامت و ورزش های همگانی چه تاثیراتی داشته است؟
فارق از خسارات اقتصادی که به حوزه ورزش و شاغلین این حوزه وارد گشته محدودیت فعالیت های ورزشی پیامدهایی چون چاقی، مشکلات قلبی عروقی و تنفسی، دیابت و هزار و یک مساله دیگر را در ارتباط با بهداشت و سلامت عمومی به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل توصیه و خواسته ما ادامه فعالیت ورزشی (به خصوص در سالن های ورزشی بزرگ که شرایط رعایت پروتکل ها را دارا هستند) می باشد، چرا که با وجود این قرنطینه ها و در شرایطی که تمامی نوجوانان حتی برای تحصیل به طور تمام وقت پای تبلت و گوشی های هوشمند هستند ما با افزایش کم تحرکی مواجه خواهیم بود که چالش عظیمی در حوزه سلامت در آینده را در پی خواهد داشت.

چه برنامه هایی در حوزه ورزش های همگانی در مدت شیوع کرونا شکل گرفته است؟
در این مدت اداره کل ورزش و جوانان استان از طریق فعالیت های مختلفی چون ورزش در خانه و فعالیت های همگانی که انجام شد اقدام به ترویج و تشویق مردم به فعالیت های بدنی به هر شکل ممکن نموده که جا دارد این فعالیت ها بیش از این باشد چرا که مردم باید به این نتیجه برسند که فعالیت های بدنی را همیشه دنبال کنند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.