خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیرکل ثبت احوال استان تاکید کرد:/کارت های ملی قدیمی تنها تا پایان سال آینده مهلت دارند

مدیرکل ثبت احوال استان تاکید کرد:/کارت های ملی قدیمی تنها تا پایان سال آینده مهلت دارند

یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ شماره ۴۹۰
وقایع استان:
با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شد ه است. در این روز بود که اولین شناسنامه ایرانی صادر شد. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرارگرفت از این رو در جلسه مورخه ۳۰ آذر ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳ دیماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. تا قبل از سال ۱۲۹۵ هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می شد اثری مشاهده نمی گردید. با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نمود. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت. ابتدا سندی مشتمل بر ۴۱ ماده در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد. اداره ثبت احوال فعلی شکل تکامل یافته آن اداره است و در حال حاضر وظیفه ثبت وقایع چهارگانه ازدواج، طلاق، تولد و فوت، تهیه اسناد هویتی برای ایرانیان داخل و خارج از کشور و جمع آوری و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی را به عهده دارد.
همزمان با روز ثبت احوال مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در نشستی با اصحاب رسانه به ارائه آماری در حوزه مدیریتی خود پرداخت. وی با اشاره به کاهش نرخ تولد و ازدواج در استان مرکزی گفت: این استان در جایگاه سوم استان های پیر کشور قرار دارد. یزدان خسروی با بیان اینکه طبق آمار سال ۹۴ جمعیت استان مرکزی یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۰ نفر اعلام شده است، گفت: استان مرکزی به لحاظ جمعیتی در رتبه ۱۹ کشور قرار گرفته است. وی با بیان اینکه از این تعداد یک میلیون و ۸۸ هزار و ۹۸۹ نفر جمعیت شهری و ۳۷۲ هزار و ۹۲ نفر جمعیت روستایی است، گفت: استان مرکزی ۱٫۹ درصد جمعیت شهری و ۱٫۶ درصد جمعیت روستایی کشور را به خود اختصاص داده است و در مجموع ۷۴۸ هزار و ۲۴۳ نفر از کل جمعیت استان را مردان و ۷۱۲ هزار ۸۳۸ از کل جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند.
خسروی میانگین سنی رشد جمعیت در استان مرکزی را ۳۱٫۴ سال عنوان کرد و با بیان اینکه این رقم در کشور ۲۹٫۷ است، اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که استان مرکزی استانی پیر است و بر اساس ارزیابی های انجام شده در این بخش بعد از استان های گیلان و مازندران در رتبه سوم استان های پیر کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی استان های جوان کشور محسوب می شوند، گفت: ساوه با میانگین سنی ۲۸٫۷ سال و خنداب با میانگین سنی ۳۰٫۷ سال شهرستان های جوان استان و تفرش با میانگین سنی ۳۵٫۶ سال و آشتیان با میانگین سنی ۳۴٫۳ سال شهرستان های پیر استان هستند.
خسروی در خصوص آمار تولد در سال جاری بیان کرد: در سال جاری ۱۴ هزار و ۹۰۱ مورد ولادت در استان مرکزی ثبت شده است که با توجه به آمار ۱۵ هزار و ۸۱۹ موردی تولد در سال گذشته برای اولین سال با کاهش تولد در استان مرکزی مواجه بودیم.
وی میزان کاهش نرخ تولد در استان را ۵٫۸ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه از مجموع تولدها در هشت ماهه سال جاری ۱۲ هزار و ۷۳ مورد شهری و دو هزار و ۸۲۸ مورد روستایی بوده است، ادامه داد: به طور متوسط روزانه ۶۰ واقعه تولد در استان مرکزی ثبت می شود و بیشترین آمار تولد مربوط به شهرستان اراک و کمترین آمار در این بخش مربوط به شهرستان تفرش است. وی با بیان اینکه از مجموع آمار تولدها در استان مرکزی هفت هزار و ۷۴۷ نفر پسر و هفت هزار و ۱۵۴ مورد دختر بوده است، افزود: به ازای ۱۰۸ مورد تولد پسران در استان ۱۰۰ مورد تولد دختران ثبت شده است.
وی نرخ ولادت در استان مرکزی را ۱۵٫۱ درصد و در کشور ۱۹٫۳ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه این استان بعد از گیلان و مازندران، سومین استانی است که کمترین آمار تولد را دارد، در خصوص آمار فوت در استان طی هشت ماهه نخست سال جاری بیان کرد: در این مدت پنج هزار و ۱۴۶ مورد فوت در استان ثبت شده که از این تعداد سه هزار و ۱۲۹ مورد شهری و دو هزار و ۱۷ مورد روستایی بوده است.
مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با اشاره به کاهش ۱٫۶ درصدی آمار مرگ و میر در استان مرکزی عنوان کرد: بیماری های قلبی عروقی، سرطان، مشکلات دستگاه تنفسی و حوادث غیرعمد مانند تصادفات رانندگی به ترتیب مهم ترین عوامل مرگ و میر در استان مرکزی بوده است.
خسروی ادامه داد: متوسط ثبت وفات در استان مرکزی ۲۱ واقعه در روز و ۶۴۳ مورد در ماه بوده و از مجموع آمار مرگ و میر دو هزار و ۸۷۷ مورد را مردان و دو هزار و ۲۶۸ مورد را زنان تشکیل داده اند.
مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه آشتیان و تفرش بیشترین آمار مرگ و میر و کمیجان و خنداب کمترین آمار این بخش را در استان مرکزی به خود اختصاص داده اند، در خصوص آمار ازدواج در استان مرکزی طی هشت ماهه سال جاری نیز گفت: در این مدت هفت هزار و ۵۵۱ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲٫۲ درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته خسروی استان مرکزی سومین استانی است که کمترین ثبت واقعه ازدواج را در کشور به خود اختصاص داده است.
خسروی با اشاره به صدور کارت هوشمند ملی از سال ۹۲ بیان کرد: کارت های ملی قدیمی تا پایان سال آینده مهلت دارند و باید با کارت ملی هوشمند تعویض شوند. تاکنون در استان مرکزی ۲۹۰ هزار و ۸۷۹ فقره کارت هوشمند ملی صادر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.