خانه » پیشنهاد سردبیر » محبوب خطرناک

محبوب خطرناک

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲  شماره ۱۷۶۳

وقایع استان در گفت و گو با رئیس اتحادیه لاستیک و آپاراتی تعمیرات و فروش دوچرخه و موتور سیکلت استان مرکزی بررسی می کند؛ لزوم فرهنگ سازی رعایت نکات ایمنی توسط موتور سیکلت سواران

زهرا مدنی: موتورسواران از آسیب‌پذیر‌ترین رانندگان هستند. آن‌ها با وجود آن که می‌دانند موتورسیکلت وسیله‌ی ایمنی برای رانندگی در خیابان‌ها نیست ولی ناگزیرند از آن به دلایل متفاوت استفاده کنند. پیک‌‌ها، باربری‌ها و شرکت‌ها برای مقابله با ترافیک شهری در اکثر مواقع ترجیح می‌دهند از موتورسیکلت استفاده کنند. چه به عنوان کارمند یک شرکت باشید یا به خاطر مقاصد شخصی از موتورسیکلت برای تردد در خیابان استفاده نمایید مطمئناً با خطرات مختلفی مواجه خواهید بود.
به گفته سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بررسی آمار تصادفات فوتی در شش ماهه ابتدای سال جاری حکایت از آن دارد که ۵۰ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران متاسفانه به موتورسواران اختصاص دارد که عدد بالایی است.
بنا بر اظهارات سرهنگ جوانبخت؛ اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر این تصادفات را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که ۴۴ درصد از این تصادفات به عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باز می‌گردد؛ یعنی موتورسوار با وسیله‌ای که سرعت بالایی دارد و بسیار ناپایدار است تردد می‌کند، اما چون نمی‌تواند موتورسیکلت خود را کنترل کرده و به موقع ترمز بگیرد موجب حادثه می‌شود. وقتی بیشتر موضوع را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که موتورسوار با خودرو و وسیله دیگری برخورد نداشته، ولی چون سرعت زیادی داشته و نتوانسته موتورسیکلت خود را کنترل کند واژگون شده است. علت بعدی که ۲۱ درصد از علت تصادفات را به خود اختصاص داده است عدم توجه به جلو از سوی راکبان موتورسیکلت است که این علت در بین رانندگان خودرو نیز مشاهده می‌شود. چهارمین علت تصادفات موتورسواران به تغییر مسیر‌های ناگهانی اختصاص پیدا می‌کند چرا که قدرت مانور این وسیله بسیار بالا بوده و می‌تواند بین خودرو‌ها به راحتی گردش کرده و مسیر خود را به یک باره تغییر دهد. خیلی وقت‌ها موتورسواران بین خطوط حرکت نکرده و فکر می‌کنند که هر فضایی که بین خودرو‌ها باشد می‌توانند از آن تردد کرده و سریع‌تر برسند، ولی متأسفانه خیلی از این موتورسواران به مقصد خود نمی‌رسند چرا که در نقاط کور خودرو‌ها قرار می‌گیرند و توسط سایر رانندگان به خوبی دیده نمی‌شوند.
آمار و اطلاعات حاکی از عدم فرهنگ سازی برای رعایت ایمنی در استفاده از وسیله نقلیه ای چون موتور سیکلت است، متاسفانه مردم نسبت به خطرهای موتورسواری بی توجه اند و بسیاری بدون گواهینامه از این وسیله نقلیه استفاده می کنند.
در این باره سرهنگ سیدعلی حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی می گوید: بیش از ۱۰ فقره از تصادفات فوتی در سال جاری مربوط به افراد فاقد گواهینامه بود در بیش از ۶ مورد مشاهده شده که یک کودک سیزده چهارده ساله بیشتر در راه های روستایی پشت موتور سیکلت نشسته و خودش و یک سرنشین دیگر را به مرگ داده و خانواده ها اگر بدانند این گونه اقدامات چه خطراتی دارد توجه بیشتری خواهند داشت.
حسین مایلی اسفندانی رئیس اتحادیه لاستیک و آپاراتی تعمیرات و فروش دوچرخه و موتور سیکلت استان مرکزی هم در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: قیمت موتورسیکلت در حال حاضر حدود ۷۰ میلیون به بالا است و از دلایل استقبال مردم از این وسیله نقلیه می توان به فروش اقساطی آن اشاره کرد.
وی ادامه می دهد: همچنین گرانی خودرو و ترافیک باعث شده مردم به استفاده از موتورسیکلت روی بیاورند. همیشه بیشتر جوانان از موتور سیکلت استفاده می کردند اما به تازگی افراد مسن تر نیز به استفاده از این وسیله نقلیه روی آورده اند.
رئیس اتحادیه لاستیک و آپاراتی تعمیرات و فروش دوچرخه و موتور سیکلت استان مرکزی اظهار می کند: مشتری ها بیشتر به دنبال خرید موتورسیکلت هستند و مردم تنها برای بچه ها دوچرخه می خرند. معابر ما برای استفاده از دوچرخه ایمن نیست و فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در شهر ما شکل نگرفته از طرفی هم قیمت دوچرخه خیلی بالا رفته و خریدار باید هم ارز قیمت موتور سیکلت برای خرید یک دوچرخه پول بدهد در حالی که دوچرخه تک سرنشین است و مثلا یک زن و شوهر نمی توانند از آن به عنوان وسیله جابجایی استفاده کنند و همچنین برای رفت و آمد در مسیرهای طولانی مناسب نیست.
اسفندانی در خصوص تجهیزات ایمنی موتور سیکلت توضیح می دهد: تنها یکی دو برند هستند که آن هم به تازگی همراه موتور سیکلت یک پک از وسایل ایمنی هم به مشتری می دهند و متاسفانه به دلیل هزینه بر بودن این کار ۸۰ درصد شرکت ها اصلا هیچ گونه وسیله ایمنی به خریدار نمی دهند. ضمن اینکه هیچ گونه الزام قانونی هم در این خصوص وجود ندارد .
وی ادامه می دهد: در وهله اول در رعایت ایمنی برای موتور سواران باید فرهنگ سازی کرد و بعد از آن لازم است قوانین محکم تری در این زمینه پیش بینی شود برای نمونه می توان گفت ۸۰ درصد موتورسیکلت های شهر فاقد بیمه نامه هستند و موتورسواران تنها برای تعویض پلاک یا مراجعه به ارگانی خاص موتورهایشان را بیمه می کنند. بیشتر موتورسواران گواهینامه ندارند.
رئیس اتحادیه لاستیک و آپاراتی تعمیرات و فروش دوچرخه و موتور سیکلت استان مرکزی در خصوص موتورهای بدون مجوز خاطرنشان می کند: این موتورها اگر سرنشین موارد ایمنی را رعایت کند در مقایسه با دیگر موتورسیکلت ها خطرات خاصی نخواهند داشت، اما در کشور ما به موتورسیکلت های با حجم بالا پلاک داده نمی شود و نمی توان این موتورسیکلت ها را به صورت قانونی وارد کشور کرد و ورزشکاران مجبورند موتورهای قاچاق را به قیمت بالا خریداری کنند و پلاک پیست بگیرند.
اسفندانی در آخر می گوید: برای حضور در مسابقات موتورسواری ورزشکاران نمی توانند از موتورهای حجم پایینی که در کشور موجود است استفاده کنند و در این زمینه لازم است سازوکاری قانونی برای ورود موتورهای با حجم بالا در نظر گرفته شود در همه جای دنیا از این نوع موتورها در مسابقات استفاده می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.