خانه » جدیدترین » مجلس جای کارآموزی نیست

مجلس جای کارآموزی نیست

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۰۸

مجلس جای کارآموزی نیست

نامزدهای انتخاباتی مجلس باید پاسخگوی چه مسائلی باشد؟

غلامرضا فدایی
طبعا هر کسی که خود را داوطلب نمایندگی مجلس می کند باید از مجلس و کارکرد آن اطلاع کافی داشته باشد و گر نه دلیلی برای این امر مهم از جانب وی نیست. اگر مجلس بخواهد در رأس امور باشد باید نامزدها علاوه بر صلاحیتهای عمومی ویژگی های علمی و تجربی داشته باشند تا کارآمد باشند. نمایندگان جدید نباید مدتی در مجلس فقط کارآموزی کنند تا حال و هوای مجلس به دستشان بیاید. آنهایی که داعیه قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن را دارند باید برای رأی دهندگان دلایل متقن ارائه بدهند که بر انجام چنین کار خطیری آمادگی و توانائی دارند. مجلس آنقدر مهم است که همچون قوه قضائیه می تواند اثرگذار باشد.
اخیرا رییس مجلس در مورد تغییر ساختار بودجه اظهار داشت که تا کنون فقط حدود ۵ درصد در ساختار بودجه ریزی کشور تغییر رخ داده است. خوب اولین سؤال از خود وی هست که پس شما مجلسیان چه کرده اید و وظیفه نظارتی شما کجا رفته است؟
به نظر می رسد علاوه بر صلاحیت های عمومی و نیز داشتن بُرِش نمایندگی، خوش بیان بودن، پاک دست و پرهیزگاربودن، پیگیر و شجاع بودن، آشنایی کامل به زبان فارسی، و دست کم آشنائی با یک زبان خارجی، یکی از مسائل مهم آشنایی بلکه تسلط کافی آنها بر دو امر مهم قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن در کشور است. اگر مجلس به این امر مهم فکر می کرد به نظر می رسد لازم بود برای پیش از انتخابات آموزش هایی را تدارک می کرد تا چنانچه افرادی داوطلب نمایندگی هستند دوره هایی را بگذرانند و صلاحیت علمی و اجرایی لازم را کسب کنند یا دست کم با آن آشنایی داشته باشند. چه بسا لازم بود خودآموزها یا خودآزمایی هایی تهیه و در اختیار عموم قرار داده می شد تا داوطلبان قبل از ثبت نام آن را بخوانند و خود آزمایی کنند آنگاه به صحنه انتخابات وارد شوند. این آموزش ها می تواند به صورت مجازی یا تهیه نرم افزاری در اختیار همه باشد تا آنهائی که علاقمندند از آن استفاده کنند. فایده این کار این است که هر نامزد به جای کلی گویی با اشراف بر مسائلی که از طریق دانش یا تجربه به دست آورده است با موضوع نمایندگی برخورد می کند؛ هم عوام فریبی نمی کند و هم با ورود به مجلس، زمانی را برای کارآموزی سپری و هزینه هنگفتی را بر کشور تحمیل نمی-نماید. همچنین چه بسا با این تعداد فراوان نامزد نمایندگی مواجه نمی شدیم که خود در ابعاد مختلف هزینه بر است.
به هرحال، طبعا هر نامزدی که علاقمند است انتخاب شود بنا بر تجربه و تخصص خود، می خواهد در یک یا چندکمیسیون به فعالیت بپردازد. تا اگر ظرفیت آن پر شد بتواند کمیسیون های دیگر را که در اولویت بعدی اوست انتخاب کند.
اینک سؤالاتی تهیه شده است تا نامزدهای انتخابات مجلس با آن آشنا و اگر علاقمند باشند از طـریق پایگاه های اطلاع رسانی مجلس یا منابع دیگر پاسخ های آن را دریافت و مطالعه کنند و مردم هم از نامزدها انتظار داشته باشند تا همه یا بخشی از سؤالات مطروحه در اینجا را پاسخ دهند. در اینجا سؤالات بیشتر ناظر بر کمیسیون آموزش و تحقیقات است و البته اگر شیوه کار مورد قبول باشد، سؤالات مشابهی را برای سایر کمیسیون ها می توان ترتیب داد. سؤالاتی که در حوزه آموزش برای داوطلبان این کمیسیون می تواند مطرح باشد از جمله، به قرار زیر است:
۱٫ چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات را انتخاب کرده اید؟ آیا طرحی برای آن در نظر دارید؟
۲٫ به نظر شما آیا دیدگاه نظام به آموزش نگاه سرمایه ای است یا سرباری و چرا؟
۳٫ آیا به نظر شما آموزش بخشی است در کنار سایر بخش های کشور یا بستری است برای همه آنها ؟
۴٫ آیا رویکرد و نگاه در آموزش ما به اسلام ربطی دارد یا همانند بانکداری، یا دانشگاه آزاد اسلامی است که فقط نامی را یدک می کشد؟
۵٫ آیا اصولا اسلام در آموزش و شیوه آن نگاه و رویکردی دارد؟
۶٫ مشکلات مهم آموزش کشور، و با تفصیل، آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان چیست؟
۷٫ قوانین موجود در این حوزه ها کدامند آیا شما بر آنها اشراف دارید؟ آیا قوانین موجود با هم، هم پوشانی ندارند و اگر دارند کدام اند؟
۸٫ مهارت محوری و فناوری در کشور چگونه است و چه اقداماتی باید در این مورد انجام شود؟
۹٫ تراکم یا خلأ قانونی در این حوزه ها چیست؟
۱۰٫ چگونه می توان به اصلاح یا حذف قوانین مزاحم دست زد؟
۱۱٫ پدیده مدارس غیر انتفاعی و کنکور و دانشگاههای غیر دولتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
۱۲٫ آیا تعامل (یا تقابل) وزارتخانه های آموزشی با سایر وزارتخانه های مرتبط مثل تعاون و امور اجتماعی، صمت و یا ارتباطات و فناوری اطلاعات توجیه پذیر است ؟
۱۳٫ آیا نظام ارتقا معلمان و استادان در آموزش و پرورش و آموزش عالی منطقی و قانع کننده است؟
۱۴٫ آیا بخشنامه های صادره از طرف هیئت وزیران یا وزارتخانه ای ذیربط بر اساس اجرای قانون است؟ آیا این بخشنامه ها به موقع صادر شده اند؟
۱۵٫ آیا دولت بر اساس قوانین یا بخشنامه ها عمل کرده است؟
۱۶٫ آیا بخشنامه ها را مفید و به جا و به مـــوقع یافته اید؟ اگر نه چه راهکارهایی برای بهتر شدن آنها دارید؟
۱۷٫ آیا مجریان در این حوزه ها به قوانین تمکین می کنند؟
۱۸٫ در حوزه نظارت چه ساز و کاری را در نظر دارید و از چه راهکارهایی می توان بهتر به امر نظارت پرداخت؟
۱۹٫ آیا برای اجرای برنامه ای در منطقه خود حاضر به مصالحه یا معامله با وزرای ذیربط هستید؟
۲۰٫ آیا خروجی قانونگذاری در حوزه آموزش قانع کننده است؟
۲۱٫ آیا در آموزش کشور در بخش دولتی، نیمه دولتی یا خصوصی، وجود سازمانهای موازی مفید اند؟ اگر مفید نیستند راه حل شما چیست؟
۲۲٫ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه ها به وظائف خود عمل کرده است؟ آیا وجود آن را لازم می دانید و اگر نه چرا؟
۲۳٫ شورای عالی مجازی چطور؟
۲۴٫ منشأ نابسامانی در آموزش کشور را چه می دانید؟
۲۵٫ آیا به تفکیک کمیسون ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قائلید یا به همین وضعیت آن را بهتر می دانید؟
۲۶٫ اُفت تحصیلی و بیسوادی در کشور از کجا نشأت می گیرد و چرا؟
۲۷٫ نظرتان در باره فضای مجازی و تأثیر آن بر آموزش و فرهنگ چیست؟
۲۸٫ برای بهره وری بیشتر از فضای مجازی در امر آموزش، فناوری و پژوهش چه پیشنهادهایی دارید؟
۲۹٫ تا چه اندازه به میزان توجه کشورهای پیشرفته به آموزش، فناوری و پژوهش آشنایی دارید؟ این کشورها کدام اند و آیا می توان از آنها الگو گرفت؟
۳۰٫ آیا پژوهش در آموزش و پرورش و آموزش عالی راضی کننده است؟ پیشنهاد شما در این باره چیست؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.