خانه » جدیدترین » ما مردم خشن

ما مردم خشن

سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰   شماره ۱۴۳۷

در بازدید معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از دفتر روزنامه وقایع استان مطرح شد: مرکزی در زمره استان های با خشونت بالا در کشور است

ما مردم خشن

زهرا مدنی

به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضاییه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در دفتر روزنامه وقایع استان حضور پیدا کرده و از عوامل این روزنامه تجلیل به عمل آورد.
محسن خیرمند در این دیدار افزایش آمار سرقت را ناشی از مشکلات معیشتی دانست و گفت: متاسفانه سرقت های خرد ما افزایش یافته است،۵۰ درصد از سارقان، سارق اولی هستند و این موضوع نگران کننده است، اما دو اتفاق خوبی که در این زمینه رخ داده یک کاهش سرقت های خشن و دیگری کاهش سرقت های ادارات است. وی تصریح کرد: سال گذشته تمام دادستان های استان با اعزام نیرو طبق چک لیستی که تهیه شد ایرادات حفاظتی دستگاه های مختلف را شناسایی کردند، این مساله تاثیر مثبتی در کاهش سرقت در این حوزه داشته است.
خیرمند افزود: ۷۰درصد از پرونده های قضایی استان مرکزی مربوط به جرائم یک تا ده هستند، جرائم حوزه خشونت در چهار دسته توهین، تهدید، تخریب و تحریف دسته بندی می شود که متاسفانه طبق آمار همگی آن ها جزو ده جرم اول استان مرکزی بوده اند و این موضوع نشان دهنده این است که استان مرکزی از استان های خشن کشور محسوب می شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در ادامه گفت: به همین منظور نزدیک به چهار سال است که طرح کنترل خشونت را اجرا کرده ایم این طرح ابتدا به صورت پایلوت در کشور تنها در استان مرکزی و شهرستان ساوه اجرا شد سپس شهرستان خمین هم اضافه شده و در نهایت سال گذشته به دستور دادگستری کل در تمامی استان برنامه هایی برای کنترل خشونت در نظر گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره در شمعدانی را در سطح ملی با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی استان و انجمن سینمای جوانان برگزار کردیم که اختتامیه آن فردا چهارشنبه نهم تیرماه برگزار خواهد شد.
محسن خیرمند افزود: هدف اصلی این جشنواره، تولید رسانه‌ای مبتنی بر هنر در حوزه خشونت است؛ نزدیک سیصد اثر به آن راه یافته که از این میان حدود سی اثر قابل توجه بوده است، همچنین پس از انجام داوری در سطح ملی ۹ فیلم کوتاه به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.
وی در این باره افزود: بعد از بیست و سه سال جشنواره ملی فیلم کوتاه در استان مرکزی برگزار شده است و تلاش ما این است که اراک به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره پیشگیری از خشونت در نظر گرفته شود و از این طریق هنر را را وارد حوزه پیشگیری کنیم، همچنین سعی داریم در هفته آینده، نه اثر برتر را در سطح استان و شهر اراک به نمایش بگذاریم.
محسن خیرمند اظهار کرد: با حمایت شهرداری مقرر شد جاده منتهی به میدان تره بار اگرچه در محدوده شهری نیست اما به علت خطرات و تصادفاتی که ایجاد کرده، توسط شهرداری آسفالت شود و مدیریت میدان تره بار هم به دست شهرداری سپرده شود.
وی افزود: در اقدامی دیگر که با همکاری شورای شهر رقم خورد، مقرر شده چندین کارگاه را وارد مجموعه های شهرداری که متعلق به عموم مردم هست نماییم. این کارگاه ها شامل کارگاه هور(هویت و رفتار) برای نوجوانان اراکی، کارگاه ایست مهارت برای مادرانی که فرزندان زیر هفت سال دارند، کارگاه مهر برای زوجینی که دچار اختلاف شده اما وارد حوزه دادرسی نشده اند و کارگاه مدل عشق برای انتخاب شایسته همسر برای دختران و پسران جوان، می باشد که با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری انجام خواهد شد.
معاون دادگستری استان مرکزی در ادامه عنوان کرد: این معاونت اجتماعی دادگستری، استفاده از ظرفیت نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان یک اصل مهم قلمداد می‌کند.
وی گفت: با عنایت به ماده ۹ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل حداکثری با نهادهای مردمی و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان در حوزه‌های مختلف، امکان مشارکت نهادهای مردمی در شعب دادگاه‌ها و نهادهای قضائی فراهم شده است.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: بحث مشارکت‌های مردمی و نحوه استفاده از این ظرفیت بالقوه در دستگاه قضا موضوع جدیدی نیست که معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی در آن سیاستگذاری و برنامه ریزی کرده باشد بلکه در قالب چند محور برنامه از بحث مشارکت‌های مردمی در این معاونت استفاده می‌شده و هنوز ادامه دارد حتی برخی از برنامه‌های این معاونت با محوریت سمن‌ها و پایگاه‌های مردمی بوده است به عنوان مثال در طرح «مصلحین» از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و پایگاه‌های مردمی برای اجرا استفاده شد.
وی ادامه داد: اما آنچه که باعث شد معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم اداره کل دادگستری استان بیش از گذشته به بحث استفاده از مشارکت‌های مردمی ورود پیدا کند، ابلاغ «دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه» از سوی رئیس قوه قضائیه بود.
خیرمند عنوان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل هر استانی در ساختار خود دارای ستادی با عنوان «ستاد مردمی و پیشگیری از وقوع جرم استان» است که این ستاد تحت نظارت معاونت اجتماعی فعالیت می‌کند و دارای ساختاری است و حتی برای هر اداره از حوزه معاونت اجتماعی استان به دنبال ایجاد این ساختار مردمی بوده‌ایم، اما با ابلاغ دستور العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی فعالیت‌های این ستاد با مدیریت و راهبرد جدید دنبال می‌شود به طوری که هم اکنون ستاد مردمی و پیشگیری از وقوع جرم استان کاملاً بازپروری شده و از ظرفیت مردمی در اداره آن استفاده می‌شود. تمام تاکید این معاونت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در این ستاد نیست. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان به دنبال بحث و فعالیت سیاسی در نحوه استفاده از ظرفیت‌های سازمان مردم نهاد نیست.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به رونمایی از سامانه مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بکارگیری سامانه مشارکت‌های مردمی به‌جای ایجاد ساختارهای فیزیکی باعث می‌شود تا امکان بروزرسانی مداوم آن وجود داشته باشد. همچنین یکی از مهمترین کارکردهای سامانه جلوگیری از موازی کاری، فعالیت‌های جزیره‌ای و هم‌افزایی فعالیت‌ها است.
وی ادامه داد: در تاریخ عدلیه، راه‌اندازی این سامانه اولین اقدام نظام مند در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی در فرآیندهای قضائی است که در پایان سال ۱۳۹۸ توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.
خیرمند ضمن اشاره به این موضوع که در گذشته محدودیت‌های کارهای قضائی و رویه‌های ایجاد شده در طول فعالیت عدلیه از ظرفیت‌های نهادهای مردمی استفاده نمی‌شد، بیان کرد: سامانه «مشارکت‌های مردمی» براساس سیاستگذاری‌های قضائی ایجاد شده و موضوعاتی همچون اعلام جرم، نظارت بر اجرای قانون و بازاجتماعی شدن را مورد توجه قرار داده است.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: خوشبختانه استقبال از سوی سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی از این سامانه صورت گرفته است و سازمان‌های مردم نهاد متعددی در حوزه‌های مختلف در این سامانه پیش ثبت نام کرده‌اند.
خیرمند در پایان بیان کرد: علاوه بر بکارگیری ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در برنامه‌ها و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این معاونت از ظرفیت نخبگان و صاحب نظران استان در حوزه‌های مختلف در قالب نشست و میزگردهای تخصصی استفاده کرده است که تا کنون چهار میزگرد تخصصی در حوزه‌های خشونت، سواد رسانه‌ای، خودکشی و حقوق کودک برگزار شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.