خانه » جدیدترین » ماهی قزل آلا هم از سفره مردم پَر کشید!

ماهی قزل آلا هم از سفره مردم پَر کشید!

دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰   شماره ۱۴۸۵

ماهی قزل آلا هم از سفره مردم پَر کشید!

حسین معافی. فعال رسانه ای

آیا فواید ماهی قزل آلا را می دانید؟ ماهی قزل آلا دارای پروتئین بالا و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. انواع مختلف ماهی قزل آلا در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یافت می شود و در بیشتر نقاط جهان مصرف می شود. ماهی قزل آلا یک گزینه عالی و سالم برای یک وعده غذایی به شمار می رود.
فواید ماهی قزل آلا
– حاوی آنتی اکسیدان آستاکسانتین می باشد:
آستاکسانتین ماده ای است که بر سلامتی بسیار تاثیرگذار می باشد. به عنوان عضوی از خانواده آنتی اکسیدان ها، آستاکسانتین به ماهی رنگ قرمز می بخشد. آستاکسانتین با کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
– مصرف ماهی قزل آلا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد:
مصرف ماهی قزل آلا به صورت منظم، فرد را در برابر بیماری های قلبی حفظ می کند. این امر به دلیل، توانایی آن در تامین مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ می باشد. برخی از افراد دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا ۶ در خون خود می باشند که این اتفاق مرتبط با امگا ۳ می باشد.
– کاهش وزن با مصرف ماهی قزل آلا:
مصرف منظم و متناوب ماهی قزل آلا به کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن کمک می کند. همانند دیگر مواد غذایی پر پروتئین، ماهی قزل آلا به آزاد سازی هورمون های که به کنترل اشتها می پردازند و به فرد احساس سیری القا می کنند، کمک خواهدکرد.
– ماهی قزل آلا به مبارزه با التهاب می پردازد:
ماهی قزل آلا می تواند یک صلاح بسیار قوی در برابر التهاب باشد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که التهاب ریشه تمام بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می باشد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که افرادی که در معرض بیماری های التهابی هستند هر چه بیشتر ماهی قزل آلا مصرف کنند ریسک ابتلا به بیماری ها در آن ها بیشتر کاهش خواهد یافت.
– به سلامت مغز کمک می کند:
مصرف ماهی قزل آلا به بهبود عملکرد مغز کمک خواهد کرد. ماهی چرب علائم افسردگی را کاهش می هد و از مغز جنین در دوران بارداری حفاظت خواهد کرد، اضطراب را کاهش می دهد، کاهش قدرت حافظه را به تاخیر می اندازد وریسک ابتلا به بیماری های روحی را کاهش می دهد.
در ماه‌های اخیر قیمت انواع آبزیان در بازار روند افزیشی داشته است. در میان ماهی‌ها قزل‌آلا از پر مصرف‌ترین آنها است و اقبال خوبی از سوی مردم دارد وبا توجه به فواید و قیمت مناسب آن در کنار گوشت مرغ یکی از مواد غذایی مهم و پر کاربرد در سبد غذایی خانوارها می باشد. میزان محبوبیت این ماهی در بین مصرف‌کنندگان تا حدی است که نوسان قیمت آن بر قیمت سایر محصولات آبزی پروری تاثیر‌گذار است.
درکمتر از یک ماه اخیر قیمت ماهی قزل‌آلا افزایش حدود ۵۰درصدی داشته است به نحوی که از متوسط قیمت هر کیلوگرم ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در شهریور ماه به ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان در ماه جاری رسیده است، این در حالی است که دیروز قیمت در برخی از رسانه‌ها ۸۰هزار تومان ذکر شده بود که پیام‌های مخاطبان اقتصادآنلاین حاکی از اعداد بالاتری بود که منجر به پیگیری این موضوع شد.
آنچه مسلم است شاهد گرانی و گران فروشی غیر قابل قبول ماهی قزل‌آلا در بازار مصرف به دلیل عدم نظارت کافی دستگاه‌های مسئول هستیم و به اصطلاح عده ای از آب گل آلود ماهی گرفته اند. درحال‌حاضر هر کیلوگرم ماهی قزل آلا سر مزرعه از پرورش دهندگان ۶۵ هزار تومان خریداری می‌شود و قیمت هر کیلوگرم آن به صورت عمده ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان است، در حالی که این ماهی کمتر از ۱۱۵ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.
قیمت ماهی قزل‌آلا در سال ۹۷ حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان بوده است که نشان می‌دهد در طول سه سال بیش از ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
تولید کنندگان ماهی علت گرانی ماهی را اینگونه اعلام می کنند: افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، داروها، هزینه‌های کارگری، هزینه‌ خدمات ‌برق، حمل‌ونقل و… است. حدود ۵۰ درصد از تولید کنندگان ماهی امسال به علت خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه‌ماهی را انجام دهند و برخی دیگر نیز تولیدی انجام نداده و کارگاه‌های خود را تعطیل کردند. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید ماهی برای تولید کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی ۸۵ هزار تومان است درحالی‌که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نقطه امنی برای تولید کننده کننده نخواهد بود زیرا سودی را در پی ندارد.
در ماههای گذشته قیمت گوشت مرغ، تخم مرغ، انواع لبنیات، حبوبات، انواع ماهی و سایر مواد غذایی افزایش چشمگیری داشته که عواملی چون گرانی و گران فروشی و مهم-ترازهمه عدم نظارت دستگاه های مربوطه باعث بروز این نابسامانی ها شده است. انواع پروتئین ها مثل گوشت ماهی از مواد غذایی با ارزش هستند و حتماً باید در سبد غذایی خانوارها قرار گیرند. لذا شایسته است که مسئولین عزیز پیگیری های لازم را در خصوص کاهش قیمت مواد غذایی داشته باشند و اجازه ندهند که عده ای سودجو و فرصت طلب، سلامت مردم و جامعه را به خطر بیاندازند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.