خانه » پیشنهاد سردبیر » لابی، حرف اول پیروزی در انتخابات مجلس/رمـز بهارستانی شدن

لابی، حرف اول پیروزی در انتخابات مجلس/رمـز بهارستانی شدن

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۱

گروه سیاسی- هورا نورمحمدی
بیش از ۶۰ روز به موعد برگزاری انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است اما آرایش انتخاباتی در استان مرکزی شکل گرفته و از هم اکنون چهره های شاخص، نمایندگان ادوار، نمایندگان کنونی و نیروهای نزدیک و همسو با دولت سابق و فعلی، خود را برای ورود به آوردگاه بهارستان آماده می کنند.
تبلیغات زودهنگام کاندیداهای انتخاباتی مجلس دهم با برگزاری جلسات خانگی و پخش شیرینی یارگیری نفربه‌نفر و ژست های ثبت نامی و انتشار تصاویری از ثبت نام و اعلان حضورشان در این آوردگاه شروع‌شده که کم‌کم فضای سیاسی انتخابات بر سر شهر سایه افکنده است.
باوجود اینکه تبلیغات سالم نامزدهای انتخاباتی می‌تواند فضای سیاسی را جهت حضور حداکثری آماده کند ولی مسئولین هم وظیفه‌دارند تمهیداتی برای پیشگیری از آثار و تبعات منفی این پدیده به عمل‌آورند و در صورت لزوم جهت جلوگیری از آسیب‌های جدی هشدار دهند.
اصولگرایان و اصلاح طلبان میدان دار، صحنه انتخابات
هرچند در کشور ما اصلی‌ترین نقش در تعیین سرنوشت سیاسی به عهده مردم است؛ نه احزاب و جریانات و گروههای سیاسی، ولی انتخاب مردم همواره به نوعی با نگرشها و جریانهای سیاسی حاکم بر دولتها، متناظر بوده است.
در این دوره از انتخابات هم دو جریان عمده سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان اسبهای خود را برای فتح کارزار مهم انتخاباتی آخرین روزهای ۱۳۹۴ زین کرده اند.
بر اساس اخبار دریافتی در بازار داغ ثبت نام ها، اصولگرایان و اصلاح طلبان، میدان دار، صحنه انتخابات شده اند و علیرغم حضور فعال برخی از نمایندگان کنونی استان برخی از افراد نیز با شعار اعتدال و اصرار بر ارایه‌‌ لیست اعتدالی در پازل رقابت های انتخاباتی قرار گرفته اند.
با آغاز زمان ثبت نام کاندیداها، گروه ها و احزاب سیاسی نیز فعالیتهای خود را آغاز کرده و جناح اصولگرا که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مجبور به قبول شکست شده و شکست دولت دکتر روحانی را آرزو می کند همچنان به عنوان فعال‌ترین جناح در عرصه سیاست کشور محسوب می‌شود و هم‌‌اکنون نیز اکثریت کرسی‌های مجلس را در دست دارد، تلاش دارد مجلس را به رقیب واگذار نکند.
جناح اصلاح‌طلب نیز که چندی است به صورت چراغ خاموش فعالیت می‌کند، با وجود اینکه در بین بخش اعتدالی و شبه اعتدالی اصلاح طلبان، اختلافاتی به چشم می خورد، اما چهره‌های جریان اصلاح طلب نیز با هدف انتخابات به صورت یکجانبه فعالیت می‌کند.
که البته این جسته و گریخته فعالیت کردن کاندیداهای منتسب به این طیف حتما از ترس رد صلاحیت هاست چرا که شورای نگهبان و رد صلاحیتها از انتخابات دور چهارم مجلس همواره یک مانع مهم برای رسیدن اصلاح طلبان به کرسی های بهارستان بوده است.
هرچند رد صلاحیت‌ها منحصر به اصلاح طلبان نیست و گاهی دامن گیر اصولگرایان هم شده است. اما تعداد نامزدهای اصلاح طلبی که شورای نگهبان صلاحیت شان را احراز نمی کند، در میان اصلاح طلبان، فراوانی بیشتری دارد و طبیعی است که انتقادهای این جناح تندتر باشد.
دشواری پیش‌بینی آرایش سیاسی انتخاباتی
به همین جهت، این کنش و واکنش ها نشان دهنده نقش آفرینی گسترده بازیگران عرصه سیاست در انتخابات مجلس اسفند ۹۴ است که بی‌تردید پیش‌بینی آرایش سیاسی انتخاباتی، ترکیب و چینش جریانات در چنین شرایطی بسی دشوار است.
شنیده شدن نام های مطرح، هم پوشی در حامیان، حضور شوک انگیز برخی کاندیداها ، سکوت و آرامش برخی نامزدها، شائبه حمایت برخی نهادها و ارگانها از چهره های منتسب و عبور از فیلتر تایید شورای نگهبان باعث شده که پیش بینی ها سخت و دشوار شود و مشخص نباشد که در روزهای نزدیک به انتخابات ،حامیان سوار کابین قطار انتخاباتی کدام یکی از چهره ها می شوند.
کلاف پیچیده انتخابات در حوزه اراک، کمیجان و خنداب
براساس شرایط و اخبار ثبت نامی، انتخابات اسفند ماه امسال در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب رنگ و بوی دیگری را تجربه میکند، با ثبت نام عباس رجایی در حوزه انتخابیه تهران و مطرح شدن نام هایی چون علی کریمی (شهردار سابق) که به دلیل سوابق کاری وی در اراک نامی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت و شاید توانایی رقابت با کاندیداهای مطرح را داشته باشد.
اما موارد دیگری که این کلاف را پیچیده تر می کند، علاوه بر ثبت نام احمد لطفی و دکتر علی مرادی از نمایندگان سابق این حوزه، در کنار اعلام حضور آصفری نماینده فعلی اعلام کاندیداتوری بشیر روشنی( ازفرماندهان سابق سپاه) و سردار حسین افشار دو کاندیدایی که به خاطر فعالیت در حوزه بسیج و سپاه حوزه رای گیری خود را بیشتر در این مورد می بینند.
ثبت نام بیش از ۵۰ نفر از چهره های فعال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی چون محمد حسین مطیعی، احمد مجیدی ، مهندس جعفر صفری، ملیحه اکبری، مرتضی سورانه، مهدی چقایی ، علی ایرجی ، ایرج رضایی، سعید میر محمدی، رضا یوسفی تبار، دکتر اصلانی و … نیز به نوبه خود پیچیدگی های خاصی دارد که شاید گذشت روزها، قطب های رقابتی اصلی را نمایان سازد.
پول حرف اول را میزند
در کارزار انتخاباتی خصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی برای موفقیت کاندیدا به مولفه هایی چون تدوین برنامه موثر برای حوزه انتخابیه، ارتباط با افراد ذی نفوذ در حوزه، تحصیلات، تعلق به حوزه انتخابیه، نطاق بودن، مدیریت و ساماندهی و … اشاره می شود که وجود و عدم وجود آنها سرنوشت کاندیدا را مشخص کرده ودر موفقیت و عدم موفقیت او تاثیر دارد اما خصوصا در شرایط اجتماعی و اقتصادی حاضر با پول می توان موفقیت را تضمین کرد و متأسفانه برخی از کاندیداها با صرف هزینه های غیر متعارف تبلیغاتی می توانند رأی و نظر مردم را به سوی خود بر گردانند.
برخی نیز تنها به دیده ی سرمایه گذاری به مقوله ی انتخابات نگاه می کند و در پی آن هستند که منابع مالی و پول صرف شده ی خود را در کسوت نمایندگی برگردانند که متاسفانه در این دوره ازانتخابات مجلس بر اساس پیش بینی ها گویی تنها پول و لابی است که حرف اول را میزند و برخی از کاندیداها که ید طولانی در این فقره دارند، در کیسه های پول خود را باز کرده و سفره هایی از اسکناس و وعده های مدیریتی برای حامیان پهن کرده اند.
اگر چه راه برون رفت از این شرایط یکه تازی پول و لابی و رابطه ارزش گذاری بر رأی مردم است ولی مردم آنقدر به این انتخابات ها بد بین شده اند که احساس کرامت شان را ازیاد برده اند، که شاید هزینه کردن برای افزایش این سرمایه اجتماعی امری ضروری است.
ثبت نام ۳۳۸ نفر برای ۷ کرسی
استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد که براساس آمار ثبت نامی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۲ نفر برای شرکت در این رقابت ثبت نام کرده بودند که در دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی آمار ثبت نام کنندگان به ۳۳۸ نفر افزایش یافته است.
شش حوزه انتخابیه اصلی استان مرکزی شامل اراک، کمیجان و خنداب با دو نماینده، تفرش، آشتیان و فراهان با یک نماینده، دلیجان و محلات با یک نماینده، خمین یک نماینده، شازند یک نماینده و ساوه و زرندیه یک نماینده است.
انتخابات مجلس برای دهمین دوره و انتخابات خبرگان رهبری به‌طور همزمان روز جمعه ۷ اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد این در حالی است که ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس دهم ۲۸ آذرماه تا ۴ دی‌ماه انجام شده و تبلیغات رسمی نیز به مدت یک هفته خواهد بود که این زمان ۲۴ ساعت قبل از زمان رأی‌گیری به پایان خواهد رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.