خانه » جدیدترین » قهرمانان بی دفاع

قهرمانان بی دفاع

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹   شماره ۱۳۸۱

قهرمانان بی دفاع

بررسی مشکلات بانوان ورزشکار استان در گفتگو با معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان و دو تن از ورزشکاران استان

زهرا مدنی

با وجود پیشرفت‌های محسوس بانوان در رشته های مختلف ورزشی استان، هنوز هم این بخش از ورزش کشور با موانعی روبرو است و فرصت های زنان در حوزه ورزش قابل‌ مقایسه با مردان نیست، با وجود اینکه هزینه های حضور بانوان در تورنمنت های ورزشی در مقایسه با آقایان به طور قابل توجهی پایین بوده حمایت های مالی از آنان انجام نمی شود، خیلی از بانوان در شرایط سخت و باوجود مشکلات اقتصادی طی سالیان به فعالیت در رشته های ورزشی پرداخته و پس از چندی به دلیل عدم توجه نهادهای دولتی و خصوصی سرخورده شده و به این روند فرسایشی پایان داده و فعالیت خود در عرصه هـای ورزشی را متوقف می کنند، خیلی دیگر از این ورزشکاران هم که قصد ادامه فعالیت را دارند با مشکلات متعددی روبرو هستند، در شهری مثل اراک وجود انبوه صنایع با تولید آلودگی تنها به مشکلات ورزشکاران استان دامن زده و هیچ گونه حمایتی در زمینه های اقتصادی از ورزشکاران و تیم های ورزشی به خصوص در حوزه بانوان از طرف این صنایع انجام نمی شود، توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات، تغییر نگرش و رفع نابرابری جنسیتی و همکاری نهادهای مختلف دولتی و خصوصی از جمله موضوعاتی است که برای حل مشکلات بانوان ورزشکار باید به آن توجه کرد. وقایع استان در گفتگو با مهین علی بخشی معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی، مریم مرادمنش ورزشکار ملی استان در رشته سپک تاکرا و زهرا مومنی یکی از مربیان استان مرکزی در رشته کاراته به بررسی مشکلات بانوان ورزشکار پرداخته است.
مهین علی بخشی معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی در گفتگو با وقایع گفت: شیوع کرونا، ورزش را هم تحت تاثیر قرار داده و به منظور رعایت سلامت جامعه ما هم در عرصه های ورزشی مجبور به رعایت دستورالعمل های بهداشتی که ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کرده بودند شدیم، با این وجود سعی کردیم که ورزش تعطیل نشده و با برنامه ریزی دربخش ورزش همگـــانی هیات های ورزشی و هیات همگانی فعالیت های فرهنگی ورزشی و همگانی در این مدت دنبال شد.
وی تصریح کرد: پویش در خانه، پویش در همسایگی و پویش های مختلفی که زیر مجموعه ورزش همگانی محسوب می شوند در این روزها برگزار شدند، هیات همگانی ۶۰ کمیته دارد که هر کدام از این کمیته ها به نوعی اقدام به برگزاری برنامه های خود در این مقطع کرده اند، هیات های دیگر نیز در رشته های دومیدانی و دوچرخه سواری در فضای آزاد فعالیت های خود را دنبال کردند و مابقی رشته ها در قالب طرح پویش در خانه تمرین های خود را انجام دادند.
علی بخشی افزود: برخلاف مشکلات موجود در ورزش قهرمانی و فراهم نبودن برنامه های فنی و مدون، ولی سعی کردیم فعالیت های بدنی ورزشکاران در قالب برگزاری پویش ها دنبال شده و متوقف نشود. بعضی از فدراسیون ها نیز به شکل مجازی با برگزاری وبینار، ورزشکاران را به اردوهای تیم ملی دعوت کردند. ما در رشته های مختلف ورزشکارانی از استان در اردوهای تیم ملی داشته ایم و همچنین بانوان ورزشکار استان دررشته های کونگ فو، بسکتبال، هندبـــال و کاراته در لیگ ها نیز حضور پیدا کردند. ضمن اینکـــه با توجــه به شیوه نامه ای که به ستاد کرونا اعلام کردیم مقرر شد ورزشکاران رشته هایی چون کوهنوردی، دوچرخه سواری اتومبیلرانی و کوهروی که در فضای باز انجام می شوند با رعایت فاصله اجتماعی فعالیت های بدنی خود را ادامه دهند.
وی در خصوص وضعیت فضای ورزشی اختصاصی برای بانوان ورزشکار گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان متولی ورزش استان این دغدغه را دارد. با توجه به فرهنگ اسلامی در کشور ما و به منظور رعایت شئونات بانوان یکسری محدودیت ها وجود دارد اما نه محدودیت هایی که باعث جلوگیری از فعالیت های بانوان شود بلکه به این معنا که هر مکان و فضایی را نمی توان برای فعالیت های ورزشی بانوان اختصاص داد باید فضاهایی را برای بانوان در نظر گرفت تا شان و منزلتشان رعایت شود، خب در این خصوص در پارک بانوان فضایی فراهم شده و با وجود اینکه با توجه به شرایط کرونا بعضی اوقات تعطیل بوده، فضایی مناسبی است که می تواند دراختیار ورزشکاران و عموم مردم قرار بگیرد. همچنین برای تمرینات هوازی ورزشکاران، زمین اختصاصی تارتان در مجموعه ۱۵ هزار نفری امام خمینی در انتهای هپکو روزهای زوج تا ساعت ۵ عصر در اختیار بانوان است. فضاهایی که در حال حاضر در اختیار ما است فضاهای مجموعه های ورزشی است و در این خصوص محدودیتی برای استفاده شهروندان و ورزشکاران از این فضاها ایجاد نکرده ایم.
وی افزود: در این زمینه باید سایر دستگاه ها و کارخانجات استان مرکزی با اداره ورزش و جوانان همکاری داشته باشند که متاسفانه به استثنا تیم آلومینیوم در رشته فوتبال آقایان، صنایع هیچ وقت در ورزش استان سرمایه گذاری نکرده اند، آموزش پرورش، شهرداری وصنایع دارای فضاهای بسیاری هستند که در اختیار اداره ورزش و جوانان قرار نمی دهند.
علی بخشی تصریح کرد: صنایع متاسفانه به خصوص در حوزه ورزش بانوان به طور چشمگیرتر در هیچ رشته ورزشی سرمایه گذاری نکرده اند، شاید به این دلیل که شکل تبلیغاتی برایشان نداشته در صورتی که حضور بانوان در لیگ های ورزشی نسبت به لیگ های آقایان هزینه های بسیار پایینی داشته و می توان گفت هزینه حضور بانوان در لیگ های ورزشی یک دهم همین هزینه در بخش آقایان می باشد با این همه صنایع حاضر به همکاری د راین زمینه نیستند.
وی افزود: همچنین ما در تعاملی که با فدراسیون های مختلف داشتیم تقاضا کردیم ورودیه تیم ها را برای حضور در لیگ ها کاهش دهند یا در صورت امکان به صورت رایگان این کار انجام شود. و در رشته هایی چون اسکواش و تیراندازی با کمان این اتفاق افتاد و در رشته هندبال هم همین طور اما با این حال با اینکه جا داشت هیات هکاری کرده و ورزشکاران را به این مسابقات اعزام کند ولی این اتفاق رخ نداد.
معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به اعتباراتی که در حوزه بانوان اختصاص داده شده و بر اساس نوع فعالیت هیات های ورزشی تقسیم اعتبار کرده ایم و هر هیاتی بر اساس عملکرد خود و بازیکنانی که در اردوی تیم ملی و لیگ کشوری داشته، از این بودجه بهرمند شده و حتی با اینکه ما وظیفه حمایت از تیم ها برای حضور در لیگ ها نیست سعی داشتیم در این زمینه نیز از ورزشکارانمان حمایت کنیم و این کار راهم انجام دادیم.
وی در ادامه گفت: تمام هزینه های ورزشکارانی که در اردوهای تیم ملی حضور دارند بر عهده فدراسیون ها است با این حال بعضی از فدراسیون ها کوتاهی می کنند، در این زمینه ما تلاش کرده ایم و برای مثال در تست کرونا ورزشکاران را معرفی می کردیم تا این کار به صورت رایگان برایشان انجام بگیرد. همچنین ما منتظر فدراسیون ها برای حمایت از ورزشکارانمان نماندیم و هزینه هایی را به هیات ها واریز می کردیم و هیات ها را مجاب نمودیم تا در صورت عدم حمایت فدراسیون ها هزینه های مالی ورزشکاران را بر عهده بگیرند.
معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی در پایان تاکید کرد: هیات های ورزشی استان وظیفه دارند اعزام تیم های استانی به مسابقات قهرمانی کشوری در آیتم های مختلف است، و کلیه هزینه های اعزام تیم های ورزشی بر عهده هیات های ورزشی است، بعضی از هیات های رزمی بر اساس بخشنامه هایی که فدراسیون ابلاغ می کند، در مسابقات دستجات آزاد یا مسابقات منطقه ای از هیـــات ها هزینه می گیرند و این هیات ها به دلیل بالا بودن جمعیت ورزشکارانشان این هزینه ها را بر عهده خود ورزشکار می گذارند که ما هم این مساله را به وزارت خانه و فدراسیون ها ایراد کرده ایم چرا که در برگزاری مسابقات قهرمانی در بعد کشوری هزینه هــا بر عهده فدراسیون است ولی متاسفانه فدراسیون ها در این زمینه کوتاهی می کنند و این موضوعات باعث کمرنگ شـــدن مسابقات قهرمانی کشـــوری در رشته های ها یمختلف شده است و همه توجهات به دستجات آزاد و لیگ های کشوری معطوف شده است، در نیتجه از ظرفیت استان هایی که محروم و نیمه محروم هستند به دلیل عدم تامین مالی ورزشکاران در مسابقات استفاده نمی شود.
مریم مرادمنش ورزشکار ملی استان در رشته سپک تاکرا نیز در خصوص مشکلات بانوان ورزشکار استان به خبرنگار وقایع گفت: ما در سال ۹۸ مسابقات لیگ را پیش رو داشتیم و در حال آمادگی برای آن مسابقه بودیم که با شیوع کرونا این مسابقه ابتدا به تعویق افتاده و سپس لغو گردید و پس از آن از تابستان اردوهای مجازی تیم ملی برگزار شد که در رده زیر هجده سال چند بازیکن از اراک حضور داشتند و در رده بزرگسالان نیز به جز خودم چهار بازیکن دیگر از اراک در این اردوها حضور پیدا کردند و همچنین سرمربی اردوی ملی بزرگسالان نیز از اراک هستند و در حال حاضر نیز در مرحله چهارم اردوها هستیم و طبق برنامه های مربیان تمرینات را اجرا کرده و به صورت ویدئو برای مربیان ارسال می کنیم تا ویدئوها چک شده و ایرادات برطرف شود.
وی افزود: ما تمرینات بدنسازی خود را در خانه دنبال می کردیم و تمرینات بیسیک و تخصصی با توپ را تا زمانی که هوا سرد نشده بود در فضای باز دنبال می کردیم و با بهتر شدن شرایط کرونا از وقتی که شهر به وضعیت زرد درآمد تمرینات را در سالن دنبال کردیم.
مریم مرادمنش گفت: ورزشکاران رشته سپک تاکرا در استان مرکزی چه در رده سنی زیر هجده سال و چه در رده سنی بزرگسالان در اردوهای ملی حضور داشته و قهرمانی های متعددی را کسب کرده اند و طی دو سال اخیر هر مسابقه ای که در بخش بانوان در رشته سپک تاکرا برگزار شده استان مرکزی توانسته مقام اول در این مسابقات را کسب کند و ما بدون هیچ اسپانسری و با هزینه هیات در این مسابقات حضور پیدا کردیم.
وی افزود: با توجه به موفقیت های زیاد بانوان ورزشکار در رشته سپک تاکرا در عرصه های مختلف مسابقات ملی و بین المللی، جا دارد توجه ویژه تری به این ورزشکاران در استان شده و برای بالا رفتن انگیزه ورزشکاران این بچه ها دیده شوند و حداقل تجلیلی از این ورزشکاران صورت بگیرد. ورزشکاران به انگیزه احتیاج دارند و ما مربیان به شخصه سعی کردیم هر چند کوچک برای موفقیت بچه ها در مسابقات مختلف با هدیه های کوچکی ایجاد انگیزه کرده و این خلا را پرکنیم.
این ورزشکار استان گفت: شاید بتوان گفت خیلی از این مشکلات از نداشتن اسپانسر و حمایت های مالی ناشی می شود، خیلی از تمرینات هوازی ما که در فضای باز دنبال می شد در مقاطع مختلف متوقف شد چرا که آلودگی هوا به ما اجازه ادامه تمرینات را نمی داد، با وجود اینکه این صنایع با ایجاد آلودگی تاثیر منفی در روند فعالیت ورزشکاران استان داشته اند هیچ گونه حمایتی از ورزش استان به خصوص در حوزه بانوان نمی کنند.
زهرا مومنی یکی از مربیان استان مرکزی در رشته کاراته نیز در گفتگو با وقایع استان مشکلات بانوان ورزشکار این رشته را این گونه بیان کرد: برخلاف اینکه بازیکنان ما در مسابقات مختلف مثل کــاراته وان و لیگ های کشوری مقام داشته اند هیچ حمایتی از بازیکنان ما نمی شود، بازیکنان و مربیان ما با هزینه شخصی در همه این مسابقات حضور پیدا کرده اند و حمایت مالی یا تجلیل و قدردانی از ورزشکاران ما برای افزایش انگیزه صورت نگرفته است.
وی افزود: امسال هم به دلیل نداشتن اسپانسر و حمایت مالی بازیکنان ما جذب تیم های استان های دیگر شده و در لیگ حضور پیدا کرده اند در حالی که می توان با هزینه ای نه چندان زیاد از این بازیکنان حمایت کرده و از استعداد این بچه ها در همین استان استفاده کرد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتــــاده و استان های دیگر ظرفیت ورزشکاران ما را به کار گرفته و در لیگ ها حضور دارند.
وی در پایان گفت: ورزشکاران رشته کاراته در استان مرکزی حتی برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور برای هزینه ها مشکل داشته که جا دارد به این موضوع توجه شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.