خانه » اخبار » قله های افتخار

قله های افتخار

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ هفته نامه ندای گویا

گفتگو با رییس هیات کوهنوردی استان مرکزی

قله های افتخار

۲۷دی ماه برای اولین بار استان مرکزی میزبان مسابقات قهرمانی دوی کوهستان کشور خواهد بود

طاهره قهیـــه ای
کوهــنوردی از جملـه ورزش های مفرحی است که در بین تمامی اقشار جامعه از علاقمندان بسیاری برخوردار است، ورزشی که در عین اینکه از نشاط برخوردار است دارای ریسک و خطرپذیری بالایی نیز می باشد و افراد کوهنورد باید با دیدن آموزش های لازم در این زمینه و حتما با همراهی مربی و راهنما و سرپرست به انجام این ورزش پرنشاط بپردازند.
در بخش ورزشی ندای گویا گفتگویی را با سیامک رضایی رییس هیات کوهنوردی استان مرکزی انجام دادیم تا در چند و چون اقدامات و وضعیت این هیات قرار بگیریم.
سیامک رضایی به خبرنگار ندای گویا گفت: ورزش کوهنوردی استان مرکزی خوشبختانه از وضعیت خوبی در کشور برخوردار است و هرسال از استان مرکزی در صعودهای کشوری قهرمانانی حضور داشته اند، همچنین در جمع اعضای تیم ملی نیز افرادی از استان مرکزی بوده اند و این استان در رشته کوهنوردی قهرمان جهان نیز دارد.
وی سال ۹۸ را سالی پربار برای هیات کوهنوردی استان دانست و افزود: جایگاه هیات کوهنوردی استان در سطح کشور و طی سال جاری ارتقا یافت و در این سال و برای اولین بار کوهنوردان و دیواره نوردهای اراکی کلنگ طلایی و کارابین طلایی کشور را در جشنواره صعود برتر از آن خود کردند.
رضایی ادامه داد: رضا آدینه، مجتبی قهیه ای و سعید فراهانی در صعود به ارتفاعات تخت سلیمان در علم کوه موفق به دریافت کلنگ طلایی شدند، همچنین پژمان زعفری با کمک فرهاد میجوجی در دیواره نوردی فنی برای گشایش مسیر علم کوه موفق به دریافت کارابین طلایی در این جشنواره کشوری شدند.
رییس هیات کوهنوردی استان مرکزی ابراز کرد: علاقه مندان به رشته کوهنوردی در این استان دارای استعدادهای بالایی هستند که با شناخت و هدایتگری می توانند مقام های ارزشمندی برای استان کسب کنند.
وی گفت: در سال جاری باز هم برای اولین بار در تاریخ کوهنوردی استان موفق به کسب مقام اول در سطح فنی کشور و کسب مقام سوم در بخش امداد و نجات شدیم، همچنین امسال برای اولین بار میزبان دوره بازآموزی مربیان درجه ۳ کوهپیمایی کشور با حضور حدود ۶۵ مربی بودیم.
رضایی افزود: در این دوره که مربیان مجوز ۳ سال مدرسی را دریافت کردند ۱۲ نفر از اراک موفق به دریافت این گواهینامه شدند، ضمنا در سطح استان مربیان بسیار زیادی داریم که مربیان فعال را حدود ۲۰ نفر خانم و آقا تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: در ۲۷ دی ماه نیز برای اولین بار استان مرکزی میزبان مسابقات قهرمانی دوی کوهستان کشور خواهد بود که مسیر از روستای نظم آباد آغاز و به میدان کوهنورد ختم می شود.
رییس کوهنوردی استان مرکزی ادامه داد: امسال تیم دیواره نوردی استان در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کرد و برای اولین بار موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.
رضایی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در این هیات طی سال جاری بیان کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این هیات در سال۹۸را می توان به برگزاری صعود سراسری استان به مناسبت هفته بسیج در زرندیه و با شرکت حدود ۲۲۰ کوهنورد اشاره کرد.
وی ادامه داد: امسال برای اولین بار در المپیاد استعداد برتر کشور در زنجان شرکت کردیم و موفق به کسب دو مقام نایب قهرمانی و سومی در رشته های مختلف شدیم.
رضایی گفت: در بهمن ماه و به مناسبت فرا رسیدن سالگرد باشکوه انقلاب اسلامی ایران در صعود سراسری زمستانه به قله سبلان شرکت خواهیم کرد که امیدوارم این صعود نیز با موفقیت همراه باشد.
وی با اشاره به اینکه ورزش کوهنوردی با حوادث عجین است، افزود: امسال خداروشکر هیچ حادثه مشکل سازی برای کوهنوردان استان رخ نداد و آن هم به دلایل اقداماتی است که در این هیات و برای صعودهای ایمن کوهپیمایان صورت داده ایم.
وی گفت: با اعلام غیرقانونی فعالیت گروه ها، آنها را به تاسیس باشگاه ترغیب کردیم که با تحقق این امر فعالیت هایشان ساختار سازمانی پیدا کرده و بـــا آموزش هایی که ارایه دادیم در حال حاضر صعودها با راهنما، مربی و سرپرست مجرب انجام می شود و این از بروز حوادث کاسته است.
رضایی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۷۵۰ نفر را در استان آموزش دادیم و استان موفق به کسب مقام سوم در آموزش مربیان و کسب مقام پنجم در آموزش سطح کل کشور شد.
رضایی با بیان اینکه در استان ۶ باشگاه کوهنوردی وجود دارد که از این تعداد ۴ باشگاه در اراک فعال است و یک باشگاه سنگ نوردی هم در اراک در حال فعالیت است، گفت: در حال حاضر هیات در استان مرکزی با مشکلی مواجه نیست و فقط برای فعالیت بهتر به یک سالن اختصاصی و دیواره استاندارد سنگ نوردی نیاز دارد که زمینی را برای انجام این امر در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک اختصاص داده اند و فعلا منتظر کلنگ زنی آن هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.