خانه » پیشنهاد سردبیر » قرارداد بزرگ ایران و آمریکا /لشگر بوئینگ هادر آسمان ایران

قرارداد بزرگ ایران و آمریکا /لشگر بوئینگ هادر آسمان ایران

یک شنبه ۶ تیر ۹۵   شماره ۳۵۴

امیر بکایی-وقایع استان:

حدود ۵ ماه پیش بود که پس از نهایی شدن برجام و رفع تمامی محدودیتها و تحریم ها، شرکت هواپیمایی ملی ایران یا به اختصار هما، سفارش ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافربری را به شرکت هواپیماسازی ایرباس داد. این هواپیماها شامل مدلهای مختلفی از جمله ایرباس A320 برای مسیرهای کوتاه و عمدتا داخلی، A330-200 برای مسیرهای میان برد و نهایتا دو مدل دیگر A350 و A380 برای مسیرهای دوربرد و عمدتا فرا قاره ایی سفارش داده شدند. کارشناسان حوزه اقتصاد حجم این قرارداد را حدود ۲۷ میلیارد دلار آمریکا برآورد میکنند.
همزمان با سفر دکتر روحانی به دو کشور اروپایی، فرانسه و ایتالیا، قرارداد خرید ۲۰ فروند ATR نیز بین هما و این شرکت فراملیتی امضا شد.
پس از گذشته ۵ ماه از سفارش ایران ایر به شرکت ایرباس، این بار نوبت به شرکت هواپیما سازی بوئینگ رسید تا در عرصه هوانوردی ایران خودی نشان دهد.
نقطه آغاز این مسئله به راه اندازی مجدد پروازهای ایرفرانس به ایران باز میگردد که نمایندگان شرکت بوئینگ همراه با نخستین پرواز به ایران آمد و در خصوص زمینه های مشترک همکاری به بحث و تبادل نظر با طرفهای ایرانی پرداختند.
در این جلسات که طرفین پس از حدود ۴۰ سال یکدیگر را ملاقات میکردند، توافق شد که ایالات متحده آمریکا و ایران در زمینه خرید، تعمیر، نگهداری و لیزینگ هواپیماهای مسافربری این شرکت با یکدیگر همکاری نمایند.
طبق قرارداد فی مابین ایران ایر و بوئینگ، شرکت هواپیمایی هما خریدار و موجر بیش از ۱۰۹ فروند هواپیمای مسافربری از این ابر سازنده خواهد بود.
این هواپیماها که متشکل از جدیدترین، بزرگترین و سایر مدلهای تولیدی این شرکت هستند از سال ۲۰۱۷ و در یک بازه ۸ تا ۹ ساله به ایران تحویل داده خواهند شد.
ایران ایر در سفارش خود به بوئینگ سعی نموده تا تمامی اولویتهای خود را در زمینه ی حمل و نقل مسافر در تمامی کلاسها و مسیرها لحاظ نماید تا بتواند با شرکتهایی نظیر امارات، اتحاد، قطر ایرویز و ترکیش ایرلاین که سالهاست بازار حمل و نقل هوایی ایران را به دست گرفته اند و حتی اقدام به فارسی ساختن سایتهای خود نمودند؛ رقابت کند.
همانطور که اشاره شد سفارش ایران ایر به بوئینگ شامل مدلهای مختلفی از جمله موفق ترین سری بوئینگ و یکی از پرفروش ترین مدلهای هواپیماهای مسافربری در دنیا بوئینگ ۷۳۷، مدل پهن پیکر ۷۷۷-۳۰۰ ای آر، جدیدترین مدل ساخته شده توسط این شرکت، بوئینگ ۷۸۷ و نهایتا بزرگترین مدل ساخته شده توسط این شرکت و البته محبوب و نام آشنا بین مردم ایران، بوئینگ ۷۴۷ مدل اینترکنتیننتال است.
در این لیست نام جدیدترین مدلهای در حال ساخت شرکت بوئینگ نظیر ۷۷۷ سری X و ۷۳۷ سری MAX نیز به چشم می خورد.
همچنین از این تعداد سفارشها، ۱۵ فروند آن مدل ۷۷۷-۳۰۰ای آر و ۱۵ فروند دیگر نیز مدل ۹-۷۷۷ و چهار فروند هم سری ۷۴۷ جدید مدل اینترکنتیننتال است که همگی جز خانواده هواپیماهای ابرغول پیکر محسوب میشوند.
گفتنی است ۴۶ فروند نیز جت‌های باریک‌پیکر ۷۳۷ نیز سفارش داده شده اند، که ۴۰ فروند آن مدل جدید MAX ۷۳۷ و ۶ فروند آن مدل NG ۷۳۷ است.
لازم به ذکر است که شرکت بوئینگ ترتیبات لازم را برای ایران‌ایر فراهم می‌کند تا ۲۹ فروند هواپیمای مدل NG ۷۳۷ را از طریق اجاره تهیه نماید. به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی حجم قرارداد فی مابین ایران و آمریکا را حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می نمایند.
در خرید های اخیر ایرن ایر، سفارش هواپیماهای پهن پیکر از سوی این شرکت به صورتی کاملا چشمگیر و البته هدف دار است. این شرکت قرار است در سال‌های آینده با هواپیماهای ۷۷۷، ۴۲۵ نفره؛ ۷۴۷، ۴۶۷ نفره و ای۳۸۰، ۵۲۵ نفره پروازهایی را به اقصی نقاط جهان آغاز کند. با تحویل ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجامبو و ۴ فروند جمبوجت به ایران ایر، تعداد هواپیماهای غول‌پیکر این شرکت با تعداد هواپیماهای غول‌پیکر شرکت‌های بزرگ هوایی جهان نظیر بریتیش ایرویز و ایرفرانس برابری خواهد کرد.
با توجه به وجود جاذبه های فراوان گردشگری، طبیعی، صنعتی و سرمایه گذاری و البته بهره گیری از همین تعداد هواپیماها، ایران میتواند بزرگترین هاب پروازی منطقه و البته یکی از بزرگترین و بهترین شرکتهای هواپیمایی جهان باشد. در پایان لازم به ذکر است که این معامله بزرگ بین ایران و ایالات متحده آمریکا می تواند تاثیرات مثبت فراوان اقتصادی به همراه داشته باشد و همچنین سرآغازی بزرگ و البته گشاینده در روابط بین ایران و آمریکا باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.