خانه » پیشنهاد سردبیر » فلسفه برای همه

فلسفه برای همه

چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۴
***
وقایع استان
احمدرضا حجارزاده
***
پیشنهاد کتاب
***
نام کتاب: حقیقت، خوبی، بدی
نویسنده: استیون لَو
مترجم: منصوره حسینی
***
فلسفه نزدِ عوام علم پیچیده و دشواری است که همه‌کس توانایی درک و فهمِ آن را ندارد. حال آن‌که فلسفه اگر درست و با اصولِ لازمه خود بیان بشود، از شیرین‌ترین مباحث و علوم جهانی است که بشر تا کنون شناخته و ثبت کرده.کتابِ پیش‌ِرو در واقع با چنین رویکرد و هدفی نگاشته شده،که لذت فهمِ فلسفه را به عموم بچشاند و البته به برخی از مهم‌ترین پرسش‌های ذهنی انسان، از ‌آغاز تا امروز پاسخ بدهد. لابد شما هم گاهی پرسشهای بی‌پاسخی را در ذهن خود مرور کرده‌اید: خوبی و بدی چیست؟ آیا خدا وجود دارد؟ آیا زندگیِ پس از مرگ وجود دارد؟ آیا دزدی همیشه کارِ ناپسندی است؟! حقیقت چیست؟ و پرسش‌هایی از این دست.
«استیون لَو»، نویسنده کتاب، با طرحِ چند پرسشِ ساده اما بنیادی در این کتاب کم‌حجم، قصد دارد اندیشیدن را به شما بیاموزد. در حقیقت با مطالعه این اثر یاد می‌گیرید برای پذیرفتنِ هر چیز، دلیلِ قانع‌کننده‌یی وجود دارد. منتها نویسنده جواب و مسیرِ رسیدن به چنین حقایقی را از دریچه‌ی فلسفه برگزیده تا همان‌طور که افلاطون معتقد است «فلسفه، لذتی گرامی است»، شما نیز این لذت را حس بکنید.کتاب «حقیقت، خوبی و بدی»، جلدِ دوم از مجموعه‌یی سه‌جلدی با عنوان اصلیِ «سوال‌های چندهزارساله» است. جلدهای نخست و سومِ این مجموعه هم با عناوینِ «دنیای حقیقی و دنیای مجازی» و «روح، خداوند و منشاء هستی» به چاپ رسیده‌اند. این کتاب، سه فصلِ کُلی را پس از دو مقدمه‌ی کوتاه از مترجم و نویسنده در برمی‌گیرد، به این ترتیب: ۱٫ حقیقت چیست؟ ۲٫ آیا از یک رودخانه می‌توان دو بار گذشت؟ و ۳٫ خوب و بد از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ در پایان نیز برخی از مهم‌ترین اصطلاحاتِ فلسفی به اختصار معرفی شده‌اند.
خوبیِ کتاب آنست که فلسفه را به زبانی ساده، درآمیخته با داستان و طنزی ملایم و تصاویر بانمکی که «دانیل پوستگیت» برای روایت و مثال‌ها طراحی کرده، به خورد مخاطب می‌دهد تا او مجبور نباشد حینِ مطالعه، بخشی از ذهنش را معطوف به فهمیدن جمله‌ها و اصطلاحاتِ پیچیده و تخصصی بکند و صرفن به فهمیدنِ راحت و بی‌دردسر فلسفه و چیستی حقیقت و جهان بپردازد. از این منظر، می‌توان گفت کتاب نام‌برده، طیفِ خاصی از مخاطبان و علاقه‌مندان به علم و مطالعه را در برنمی‌گیرد و هر فردِ کتابخوان و باحوصله‌ای می‌تواند مشتری اطلاعات این کتاب باشد و از آنها نهایت لذت را ببرد.«حقیقت، خوبی و بدی» توسطِ «منصوره حسینی»، عضوِ هیات علمیِ گروهِ معارفِ دانشگاهِ آزادِ رودهن ترجمه شده که ترجمه‌یی خوب، روان و عاری از پیچیده گی‌های زبانی و ادبی از کتاب ارائه کرده و نشرِ افق آن را در ۸۷ صفحه به چاپ سپرده است.
در بخش‌هایی از نخستین فصلِ کتاب می‌خوانید:«افلاطون اصل زیبایی، یعنی ذاتِ زیبایی را «مُثُلِ زیبایی» نامید. او می‌گوید آنچه باعث شده تک‌تک این اشیا زیبا جلوه بکنند، اینست که همه‌ی آنها از این مُثل بهره‌مند شده‌اند … اولین خصوصیتِ مُثل‌ها اینست که تمام و کمال‌اند. مثلن زیبایی را در نظر بگیرید. هر چیز زیبایی که تجربه می‌کنید، زیبایی کامل نیست. زیباتر از ‌آن هم می‌تواند باشد اما مُثل زیبایی، زیباییِ کامل و تمام است، زیرا هیچ‌چیز نمی‌تواند زیباتر از خودِ زیبایی باشد … اعتقاد به مُثل خوبی و این که هر وجود و کمالی از آن سرچشمه می‌گیرد، تقریبن شبیه اعتقاد به خداست. مذاهبِ گوناگونی مانندِ یهودیت، مسیحیت و اسلام، خدا را تقریبن چنین موجودی می‌دانند. خداست که منشاء همه‌ی وجودها و کمالات است…».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.