خانه » جدیدترین » پیش بسوی گفت‌وگو/همایش «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» در اراک برگزار شد

پیش بسوی گفت‌وگو/همایش «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» در اراک برگزار شد

چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۴
در راستای شعار سازمان جهانی بهداشت با محوریت بیماری افسردگی همایشی تحت عنوان “بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم” در سراسر کشور برگزار می شود. این همایش یک سرآغاز برای ۶ ماه فعالیت جدی و مستمر در این عرصه تا روز جهانی سلامت روان در مهر ۱۳۹۶ خواهد بود.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه موضوع سلامت روان در استان مرکزی مورد توجه قرار گیرد گفت: سطح سواد سلامت روان در استان مرکزی باید ارتقا یابد.
جواد نظری در همایش “بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم” که در محل مرکز بهداشت استان برگزار شد با اشاره به این بیماری اظهار داشت: میزان شیوع افسردگی ماژور در جامعه ما ۱۲٫۷ درصد است که آمار بالایی بوده و به‌همین سبب وزارت بهداشت خود را مکلف دانسته که برنامه‌های ویژه‌ای را در زمینه کاهش ‏بیماری‌های روانی داشته باشد و به‌همین منظور هم در طرح تحول سلامت، توجه ویژه‌ای به بخش ‏روانشناسی شد و تعداد بسیاری روانشناس در شبکه بهداشت و درمان جذب و برنامه‌های ‏ویژه‌ آموزش بهداشت روان ارائه شد.
وی افزود: در این برنامه‌ها تلاش بر این است که آگاهی مردم را نسبت به مسائل ‏بهداشت روانی، عوارض و مشکلات آنها افزایش دهیم، عوامل این اختلالات را برای مردم تبیین کرده ‏و آگاهی‌بخشی‌های لازم انجام شد و درمان به موقع بیماری‌های روانی مورد توجه بوده و درحال انجام است.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: گسترش گفت‌وگو هم در این راستا شعار سازمان بهداشت جهانی ‏بوده که هدف از آن کاهش انگ اجتماعی بیماری‌های روانی بوده تا ‏مردم راحت‌تر این بیماری را مطرح کنند و به سمت درمان آن حرکت کنند. نظری بیان کرد: هنوز هم در جامعه ذهنیتی که نسبت به بیماری‌های روانی وجود دارد درست نیست و به این بیماری به‌عنوان یک انگ اجتماعی ‏نگاه می‌شود و مبتلایان به آن حاضر نیستند مطرح کنند که چنین بیماری دارند بنابراین باید سعی کنیم ‏با آگاه‌سازی آنها را به درمان به موقع بیماری خود تشویق کنیم‎.‎
وی ادامه داد: برای ایجاد تحول در این زمینه باید روانشناسان و روانپزشکان اهدافی نظیر شناسایی ‏درست بیماران، شرح تفاوت بین افراد دارای چنین اختلالات روانی و فرد سالم و کاهش برچسب و انگ زدن ‏اجتماعی نسبت به بیماران مبتلا به این بیماری‌ها را دنبال کنند.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: ارتقاء سطح سواد سلامت روان در جامعه یکی از موضوعات مهم در حوزه بهداشت است که نیازمند ‏آموزش‌های لازم، تشخیص به موقع اختلالات و کاهش انگ اجتماعی و ترویج فرهنگ آن در اجتماع ‏است‎ .‎
نظری اضافه کرد: کیفیت زندگی و شرایط اجتماعی افرادی که به ‏متخصصان در این زمینه مراجعه می‌کنند باید برای افراد دارای تخصص در این زمینه مهم باشد، زیرا روابط نادرست می‌تواند تشدید کننده بیماری باشد و شرایط درمان را سخت‌تر می‌کند.
نظری خاطرنشان کرد: الگوهای رفتاری از دیدگاه بهداشت روان مهم است و ممکن است رفتارهای نامناسب سبب ‏تشدید بیماری روانی فرد شوند برای مثال الگوی رفتاری مناسب در سیستم خواب، تغذیه، ‏ ورزش و غیره تاثیرگذار هستند، مواد مخدر و سیگار هم می‌تواند در این ‏بیماری تاثیر مستقیم داشته باشد به همین سبب باید این موارد شناسایی و افراد مربوطه راهنمایی ‏شوند‎ .‎
وی افزود: استفاده دارو در این بیماری‌ها بدون تجویز پزشک اشتباه است و باید دست‌اندرکاران در حوزه طرح ‏تحول سلامت این مهم را مورد توجه قرار دهند و از افراد بخواهند که بدون تجویز پزشک نسبت به استفاده از دارو اقدام نکنند. رییس مرکز بهداشت استان مرکزی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: نداشتن مهارت کافی در زندگی یکی از معضلات بسیاری از ما ایرانیان بوده به همین سبب این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با آموزش این مهارت‌ها می‌توان از بروز ‏بیماری‌های روانی تا حد چشم‌گیری جلوگیری کرد، تقویت مهارت حل مسئله و کنترل خشم از موضوعاتی است که باید در افراد جامعه تقویت شود و مهارت فرزندپروری هم از دیگر موارد تاثیرگذار بر این‌گونه بیماری‌ها است.
نظری بیان کرد: باید این نکته که درمان به موقع این بیماری‌ها سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود به‌عنوان یک امر مهم در جامعه نهادینه شود و به مردم بیاموزیم که در ‏مورد افسردگی حرف بزنند، فرد مخاطب آنها می‌تواند یکی از اعضای خانواده، همکاران، دوستان ‏و یا سایر افراد باشد و بدانیم که این گفت‌وگو نقش کلیدی در آغاز درمان بیماری‌های افسردگی دارد.
وی ادامه داد: ‌در طرح تحول نظام سلامت سعی بر این است که بیماری روانی به صورت ویژه دیده شود تا جامعه‌ای بانشاط و سالم ‏ داشته باشیم که با کاهش بیماری توانایی و پویایی در آن به وضوح دیده شود.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: ۱۶درصد بار بیماری‌ها در کشور را بیماری‌های روانی تشکیل می‌دهند وگسترش گفت‌وگو موضوعی است که می‌تواند در کاهش انگ اجتماعی به این دسته از بیماری‌ها کمک کند، اختلالات روانی یکی از ناتوان‌کننده‌ترین بیماری‌هایی است که بشر را گرفتار کرده که از جمله بیماری‌های غیرواگیر و مورد توجه وزارت بهداشت و درمان است .نظری اضافه کرد:‌ طبق برآورد بهداشت جهانی از هر چهار نفر یک نفر در مدت زندگی خود یک اختلال روانشناختی را تجربه می‌کند که این رقم معادل ۲۵ درصد افراد بوده و آمار بالایی است ، در ایران یک پیمایش سلامتی در مورد بیماری‌های روانی در سال ۹۰ انجام شد که طبق این پیمایش ۲۳٫۶ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال، یک اختلال روانپزشکی را در مدت یک سال تجربه کرده بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.