خانه » پیشنهاد سردبیر » فعالان زیست محیطی خبر از قطع مجدد درختان در اراک دادند/داستان یک قتل عام شبانه

فعالان زیست محیطی خبر از قطع مجدد درختان در اراک دادند/داستان یک قتل عام شبانه

شنبه ۱۶  مرداد ۹۵   شماره ۳۸۴

گروه اجتماعی- وقایع استان:
دو هفته است که کلانشهر اراک شاهد بحث های فعالان محیط زیستی و اعتراض شهروندان در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان توسط شهرداری است.هر چند این اتفاق کم و بیش سابقه داشته است ولی گستردگی و وسعت درخت کشی انتهای خیابان هپکو بیار زیاد است و این شکل موضوع گیری مبهم و به دور از شفافیت و مقابله مستقیم با خواست مردم تا به حال مشاهده نشده است.اعتراض فعالان و تشکل های زیست محیطی آنقدر بالا گرفت که رئیس شورای کلانشهر اراک در واکنش به این اعتراضات گفت: قطع درختان انتهای خیابان جهاد در راستای یکی از طرح های عمرانی در کلانشهر اراک به صورت قانونی انجام شده و این مهم به منظور اجرای عملیات نصب پایه های پل تقاطع غیرهمسطح و جلوگیری از توقف کار صورت گرفته است.
اسماعیل تاج آباد همچنین گفت: در این راستا قطع و جابه جایی ۴۰۰ درخت در کمیسیون قطع اشجار اراک مصوب شده،در گام نخست ۴۰ درخت در محل طرح، قطع شده که به جای آن در منطقه فرادستی تعداد بیشتری درخت کاشته شده است.
مسئولیت نمایندگی کمیسیون قطع اشجار اراک به تازگی در شورا تغییر یافته و نماینده جدید در جریان مصوبات و بحث های مطرح شده در خصوص اقدام عمرانی تقاطع غیرهمسطح انتهای خیابان جهاد قرار دارد.
از سویی دیگر مسئولان شهرداری نیز خبر قتل درختان را تایید کردند،از جمله عسگری مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اراک قطع درختان را بدلیل پیشبرد عملیات طرح تقاطع غیرهمسطح شهری عنوان کرده و گفته است: ۴۰۰ اصله درخت در انتهای خیابان برای این طرح عمرانی نیازمند جابه جایی هستند که با مجوز کمیسیون ماده هفت به جای ۴۰ درخت قطع شده، نهال های جدید در محوطه اطراف کاشته شده و طبق تصمیم این کمیسیون ۳۶۰ درخت دیگر نیز در مقطع مناسب زمانی و در فصل زمستان باید جابه جا شود.
مسئولان شهرداری در توجیه قطع درختان معقدند کاهش آلودگی ناشی از طرح های عمرانی در منطقه هایی که درختان قطع می شوند، از کاهش آلودگی توسط درختان بیشتر است و در نتیجه قطع درختان را اجتناب ناپذیر توصیف کرده اند.شهرداری مانند برخی صنایع تازه سبز شده حتی مدعی شده که اعتراضات فعالان و برخی رسانه هابرای ایجاد تنش ها و بازار گرمی بوده تا مانع پیشرفت طرح ها و تقویت زیرساخت های عمرانی در اراک شوند.
حمید اخوان،رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی،در گفتگویی کوتاه با وقایع استان در خصوص قطع درختان توسط شهرداری می گوید:این اتفاق اولین بار حدود ١۴ روز پیش شروع شد که با موج رسانه ای که شبانه به راه انداخته شد باعث حضور شهردار در ساعت ١١ شب در محل پروژه شده و ایشان با عصبانیت دستور توقف پروژه را دادند.
اخوان در ادامه افزود:متاسفانه روز بعد قطع درختان را انکار کرده و گفتند فقط زیرسازی برای ایجاد رمپ پل بوده است در صورتیکه وقتی با عکسهای گرفته شده از آنجا مواجه شدند قطع درختان را پذیرفته و اعلام کردند پروژه متوقف خواهد شد تا فصل سرما که امکان جابجایی درخت فراهم باشد.
رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی بیان داشت:چند شبی شاهد توقف قطع درختان بودیم تا اینکه دو شب گذشته مجددا استارت کار در حجم وسیع زده شد.شهردار این بار موضع سکوت گرفتند ولی کار را ادامه دادند.جالب اینجاست که از طرف شورا و شهرداری به گونه ای وانمود می شود که نظر ما قطع درختان نبوده و نیست!البته اینکه این حرف آنها صحت دارد یا خیر نمی توان با قاطعیت سخن گفت ولی درست یا غلط بودن این سخن و یا گردن کلفت بودن پیمانکار که نه شهردار را قبول دارد نه شورا نشانه بی کفایت و عدم کنترل پیمانکارشان است.
وی در ادامه گفت: سرانه فضای سبز در اراک تا رسیدن به حد مطلوب هنوز هم فاصله فراوان دارد.در چنین شهری و در شرایطی که آلودگی هوا و تعداد روزهای آلوده در اراک در حال رکورد شکنی است، اینگونه بی توجهی به فضای سبز بسیار به دور از تدبیر است.از نظر سرمایه ملی و بیت المال، هر یک از این درختان به ثمردهی و بازدهی فعلی شان برسند سالها تلاش و انرژی و سرمایه و امکانات خرجشان شده است،نابود کردن این سرمایه شهری با کاشت درختان جدید به هیچ وجه پذیرفته نیست.از درختان جدید تنها درصدی از آنها به ثمردهی می رسند ( چراکه معمولا صد در صد درختان کاشته شده باقی نخواهند ماند) ،سالها طول می کشد تا از نظر عملکرد و تاثیر در کاهش آلودگی هوا به بازدهی ان درختان برسند و اضافه بر این سالها هزینه نگهداری را هم اضافه کنید.
ایـن فعال محیط زیستی در خصوص اینکه گفته می شود اعتراضات فعالان و برخی رسانه ها برای بازار گرمی بوده تا مانع پیشرفت طرح های عمرانی در اراک شوند، بیان کرد:کسی مخالف توسعه زیر ساخت های شهری نیست،مخالف بی تدبیری و عدم مدیریت در توسعه هستیم.وقتی می شود همین پروژه را به شکلی شروع کنند که استارت کار در فصل سرماو هنگامی باشد که قابلت انتقال درختان وجود داشته باشد چرا ناکارامدی خود در زمانبندی درست پروژه، به شکلی که هم توسعه زیرساخت را داشته باشیم و هم حفظ سرمایه فضای سبز موجود را، بر گردن دیگران می اندازیم.
حمید اخوان تصریح کرد: اگر اقدام شهرداری درست و حساب شده و بر اساس اصول مدیریتی هست، چرا واضح و شفاف به مانند تمام پروژه های عمرانی مرسوم دنیا مشخصات و زمانبندی پروزه را اعلام نمی کنند و قاطعانه از تصمیم خود دفاع نکرده و صحبتهای متناقض و مختلف مطرح می کنند و شبانه و مخفیانه سعی در انجام کار دارند؟ چرا اصول اولیه شهری و قانونی را رعایت نمیکنند و مجوزات لازم را طی نمیکنند؟
وی ادامه داد: هر درختی در سطح شهر به هر دلیلی از جمله اجرای پروژه های عمرانی لازم باشد قطع شود، لازم است مجوز مورد نیاز را از کمیسیون قطع اشجار بگیرد،طبق گفته های اعضای این کمیسیون هیچ مجوزی برای این کار صادر نشده است.
اخوان همچنین با تاکید بر پیگیری این اتفاق افزود:از طریق جایگاه نظارت بر دستگاههای دولتی پیگیر هستیم، باید مشخص شود این خبط و این تضییع حقوق شهروندان ناشی از تصمیم اشتباه و یا اقدام غیر قانونی و یا بی کفایتی کدام بخش بوده است،پس از آن پیگیر های قانونی دنبال خوهیم کرد تا شاهد مجازات یا جریمه عاملان آن و ارزیابی عملکرد تصمیم گیران و تصمیم سازان که در مواجهه با این قضیه کوتاهی کرده اند باشیم.
یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور در حالی در نفس کشیدن با شرایط فعلی خود به شدت دچار معضل شده است و شهروندان روزانه قربانی این آلودگی می شوند که متاسفانه به جای گسترش فضای سبز و ایجاد کمربند سبز تنها باید نظاره گر نابودی درختان و مقابله با مطالبات زیست محیطی مردم باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.