خانه » پیشنهاد سردبیر » کنسرت سالار عقیلی در اراک برگزار شد/شب تاریکِ ستارگان /آوازی که برای یک خانواده چهار نفره هر دقیقه اش نزدیک به چهار هزار تومان هزینه داشت

کنسرت سالار عقیلی در اراک برگزار شد/شب تاریکِ ستارگان /آوازی که برای یک خانواده چهار نفره هر دقیقه اش نزدیک به چهار هزار تومان هزینه داشت

شنبه ۱۶  مرداد ۹۵   شماره ۳۸۴

گروه فرهنگی- وقایع استان:
سالار عقیلی را خیلی ها به خاطر اجراهایش در صدا و سیما می شناسند. خواننده پرکاری که تمرکزش بر تیتراژ خوانی سریال و بازخوانی تصنیف های قدیمی است. عقیلی علاقه زیادی به اجراهایی که در موسیقی با عنوان کوچه بازاری شناخته می شوند، دارد. هرچند شنیدن برخی آثار او که حاصل همکاری اش با گروه دستان است، خالی از لطف نیست. حاشیه های این خواننده آواز کلاسیک ایرانی نیز یکی دیگر از علت های شناخته شدن اش است. همواره انتقاد های بسیاری از جانب جریان های فکری مختلف به او وارد بوده، از حضور در یک شبکه ماهواره ای گرفته تا خواندن برای سریال پرحاشیه «معمای شاه».
قبل از سی و بکمین جشنواره موسیقی فجر که قرار بود با اجرای گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت با همراهی سالار عقیلی شروع شود، خبر مصاحبه خواننده آواز ایرانی با شبکه «من و تو» به تیتر یک اخبار تبدیل شد. پس از این مصاحبه حمیدرضا نوربخش، مدیر آن دوره جشنواره فجر گفت که بر اساس تصمیم شورای نظارت جشنواره، سالار عقیلی به همین دلیل از جدول این دوره جشنواره حذف خواهد شد.
باور این اخبار کمی سخت به نظر می رسید. مسئولین مربوطه هم با دستپاچگی، نمی دانستند با خواننده تصنیف های وطنی و سریال های تلویزیونی ای که در شبکه پر حرف و حدیث من و تو حاضر شده است چه کنند.
در نهایت مدیر عامل وقت خانه موسیقی در سخنانی که چندان دور از انتظار نبود خبر حضور مجدد سالار عقیلی در فجر را اینگونه بیان کرد: «بعد از حواشی به وجود آمده درباره این خواننده، کمیته نظارت بر جشنواره اعلام کرد که شرایط برای حضور ایشان در جشنواره فراهم نیست؛ اما با توجه به اینکه او خواننده شناخته شده‌ای است و در این مدت خدمات بسیاری نیز انجام داده است، من و دیگر مسئولان جشنواره تمامی تلاش خود را انجام دادیم تا ایشان به جدول جشنواره بازگردند و با توجه به هم‌زمانی نشست آغاز بلیت‌فروشی جشنواره با این اتفاق و اعلام کمیته نظارت به ستاد جشنواره مبنی بر عدم حضور ایشان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص، ناگزیر به اعلام آن شدیم؛ من به عنوان مدیر جشنواره درباره حضور تمامی هنرمندان، نیازمند تأیید مراجع ذی‌صلاح هستم و کلیه هنرمندانی که در جدول امسال نامشان مشاهده می‌شود، تمامی مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و حضورشان به تأیید مسئولان مربوطه رسیده است؛ با این همه ما در تمام این مدت مشغول رایزنی برای حل این مشکل بودیم و خوشبختانه با درایت مسئولان فرهنگی این مسئله به بهترین شکل حل شد.»
از نکات قابل توجه این ماجرا می توان به انتشار آلبوم قصه باران چند روز پس از مصاحبه در دوازده بهمن اشاره کرد و از سوی دیگر صدای او از رسانه ملی ایران قطع نشد و پیوسته صدای او از رادیو و تلویزیون پخش و شنیده میشود.
عقیلی را می توان به عنوان یکی از بهترین خواننده ها از دید تهیه کنندگان کنسرت دانست. فردی که از اقبال عمومی خوبی در بخش عمده ای از جامعه برخوردار است. هرچند قشر روشنفکر و مخاطب خاص و حرفه ای موسیقی علاقه چندانی به کارهای او نشان نمی دهد اما همیشه این اصل برقرار بوده است که مخاطب خاص تاثیری بر روند کاری یک خواننده نداشته و نخواهد داشت. از طرفی حضور تهیه کنندگانی که هنر را صرفا ابزاری برای پول درآوردن می بینند باعث تغییر برخی تعاریف در جریان عملی هنر شده است. برخی تهیه کنندگان که تعدادشان هر روز در حال افزایش است. محتوای کار، سبک و تاثیرگذاری اجرا برایشان هیچگونه اهمیتی ندارد. این افراد عمدتا با خوانندگان موسیقی پاپ و یا خوانندگان موسیقی کلاسیک ایرانی شبیه عقیلی کار می کنند. کنسرت هایشان با یک ساعت تبلیغات حوصله سربر شروع می شود و زمان مخاطب برایشان ارزشی ندارد. شکل گرفتن یک چرخه مالی سنگین میان تهیه کننده، هنرمند و مخاطب آسیب های جدی ای را برای فرهنگ و هنر در پی دارد. کالایی شدن هنر و انحصار آن برای قشری خاص مهمترین نتیجه این اتفاق است.
کنسرت سالار عقیلی در اراک بهانه ای بود برای نگاهی به این جریان. کنسرتی با میانگین زمانی حدود دو ساعت و بلیط های چهل و پنج تا هفتاد و پنج هزار تومانی که هر دقیقه از شنیدن این اجرا برای یک نفر در حدود هزار تومان خرج بر می داشت. در شهر کارگری اراک که با شرایط اقتصادی و صنعتی این روزهای کشور بخش عظیمی از مردم اش با میانگین درآمدی ماهانه اداره کار زندگی می کنند، شنیدن آواز ایرانی دقیقه هزار تومان چندان به صرفه به نظر نمی رسد. یک خانواده چهار نفره برای حضور در سالن می بایست دقیقه ای چهار هزار تومان بپردازد در صورتی که درآمد پدر خانواده دقیقه ای هفتاد تومان بیشتر نیست. با این شرایط کنسرت ها هستند که مخاطبشان را انتخاب می کنند و نه مردم کنسرت ها را. نبود ندبیر مناسب از سوی ارشاد و متولیان فرهنگی و شهری در کنار حضور افرادی که دیدشان به هنر تنها پر کردن جیبشان است باعث فاصله گرفتن بدنه جامعه از موسیقی ای شده است که روزی برای مردم بود. مردمی که حالا موسیقی خوب را نمی شناسند و انتهای درکشان از هنر همین کنسرت های بورژوازی با کلاس و دهن پر کن است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.