خانه » جدیدترین » فرهنگ همیشه مظلوم

فرهنگ همیشه مظلوم

شنبه ۸ آبان ۹۵ شماره ۴۵۰
وقایع استان
نیره یوسفی راد
در کشور ما هنوز فرهنگ و هنر حوزه ای نیست که بتواند استقلال نسبی داشته باشد. این در حالی است که پروژه های زیرساختی متعددی در استان مرکزی وجود دارد که همچنان نیازمند اعتبار است، مجتمع های فرهنگی، هنری در شهرستان های مختلف و حتی کتابخانه مرکزی استان مرکزی، پروژه های منتظر بودجه ای هستند که در سفررییس جمهوری دیده نشدند. جالب تر آنکه در میان تمام بازدیدها، هیچ کدام از این پروژه ها مورد بازدید مسئولین قرار نگرفتند. هرچند به نظر می آید دولت در سفر اخیر خود سعی در تصویب برنامه ها و مصوبات منطقی و قابل تحقق داشت و نگاه آرمانی به حل مشکلات نداشته است ولی کم بودن عنایت دولت به حوزه فرهنگ و هنر در این سفر بارز بود. در تمامی سخنان رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی آنقدر دغدغه های دیگر در اولویت بودند که کمتر و یا اصلا صحبتی از فرهنگ و هنر به میان نیامد البته که سخنرانان این چند روز بارها به استان مرکزی بعنوان مهد مفاخر و گنجینه ارزشمند فرهنگی اشاره کردند؛ ولی به اینکه چه برنامه ای در خصوص رونق این حوزه در استان دارند و یا اصلا چه نگرشی در مورد آن دارند اشاره نکردند. شاید این توجیه قابل قبول است که آنقدر وضعیت اقتصادی در سطح استان و حتی کشور وخیم است که هم اکنون تامین معیشت مردم ضروری ترین دغدغه به نظر می آید؛
اما نباید از این مهم گذشت که اقتصاد تنها راهگشای زندگی مطلوب نیست و اقتصاد و فرهنگ در کنار هم باید دیده شوند.
در استان مرکزی اهم برنامه ها، مصوبات و دل مشغولی ها در زمینه اقتصادی و عمرانی بود.
آنچه امروز کمتر مورد توجه دولتمردان است این نکته است که در تحلیل مسائل و مشکلات کشور پایه و اساس توسعه بر اقتصاد گذاشته شده در حالیکه ریشه های توسعه در وهله اول فرهنگ است و مسائل بعدی زیرشاخه های آن محسوب می شود و شاید چالش های امروز کشور ما و تاخیر در رفع آن بی توجهی به این مسئله باشد. استان مرکزی از دیرباز در بخش فرهنگ و هنر دارای پتانسیل های فراوانی بوده؛ ولی امروز بیشتر بعنوان یک استان صنعتی و اقتصادی معرفی می شود و همین باعث شده که بعد فرهنگی آن در سایه اقتصاد و صنعت مهجور واقع شود. مهجوریت و غربتی که در سفر هیات دولت نیز بارز بود. این سفر نشان داد که فرهنگ و هنر هنوز نتوانسته جایگاه خود را در میان مسئولان ارشد پیدا کند.
سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی پس از افتتاح پروژه های متعدد توسط هیات دولت و تصویب مصوبات در حوزه های مختلف به پایان رسید. در این سفر برای ۵۱ طرح و پروژه اعتباری بالغ بر ۹۱۲ میلیارد تومان برای امسال و سال آینده در استان تخصیص داده شد. مسئله قابل تامل در این تصمیمی گیری نهایی اختصاص تنها یکی از این مصوبات به بخش فرهنگ و هنر بود. به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه ۶۸میلیارد تومان از این اعتبار برای بخش علمی و فرهنگی است که با توجه به اعلام قبلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به نظر می رسد فقط ۱۸ میلیارد تومان از این مبلغ به مطالبات فرهنگ و هنر این استان اختصاص دارد؛ از همان ابتدا وقتی که مشخص شد وزارت فرهنگ و ارشاد در میان همراهان رییس جمهور نماینده ای ندارد نمی توان انتظار بیشتری داشت. در حالی که این استان به عنـــوان یکی از استـــان های فرهنگی و مهد مفاخر معرفی می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.