خانه » پیشنهاد سردبیر » کارگران معترض شرکت هپکو با سردار نقدی دیدار کردند/فـرمانده در میان معترضین/تشکیل اتاق فکر ۱۲۰ هزار نفره بسیج برای تمام تخصص‌های کشور

کارگران معترض شرکت هپکو با سردار نقدی دیدار کردند/فـرمانده در میان معترضین/تشکیل اتاق فکر ۱۲۰ هزار نفره بسیج برای تمام تخصص‌های کشور

شنبه ۸ آبان ۹۵ شماره ۴۵۰
وقایع استان
عباس لعل بار

هفته گذشته روزهای شلوغ و پر رفت و آمدی در استان بود، مردم شهرهای مختلف استان شاهد حضور دولتمردان در استان بودند و هر شهرستان میزبان یکی از معاونین یا وزرای رییس جمهور بود. آخر هفته اما اراک میزبان رییس سازمان بسیج مستضعفین هم بود. سردار نقدی روز چهارشنبه گذشته از شرکت هپکو بازدید کرد که گزارش آن را در شماره قبل روزنامه خواندید. پس از انتشار این گزارش برخی از کارگران شرکت هپکو طی تماس با روزنامه وقایع اعلام کردند که در زمان حضور سردار نقدی کارگران این شرکت اقدام به تحصن نموده بودند که متاسفانه مدیریت این کارخانه قصد داشت مانع از این شود که مهمان هپکو جویای علت تحصن آنها گردد.در گفتگویی کوتاه با امیر افشار، یکی از فعالان کارگری وی به ما گفت: «پرسنل کارخانه هپکو از روز شنبه هفته گذشته در اعتراض به سوءمدیریت و عدم روشن شدن وضعیت تغییر سهامدار شرکت و عدم پرداخت حقوق و مزایا در اعتصاب بسر می برند.
در همین راستا و با توجه به بازدید روز چهارشنبه سردار نقدی از شرکت هپکو تلاش هایی از روز سه شنبه برای شکستن اعتصاب کارگران صورت گرفت که بی جواب ماند و در نهایت در هنگام بازدید سردار از شرکت به وی گفته شد دلیل عدم فعالیت و کارکردن پرسنل در هنگام بازدید وی تداخل زمان بازدید با ساعت صرف صبحانه توسط کارگران است و بعد از باخبر شدن کارگران از این موضوع عده ای از پرسنل با قرار گرفتن در مسیر بازدید سردار از کارخانه وی را در جریان واقعیت امر قرار داده و مسائل و مشکلاتی که تا این لحظه سبب شده که کارخانه هپکو به مرز ورشکستگی برسد و در پی آن زندگی کارگران هپکو هم متلاشی شود قرار دادند که در پی این صحبتها سردار نقدی ضمن اینکه قول داد به بررسی دلایل وضعیت بحرانی هپکو بپردازد قرار شد که وی در ساعت ۷ صبح ۵ شنبه هم جلسه ای با حضور اعضای شورای کارگری هپکو در محل کارخانه برای بحث و گفتگو پیرامون مشکلات هپکو برگزار کنند .»
یکی دیگر از کارگران هپکو در گفتگویی با پایگاه خبری تابناک درباره مشکلات کارگران هپکو گفت: « کارخانه ای که روزی از توانایی هایش برای ساخت هواپیما سخن گفته می شد امروز با بی پولی و رکود دست و پنجه نرم میکند دنبال چرایی این موضوع باشید. بزرگترین کارخانه تولید کننده ماشین آلات راهسازی در سفر رییس جمهور به استان مرکزی دیده نشد چه دست هایی پشت پرده است که در سال اقتصاد مقاومتی مورد بی مهری هستیم. ۱۰ سال پیش قبل از واگذاری و خصوص سازی بدون در نظر گرفتن انجام پروژه های سنگین و تخصصی که تنها در توانایی شرکت هپکو بود ۳۰۰۰ هزار دستگاه تولید سالیانه این شرکت بوده است که امروز این تولید به صفر دستگاه رسیده است.»
برای جویا شدن از برگزار شدن جلسه کارگران با فرمانده سابق جنگ با رییس شورای کارگری هپکو گفتگویی کردیم. لطیفی رییس شورای کارگری هپکو به وقایع گفت: روز پنج شنبه در دومین روز از سفر سردار نقدی کارگران هپکو از ساعت شش صبح در حدود هشتاد دقیقه با وی جلسه داشتند. لطیفی افزود: در این جلسه مقرر شد مشکلات شرکت در چندین محور مهم که اکنون هپکو با آن درگیر است پیگیری شود.
لطیفی در ادامه افزود: سردار نقدی اعلام کردند با مراجع مربوطه جلسه خواهند گذاشت و مشکلات را منتقل خواهند نمود. وی گفت: متاسفانه از دولتمردان تاکنون نتیجه ای نگرفته ایم ولی همچنان امیدواریم مشکلات کارگران برطرف شود.
سردار نقدی: بهره وری از کشاورزی را نیاموخته ایم
سردار در روز دوم سفر خود به استان در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان حضور یافت. رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور در این نشست گفت: هم اکنون ضایعات تولیدات کشاورزی درکشور سالانه بیش از پنج میلیون تُن است که با اقتصادمقاومتی مطابقت ندارد ونیازمند افزایش بهره‌وری و تولیدصادراتی هستیم.
سردار محمدرضا نقدی در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان در اراک بیان کرد: همه ما می دانیم که راه عبور از گردنه هایی که امروز پیش روی کشور ما است اقتصاد مقاومتی می باشد و باید از ظرفیت های داخلی برای تحقق آن بهره بگیریم.
وی افزود: متاسفانه بازار امروز کشور ما وارداتی است و صادرات بسیار ضعیف صورت می گیرد و از سوی دیگر بهره وری تولید در داخل بسیار پایین است.
رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور اظهار داشت: کشاورزی در کشور ایران علمی و پیشرفته نیست و سنتی انجام می شود. بنابراین ۱۰ برابر کمتر از آنچه که ظرفیت داریم برداشت می شود.
سردار نقدی تصریح کرد: ضایعات محصولات کشاورزی در ایران سالیانه بالغ بر پنج میلیون تُن است که استفاده مناسب از صنایع تبدیلی در قالب کارگاه های کوچک و به صرفه می تواند مشکل گشای این مساله باشد.
وی افزود: بهره وری از کشاورزی را نیاموخته ایم و برداشت ما بسیار کمتر از میزان ظرفیت ما است و این مطابق با معیارهای اقتصاد مقاومتی نیست. تصور کنید در صورتی که تولید سالانه پسته ایران دو برابر شود چه ثروتی فقط از تولید این محصول نصیب کشور می شود.
رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: باید بهره وری به مردم آموزش داده شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد نمی توانیم شاهد رونق در اقتصاد باشیم و از ظرفیت های فراوان کشور به طور مناسب استفاده کنیم. همچنین اصناف در سطح کشور باید آموزش نحوه انجام صادرات را در برنامه کاری خود قرار دهند.
سردار نقدی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: با توجه به نیاز کشور به شش هزار دستگاه ماشین آلات راه سازی در سال، اگر فقط هشت درصد از این نیاز از شرکت هپکو اراک خریداری شود، این واحد صنعتی از رکود خارج می شود.
رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور خاطرنشان ساخت: مسائل اقتصادی کشور خیلی ربطی به ارتباطات کشور با دیگر کشورها را ندارد و برخی خلاهای داخلی اقتصاد باید رفع شود تا اقتصاد رونق گیرد، در حال حاضر بازارهای ما وارداتی است و صادرات کم است و این به خود ما باز می گردد که افزایش بهره وری و تولید صادراتی را در دستور کار نداشته ایم.
وی با اشاره به فعالیت های بسیج در عرصه های مختلف کشور تصریح کرد: سابقه فعالیت بسیج در اقتصاد مقاومتی گروه های جهادی هستند و جوانان بسیجی که در ایام فراغت و استراحت خود به محروم ترین روستاها رفتند تا به محرومین خدمت کنند و این یک ظرفیت استثنایی در کشور ما است که شاید نمونه آن در هیچ کجای جهان موجود نباشد.
سردار نقدی بیان کرد: این فداکاری و روحیه جهادی در جوانان با ایمان کشور ما ناشی از اعتقاد به دین مبین اسلام و معنویت و نشات گرفته از تعالیم و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور خاطرنشان ساخت: ۴۵۰ گروه جهادی از ابتدای سال جاری به مناطق محروم کشور خدمت رسانی کرده اند و این روند باید گسترش یابد.
وی همچنین افزود: بعد از بحث جدید دوره تحریم‌هایی که دشمن پیش کشید، اتاق فکر ۱۲۰ هزار نفره از تمامی تخصص‌های کشور تشکیل شد و بسیاری از اعضای آن افراد دارای پست و سابقه در وزارتخانه‌ها و ریاست جمهوری و غیره بودند، در این اتاق بحث‌هایی شکل گرفت که منجر به یک‌سری پیشنهادات شد، بسیج در حد بضاعت وارد این طرح‌ها شد اما در برخی موارد نیاز به حمایت دولت بود.
نقدی ادامه داد: ظرفیت‌های پنهان شناسایی شد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد واحدهای پرورش ماهی با استفاده از یک میلیون حلقه چاه موجود در کشور، داربستی کردن درختان انگور به منظور تولید انگور بیشتر، استفاده از پناهگاه‌های زمان جنگ برای تولید قارچ و غیره اشاره کرد که به‌دنبال این اقدامات نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر اشتغال بدون تحمیل ریالی به دولت ایجاد شد و ظرف سه سال تولید انگور ۴۳ درصد، تولید قارچ ۳۷ درصد و تولید ماهی ۱۹٫۷ درصد افزایش یافت.
وی افزود: مشکلی که وجود دارد بحث بازار است که الان با وجود روابط صمیمانه‌ای که با عراق داریم بازارهای این کشور در اختیار ترکیه بوده و این درحالی است که در روابط عراق و ترکیه کدورت وجود دارد بنابراین برای دراختیار داشتن بازار باید تلاش کنیم، متاسفانه بازار کشور واردات‌محور است و بازاریان ما صادرات را بلد نیستند که لازم است در این زمینه کار شود.
رییس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: یکی از محورهایی که بسیج به آن ورود پیدا کرده تولید محصولات کشاورزی و تامین بازار برای آنهاست که در ۲۰ قلم تولیدات کشاورزی که ۸۰ درصد تولیدات را ارائه می‌دهند کتاب آموزشی نوشته شده و با مهر تایید وزارت جهاد در اختیار تولیدکنندگان و روستائیان قرار گرفته و آن دسته از تولیدکنندگان که به موارد ذکر شده در این کتاب‌ها عمل کرده‌اند تولیداتشان افزایش یافته است.
در ادامه این نشست استاندار گفت: بهره گیری از ظرفیت های مردمی به خصوص جوانان و نوجوانان با انگیزه و انقلابی رمز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
محمود زمانی قمی افزود: در دوران مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی تا زمانی که مدیریت مبارزه در دست گروه های سیاسی بود موفقیت چندانی حاصل نمی شد اما، هنگامی که این مهم به دست مردم افتاد روند مبارزات سرعت بیشتری به خود گرفت.
وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز اگر حمایت های مردمی در قالب گردان های بسیجی نبود نمی توانسیم در مقابل رژیم بعثی که از حمایت بیش از ۴۰ کشور دنیا بهره مند بود ایستادگی کنیم.
استاندار تاکید کرد: در جهاد اقتصادی نیز باید از نقش تاثیرگذار مردم استفاده کرد و بسیاری از فعالیت ها را با مدیریت اقشار مختلف مردم انجام داد تا پیروزی مطلق حاصل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.