خانه » جدیدترین » فرصتی برای ما شدن

فرصتی برای ما شدن

سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۷
فرشته غلامی
ایران در آستانه‌ مهم‌ترین رویداد سیاسی و تاریخی قرار گرفته است. انتخابات ریاست جمهوری قرار است جمعه در کشور برگزار شود و مردم رییس جمهور جدید را انتخاب نمایند. این انتخابات به دلایل مختلف یکی از سرنوشت‌ ساز‌ترین رویدادهای سیاسی در کشور خواهد بود و بی‌گمان چگونگی برگزاری انتخابات می‌تواند سرنوشت متفاوتی را برای ایران رقم بزند. در این انتخاب یا دولت روحانی پایان می یاید و یا اینکه با انتخاب مجدد وی بار دیگر سکان حکومت کشور را در دست می گیرد و کارهای نیمه تمام خود را به انجام می رساند. به همین دلیل میزان مشارکت مردم در این انتخابات از اهمیت اساسی برخوردار می‌باشد و حضور در پای صندوق‌های رای هم از وظایف مهم شهروندی مردم می‌باشد. رای دهی و مشارکت در انتخابات آشکارترین نوع فعالیت سیاسی برای اغلب شهروندان در جامعه مردم سالار است. رای دادن موثرترین و عملی ترین فعالیت سیاسی برای مردم است تا بدین وسیله افکار خود را بر جامعه اعمال کنند و بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. از آنجایی که میزان مشارکت مردم در رای گیری به نوعی مقبولیت یک حکومت را نشان می دهد بنابراین در تمامی جوامع در طول تاریخ سعی بر این بوده است تا مردم را به سمت و سوی مشارکت بیشتر در امور سیاسی سوق دهند و حضور مردم را در انتخابات به حداکثر برسانند. چرا که حکومتی که بتواند بیشترین مشارکت را داشته باشد نه تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه بین المللی نیز می تواند بصورت مقتدرانه تر عمل کند.
اگرچه در این بین نیز مخالفان جمهوری اسلامی سعی بر آن داشتند تا از میزان حضور مردم در این مشارکت بکاهند اما حضور مردم ایران در یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری خلاف این را ثابت می کند. بطوری که از آنجایی که در بسیاری از کشورها نیمی از جمعیت در رای گیری شرکت می کنند اما در ایران این حضور به ۶۶٫۷ درصد رسیده است. در انتخابات پیش روی با رقابت دو جریان سیاسی در کشور مشارکت ۵۷ درصدی و حضور ۴۰ میلیونی در انتخابات پیش بینی می شود.
مشارکت احساس وابستگی و علاقمندی را تقویت می‌کند.پس در مشارکت است که کسانی که در حاشیه بوده‌‌اند به درون کوشش‌های گروهی سوق داده می‌شوند.
پس همه کسانی که از وضع موجود رضایت ندارند و خواهان بهبود شرایط عمومی مردم هستند، باید در انتخابات مشارکت کنند. همه کسانی که معتقدند به لحاظ توسعه‌یافتگی، جایگاه این سرزمین در میان کشورهای جهان، جایگاه قابل قبولی نیست، همه کسانی که همچنان پرتلاش هستند تا آرمان‌های انقلاب اسلامی تحقق یابد، همه کسانی که اجرای قانون و پایبندی به قانون را فصل‌الخطاب همه جریان‌ها و افراد در کشور می‌دانند، همه کسانی که برای ایفای وظایف و نقش‌های گوناگون خود در جامعه، تنها به مجاری قانون توجه دارند، باید پای صندوق‌های رأی بیایند.
برخی این طور عنوان می‌کنند که با رأی ما، چیزی عوض نخواهد شد. اما راه چاره حل مشکلات قهر با صندوق رأی نیست بلکه با نگاهی تیزبینانه و خردمندانه و به دور از هرنوع از تعصبات کورکورانه رفتن به پای صندوق‌های رأی و مشارکت حداکثری است و باید با انتخابی دقیق افرادی دلسوز این جامعه و مرز و بوم را به صندلی‌های شورای شهر و ریاست‌جمهوری رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.