خانه » پیشنهاد سردبیر » فراز و نشیب های عاشقی

فراز و نشیب های عاشقی

دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ شماره ۱۱۱۰

اعزام اولین کاروان زائرین حج استان مرکزی از فردا

فراز و نشیب های عاشقی

حج و زیارت استان: اگر مدارک بیاورید، ارز مسافرتی با قیمت آزاد می دهیم

حجاج: هنر می کنید، صرافی ها بدون مدرک هم همین کار را می کنند

سهراب جان بزرگی

امسال ۱۰ کاروان حج تمتع از استان مرکزی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که از این تعداد ۷ کاروان از اراک، یک کاروان از خمین، یک کاروان از ساوه و یک کاروان هم به طور مشترک از محلات و دلیجان به عربستان سعودی اعزام خواهند شد. افراد اعزامی این دوره هم همانند همواره، سالها در انتظار رسیدن نوبتشان بوده اند. از ده سال تا ۱۳ سال. عده ای هم بوده اند که با خرید فیش از دیگرانی که از پس هزینه های بالای این سفر معنوی بر نیـامدند سریع تر از دیگران به آرزویشان رسیده اند.
هزینه های اعزام یک زائر به سفر حج امسال از ۲۴ میلیون تومان تا ۲۸ میلیون با توجه به نوع کاروان متفاوت است. هزینه ای که بسیاری نتوانستند از پس آن بر بیایند و آرزوی دیرینه شان که پس از سالها در شرف برآورده شدن بود باز هم به صورت آرزو باقی ماند. بهرحال عده ای عازم شده اند اما بسیاری از زائران از برنامه ریزی های حج و زیارت رضایت چنـدانی نداشتند.
کسانی که اوایل سالهای ۸۰ با پرداخت یک میلیون تومان وارد نوبت شده اند و پولشان در این سالها در اختیار دولت و سازمان حج و زیارت بوده است، حالا با سود ۴ میلیون تومانی پولشان تنها مبلغ کمــی از هزینه های سنگین حال حاضر حج را در حساب خود می بینند. این درحالی است که در یک بررسی مقایسه ای در اوایل دهه ۸۰ با ۱۰ میلیون تومان می شد خودروی سمندی را خرید که در حوزه خودروهای لوکس آن زمان به حساب می آمد و حالا همان خودروی سمند که دیگر در میان خودروهای چندان خوب هم به حساب نمی آید با قیمتی ۸۰ میلیون تومانی روبروست. این یعنی هزینه یک میلیون تومانی که زائرین بالای ده سال پیش برای سفر معنوی حج پرداخت کرده اند در حال حاضر با افزایش ارزشی حدود ۷ الی ۸ برابری روبرو بوده است.
با در نظر گرفتن این شرایط و عدم برگزاری سفر حج عمره به دلیل مشکلات پیش آمده میان دو کشور ایران و عربستان و انتظار طولانی مدت زائرین برای رسیدن نوبتشان، به نظر می رسد زائرین با هر شرایطی حاضر نیستند از خیر و برکت این سفر معنوی بگذرند و البته حق هم دارند، حالا که آرزوی چندین ساله شان تحقق یافته با مشکلات موجود هم کنار بیایند.
به گفته رییس سازمان حج و زیارت امسال تعداد کل حجاج امسال استان مرکزی هزار و ۴۷۰ زائر است، که در قالب کاروان‌های ۸۵ تا ۱۶۰ نفره از هجدهم تیر ماه از فرودگاه امام خمینی تهران به عربستان اعزام می‌شوند که از این تعداد زائر خانه خدا برای حج تمتع ۷۷۰ نفر زن و ۷۰۰ نفر مرد هستند.
اولین کاروان های اعزامی استان که به اصطلاح مدینه اول هستند از ۱۸ تیرماه اعزام می شوند و زمان بازگشت آخرین کاروان ها هم به گفته حج و زیارت ۱۶ شهریور است. از ۱۰ کاروان استان مرکزی ۴ کاروان مدینه قبل هستند و با پرواز به مدینه و بعد از زیارت در مدینه به مکه رفته و از فرودگاه جده به ایران باز می‌گردند و ۶ کاروان هم مدینه بعد هستند، که با پرواز جده به مکه رفته و بعد از پایان اعمال به مدینه می‌روند و از فرودگاه مدینه به ایران باز می‌گردند.
یکی دیگر از گلایه هایی که این روزها در میان زائرین سفر حج وجود دارد عدم تخصیص ارز دولتی برای تامین مخارج مورد نیازشان در عربستان است. به گفته زائرین سازمان حج و زیارت استان مرکزی به آنها اعلام کرده بوده که هر نفر از حجاج از مبلغ ۲۰۰ دلار ارز مسافرتی با قیمت نیمایی برخوردار خواهد بود. اما حالا که زمان اعزام فرا رسیده است به آنها اعلام شده تا با آوردن مدارک شناسایی مانند کپی کارت ملی و مدارک اعزام ارز مسافرتی با قیمت آزاد یعنی چیزی در حدود ۱۳ هزار تومان پرداخت می شود. موضوعی که باعث آزردگی بسیاری در میان زائرین شده است. سازمان حج و زیارت با خودش چه فکری کرده است که زائرین وقتی می توانند تا دو هزار دلار را با قیمت آزاد از صرافی ها تهیه کنند با دادن مدارک و منت های بسیاری که از این سازمان بر آنها نهاده می شود ۲۰۰ دلارشان را با همان قیمت آزاد دریافت کنند؟ عدم پرداخت ارز به زائرین خانه خدا در حالی که بسیاری از افراد در کشور که همچنان پرونده هایشان باز است و شاید خیلی ها هنوز پایشان به دادگاه باز نشده، ارز را با قیمتی حتی حدود ۴ هزار تومان به بهانه های مختلف دریافت کرده و اقدام به دلالی و خرید و فروش ارز کرده اند .حال برای کسانی که سالها منتظر زیارت خانه خدا و سفر معنوی حج بوده اند دیگر ارزی با قیمت حتی نیمایی در کشور پیدا نمی شود؟
اینها مواردی است که همانطور که گفتم به دلیل ارزش بالای معنوی سفر حج و البته مدت زمان طولانی انتظار برای زائرین اگرچه آزار دهنده است اما اعتراض چندانی هم شاید به آنها نداشته باشند چرا که غرق در شادی لحظات احرام موضوعات مادی و مشکلات را به چشم نمی آورد اما این شیوه برخورد با عزیزان زائر شایسته کشور اسلامی ایران نیست.
امیدواریم با وجود این مشکلات که از خودمان بر ما وارد می شود و همینطور کارشکنی هایی که سعودی ها همواره در این سفر معنوی برای زائرین به خصوص ایرانی ها انجام می دهند، امسال مراسم معنوی حج با آرامش و بدون کوچکترین مشکلی برای همه زائرین به خصوص حجاج ایرانی به پایان برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.