خانه » پیشنهاد سردبیر » فرار از تخلف

فرار از تخلف

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹   شماره ۱۳۲۱

وقایع استان پیگیری می کند؛ گفتگو با محسن خیرمند، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی درباره نمای برج ساختمان ایران‌زمین در اراک که حاشیه های
زیادی را به همراه داشته است

فرار از تخلف

وقایع استان چندی پیش در گزارشی با نام «نمای خطر» درباره خطرناک بودن نمای کامپوزیت برج مسکونی ایران زمین هشدار داده بود

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی :
استفاده از نمای کامپوزیت ضد حریق ممنوع نیست ولی تاکنون هیچ نمای کامپوزیت ضد حریقی حداقل در کشور تولید نشده است
به‌عنوان متولی پیشگیری در اداره کل دادگستری استان نمی‌توانم از این موضوع که باجان و مال مردم سرو کار دارد به راحتی چشم‌پوشی کنم
اگر قرار بر این باشد که عنوان کنیم به دلیل اینکه ساختمان‌های دیگر در اراک از این نوع نما استفاده می‌کنند پس نمای کامپوزیت این ساختمان مشکلی ندارد،این از جانب بنده و همکارانم پذیرفتنی نیست

تایید می‌کنم که نمای کامپوزیت استفاده‌شده در برج ایران‌زمین قابل اشتعال و برای این ساختمان خطر دارد
مدیر تصفیه پروژه ایران‌زمین اگر مدعی است که کامپوزیت استفاده‌شده در این نما غیرقابل اشتعال است با حضور نماینده کل دادگستری، نمونه ای از این نما را برداشته و برای انجام آزمایش به آزمایشگاه سازمان استاندارد فرستاده تا مشخص شود که این جنس ضد حریق است یا خیر؟
ای‌کاش به‌جای اینکه مدیر تصفیه پروژه مسکونی ایران‌زمین بیاید هزینه بکند و جوابیه برای رسانه‌ها درباره این تخلف ساختمانی بدهد، درصدد رفع این مشکل برای ساختمان ایران‌زمین بود
تا پنج سال پیش هر فردی که به تخلف ساختمان ایران‌زمین نپرداخته مقصر است

کورش دیباج: همه واکنش‌ها و انتقادات از انتشار گزارشی در روزنامه وقایع استان شروع شد، «نمای خطر» عنوان گزارشی بود که در شماره ۱۳۰۸ این روزنامه چاپ شد. گزارشی که به خطر حریق و اشتعال ناشی از استفاده کامپوزیت در نمای ساختمان ایران زمین اشاره کرده بود. در این گزارش رییس سازمان آتش‌نشانی شهرداری اراک به مواردی از جمله اینکه «سازمان به دلیل استفاده از کامپوزیت در نمای برج‌ها هنوز تأییدیه آن را صادر نکرده است»، «آتش‌نشانی درصورتی‌که حریقی در نمای این برج‌ها صورت گیرد نمی‌تواند اقدامی انجام دهد» و… اشاره کرد انتشار این گزارش باعث شد که مدیر تصفیه پروژه مسکونی ایران‌زمین جوابیه ای برای شماره ۱۳۱۲ روزنامه صادر کند. در این جوابیه وی اعلام کرد: «در پاسخ به مطالب منتشره در آن روزنامه پیرامون موضع ایمنی پروژه مسکونی ایران‌زمین بـه آگاهی می‌رساند طی جلسات متعدد با کارشناسان آتش‌نشانی، درنهایت طرح پیشنهادی که ارائه‌شده، بر اساس توصیه همکاران آتش‌نشانی جهت تأخیر درروند حریق احتمالی در هنگام آتش‌سوزی انجام و اعلام شد در خصوص این‌گونه طراحی‌ها هیچ‌گونه استانداردی وجود ندارد. لازم به ذکر است در سنوات گذشته طی بازدید کارشناسان سازمان آتش‌نشانی از محل این پروژه عملیات ضد حریق کردن تیرها و ستون‌های نماها زیرزمین‌ها و تغییر خروجی راه‌پله‌ها اعلام کردند که همان موقع نیز اصلاحاتی صورت گرفت».
در بخش دیگر جوابیه اعلام شد: «باوجود جایگاه‌های پمپ‌بنزین‌های شهری و پروژهایی مانند تعاونی مسکن مخابرات، بیمارستان قدس اراک، مجتمع مسکونی نیایش (تعاونی دادگستری خ علم الهدی) و پروژه آموزشی واقع در میـــدان راه‌آهن اراک کــــه همگی در حال بهره‌برداری می‌باشد نیز چنین اقدامات ایمنی در نظر گرفته نشده است.»
همچنین در پایان این جوابیه آمده بود که «لازم به ذکر است طی جلسه‌ای با حضور رییس سازمان آتش‌نشانی اراک وی مطالبی را که در گزارش مشکلات ایمنی کلیه ساختمان‌های بلند در سطح شهر اراک آمده است را مغرضانه و استفاده از مطالب سنوات گذشته اعلام کرده که این شرکت پیگیری قضایی در خصوص مطالب منتشره در روزنامه وقایع استان را برای خود محفوظ می‌دارد.»
برای پیگیری این گزارش و انجام رسالت خبرنگاریم و پاسخ به این سوال که آیا ساختمان ایران زمین با نمای کامپوزیت فعلی باعث ایجاد حریق و به خطر افتادن جان ساکنان این ساختمان می شود یا خیر، گفتگویی را با محسن خیرمند، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی انجام دادم که در ادامه می خوانید.
خیرمند با اشاره به مطالعه گزارش وقایع استان درباره خطر احتراق نمای کامپوزیت ساختمان ایران‌زمین و جوابیه مدیر تصفیه پروژه مسکونی ایران‌زمین، گفت: این نوع نما ازنظر فشاری که به ساختمان وارد می‌کند به‌عنوان نمای سبک محسوب می‌شود و نسبت به ‌نماهای رومی، نمایی مطلوبی به‌حساب می‌آید. سازه نمای کامپوزیت، سازه‌ای مستقل است و این ویژگی باعث می‌شود که اگر برای ساختمان حادثه‌ای رخ بدهد، آن سازه بتواند سرپا بایستد.
وی ادامه داد: ولی آنچه در عمل درباره نمای کامپوزیت شاهد هستیم، این نوع نما دارای آسیب‌ها و خطرات بالایی نسبت به حریق است به‌عنوان مصداق می‌توان به حادثه ساختمان «پلاسکو» و«کلینیک تخصصی سینا» در شهر تهران اشاره کرد که در هر دو ساختمان نمای آن کامپوزیت بود، هرچند انتظار می‌رفت که طبق ویژگی‌های این نوع نما سازه آن مستقل و در برابر حادثه و حریق سرپا بایستد، ولی در عمل شاهد بودیم نمای کامپوزیت این ساختمان ریخت و از طرفی باعث گسترش حریق شد و حتی در بعضی از گزارش‌های میدانی که صورت گرفت، اعلام شد تکه‌های نمای کامپوزیت مشتعل همچون گیوتین از نمای ساختمان جدا و به سمت مردم پرت شده بود، حریقی که برای برج‌های مخابرات شهر اراک اتفاق افتاد نمونه‌ای دیگر از ناایمن بودن نمای کامپوزیت در برابر حریق را نشان می‌دهد؛ درواقع اگر حریقی در ساختمانی که نمای آن کامپوزیت است، اتفاق بیافتد نمای کامپوزیت باعث تسری این حریق می‌شود.
خیرمند بابیان اینکه بر اساس حوادث و حریق‌هایی که در ساختمان‌های با نمای کامپوزیت اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد که استفاده از این نوع نما برای ساختمان‌ها اشکال و خطراتی وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس آنچه بنده در قوانین و مقررات مطالعه کرده‌ام، استفاده از نمای کامپوزیت ضد حریق ممنوع نیست ولی تاکنون هیچ نمای کامپوزیت ضد حریقی حداقل در کشور تولید نشده است.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان گفت: وقتی‌که نمای کامپوزیت ضد حریقی در کشور هنوز تولید نشده است، تأکید برخی دوستان مبنی بر اینکه در مصاحبه با وقایع استان ممنوع بودن این نوع نما را در ساختمان اعلام نکرده به نظر من استدلال درستی نیست وقتی نمای کامپوزیت قابل اشتعال بوده و قابلیت تسری اشتعال و سرایت آن از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر را دارد استفاده از آن در نمای ساختمان تخلف است. بنده بارها در جلسات متعدد شاهد بودم که رییس سازمان آتش‌نشانی شهر اراک بر نبود نردبان لازم را برای اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر اراک هشدار می‌داد به همین خاطر بنده به‌عنوان متولی پیشگیری در اداره کل دادگستری استان نمی‌توانم از این موضوع که باجان و مال مردم سرو کار دارد به راحتی کنار آمده و چشم‌پوشی کنم. یکی از اهداف مهم حوزه پیشگیری این است که در وهله اول آتش‌سوزی اتفاق نیافتد و در وهله بعد اگر آتش‌سوزی اتفاق افتاد، کمترین خسارت را ایجاد کند.
وی ادامه داد: آنچه بنده در جوابیه مدیر تصفیه به روزنامه وقایع استان مشاهده کردم، فرار از تخلفی است که در ساخت این ساختمان در بحث نما و ایمن‌سازی ساختمان صورت گرفته است. اینکه عنوان شود نه‌تنها ساختمان ایران‌زمین بلکه اغلب ساختمان‌های اراک نمای کامپوزیت دارد به معنای این نیست کار پیمانکاران آن ساختمان درست بوده بلکه هم کار پیمانکاران و هم کار سازمان نظام‌مهندسی جهت استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان کار غلطی بوده است اگر قرار بر این باشد که عنوان کنیم به دلیل اینکه ساختمان‌های دیگر در شهر اراک از این نوع نما استفاده می‌کنند پس نمای کامپوزیت ساختمان ایران‌زمین مشکلی ندارد این از جانب بنده و همکارانم در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری پذیرفتنی نیست.
خیرمند گفت: تأکید ما این است که باید در ساختمان‌ها ایمن‌سازی تمام و کمال اجرا شود و وظیفه اصلی من در حوزه پیشگیری حفظ جان مردم است. استدلال‌هایی مبنی بر اینکه آن ساختمان‌ها درزمانی ساخته شد که فلان پروتکل ایمن‌سازی در آن بازه زمانی مطرح نبود برای ما پذیرفتنی نیست و نباید اصول ایمن سازمان در ساختمان‌ها بر اساس آخرین پروتکل‌های ایمن‌سازی کشور نباشد به‌عنوان‌مثال در دهه گذشته استفاده از سیستم آب باش در ساختمان‌ها و هتل‌ها به‌عنوان پروتکل ایمن‌سازی مطرح نبود ولی هم‌اکنون تمام آن ساختمان‌ها و هتل‌ها که در آن زمان ساخته‌شده و مجهز به سیستم آب‌پاش نیستند موظف هستند این سیستم را در ساختمان تعبیه کنند نه‌تنها معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان بلکه سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی در حوزه پیشگیری و ایمن‌سازی حوادث موظف ایجاد شرایط برای حفظ آرامش و آسایش مردم هستند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان تأکید کرد: ای‌کاش مدیر تصفیه پروژه مسکونی ایران‌زمین به‌جای اینکه هزینه کند و جوابیه برای رسانه‌ها درباره این تخلف ساختمانی بدهد، درصدد رفع این مشکل برای ساختمان ایران‌زمین بود. جالب‌تر از آن در جوابیه مدیر تصفیه به روزنامه وقایع استان اصول فنی ساختمان‌سازی و ایمن‌سازی را مشاهده نمی‌کنم اینکه آقای آقا زیارتی عنوان کرده گزارش روزنامه وقایع استان مغرضانه بوده است، مهم نیست، اینکه گفته شود مصاحبه وی بریده و شده و بر اساس غرض صحبت‌ها بالا و پایین تنظیم‌شده و یا خبر مربوط به گذشته است مهم نیست، مهم این است که موضوعی که خبر به آن پرداخته مبنی بر خطر نمای کامپوزیت ساختمان ایران‌زمین در برابر حریق درست است یا خیر؟
وی تأکید کرد: بنده تایید می‌کنم که نمای کامپوزیت استفاده‌شده در برج ایران‌زمین قابل اشتعال و برای این ساختمان خطر دارد، مدیر تصفیه پروژه مسکونی ایران‌زمین اگر مدعی است که کامپوزیت استفاده‌شده در این نما غیرقابل اشتعال است با حضور نماینده کل دادگستری استان که از این نما در ساختمان ایران‌زمین برداشته و برای انجام آزمایش به آزمایشگاه سازمان استاندارد برده شود و آنجا مشخص شود که این جنس نمای کامپوزیت ضد حریق است یا خیر؟ اگر در نتایج آزمایش‌ها مشخص شد جنس کامپوزیت استفاده‌شده در نمای برج ایران ضد حریق است آن‌وقت اعلام خواهیم کرد که گزارش نمای خطر وقایع استان گزارش غلطی است.
خیرمند ادامه داد: اگر مایل به انجام آزمایش در سازمان استاندارد نیستند، گواهی به ما ارائه دهند که شرکت سازنده این کامپوزیت ضد حریق بودن کامپوزیت تولیدشده خود را تایید کند تا زمانی که اگر حریق در ساختمان ایران‌زمین اتفاق افتاد و اشتعال در نما ایجاد شد آن شرکت سازنده باید خسارت پرداخت بکند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان تصریح کرد: چند سال گذشته معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان در بحث رودخانه‌ها ورود پیداکرده و بر پاک‌سازی حریم بستر رودخانه‌ها تأکید کرد ولی برخی متولیان امر در پاسخ عنوان کردند کو سیلی که بخواهد بیاید؟. آیا سیل نیامد؟ در بحث نمای کامپوزیت ساختمان ایران‌زمین هم همین موضوع صدق می‌کند هم‌اکنون مدیران این پروژه مدعی می‌شوند که نمای کامپوزیت در درجه بالایی مشتعل می‌شود که در پاسخ به این سؤال این پرسش از آن‌ها مطرح می‌شود شما تضمین می‌دهید که این درجه بالا به وجود نیاید؟
وی تأکید کرد: ما وظیفه‌داریم که در تمام حوادث احتمالی کار انجام بشود، اگر قرار بر این باشد که عنوان کنیم مرگ حق است و برای هرکسی این اتفاق به وقوع خواهد پیوست، پس دیگر نباید خیلی از کارها و اقدامات را در شهر انجام دهیم.علاوه بر این موارد کافی است در موتور جستجوگر گوگل و خطر آن در برابر حریق یک جستجو ساده صورت گیرد حداقل دو الی سه مقاله علمی از طرف مهندسین سازه خطر استفاده از نمای کامپوزیت در برابر حریق و اشتعال را تایید کرده‌اند.
خیرمند گفت: نمی‌توان به سازمان آتش‌نشانی ایراد گرفت که چرا جلوی اتمام پروژه ساختمان ایران‌زمین را درزمانی که از این نما استفاده کرد، نگرفت زیرا این سازمان ضمانت اجرایی برای انجام این کار را ندارد فقط تنها ضمانت اجرایی که برای سازمان آتش‌نشانی وجود داشت این بود که مجوز پایان کار ندهد.
وی ادامه داد: ازلحاظ ساختار قانونی نمی‌توان درب ساختمانی که اجازه پایان کار نگرفته است را تخته کرد اگر قانون و بند قانونی وجود داشت که اگر یک ساختمان به جهت اینکه امکان حریق وجود دارد و یا امکان این وجود دارد که اتفاقی برایش به وقوع بپیوند،مجوز پایان کار نگرفت می‌توان درب آن را تخته کرد، قطعاً این کار صورت می‌گرفت. متأسفانه هم‌اکنون مشکل ایمنی و استقامتی در برخی از پاساژهای اراک به‌رغم اینکه خیلی داد زدیم وجود دارد، سیم‌کشی برق، لوله‌کشی گاز آن‌ها مشکل دارد اما فقط می‌توانیم آن‌هم بر اساس خطرهای بالفعلی که امکان است ایجاد بشود از طریق سیستم اخطار و پلمپ استفاده کنیم.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان در پاسخ به این سؤال که به نظرتان طرح پرسش سازمان نظام‌مهندسی مبنی بر اینکه چرا بعد از پنج سال خبرنگار روزنامه وقایع به این موضوع پرداخته است را درست می‌دانید یا خیر؟ گفت: به نظر من طرح این پرسش توسط سازمان نظام‌مهندسی فرار از تخلفشان است، تا پنج سال پیش هر فردی که به تخلفی که در ساختمان ایران‌زمین نپرداخته است مقصر بوده است، خیلی موارد و تخلف‌هایی وجود دارد که بعد از گذشت سال‌ها امروز صحبت آن پیش می‌آید و به تخلف آن رسیدگی می‌شود دلیل ندارد چون پنج سال به این موضوع نپرداخته شده است دیگر به این تخلف رسیدگی نشود و چشم‌پوشی کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.