خانه » پیشنهاد سردبیر » فرار ارتش امیرکبیر از دست گاندوها

فرار ارتش امیرکبیر از دست گاندوها

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ شماره ۱۳۷۱

تحلیل فنی پیکار آلومینیوم اراک و ذوب آهن اصفهان در دیدار معوقه هفته نهم لیگ برتر فوتبال کشور

فرار ارتش امیرکبیر از دست گاندوها

مهرداد یاری

در این دیدار انتظار هر چیزی را داشتیم به جز اینکه آلومینیوم نتواند بازی خوب همیشگی اش را ارائه دهد اتفاقی که نزدیک بود کام هواداران را به شدت تلخ کند. با توجه به بازی هایی خوبی که ذوب آهن طی چند دیدار گذشته از خود به نمایش گذاشته بود این انتظار وجود داشت که بازی ظهر یکشنبه نزدیک و پر گل باشد به ویژه که ذوب آهن هنوز نتوانسته است به پیروزی دست پیدا کند و در جدول شانزده تیمی لیگ خلیج فارس، پانزدهم است. در طرف مقابل اما انتظار داشتیم آلومینیوم بعد از شکست هفته گذشته در بازی با استقلال، در این دیدار با ارائه یک بازی حساب شده سه امتیاز را کسب کرده و خود را در جدول اندکی بالا بکشد ولی مصدومیت چند بازیکن و خارج شدن شریفات و باقرپسند از بازی باعث شد که آلومینیوم نتواند آن ریتم خوب خودش را حفظ کند از طرفی بازی تاکتیکی ذوب آهن نیز باعث شد که دست بالا را داشته باشند. در این دیدار تیم آلومینیوم باز هم با سیستم ۲-۴-۴ لوزی وارد بازی شد آن ها با توجه به بالا بازی کردن دفاع ذوب آهن از همان دقایق ابتدایی فضای پشت مدافعین این تیم را هدف قرار داده بودند به ویژه از سمت راست کــه مصطفی احمدی با پاس هـا و ارسال های خوب خود حامد پاکدلِ سریع را به خوبی راه می انداخت. ذوب آهن اما با توجه به هافبک های با کیفیتی که دارد با سیستم ۱-۴-۱-۴ برنامه خود را بر مالکیت بیشتر توپ و خلق موقعیت از طریق نفوذ های دو وینگر خود یعنی میلاد جهانی و ایوان مارکویچ و ارسال برای مهاجم تنومند و موقعیت شناس خود دارکو بییِدوف متمرکز کرده بودند. آلومینیوم با توجه به مصدومیت جزئی که محمد علینژاد در بازی با استقلال داشت مجبور به استفاده از جابر انصاری در پست هافبک پشت مهاجم شد اما به قدری علینژاد در این پست خوب جا افتاده است که حتی انصاری با تجربه نیز نمی تواند جای خالی او را پر کند مشکل بعدی آلومینیوم هم سرحال نبودن باقرپسند مهاجم تیم بود او نیز در بازی با استقلال مصدومیتی داشت که شاید هنوز هم از آن رنج می برد این دو مشکل عاملی شد تا آلومینیوم نتواند در فاز هجومی تحرک و انعطاف زیادی داشته باشد. اما بازی خوب شریفات، احمدی و پاکدل در سمت راست باعث شده آلومینیوم در هر وضعیتی نیز بتواند به سمت دروازه حریف یورش ببرد ضد حمله ای که در دقیقه ۱۹ بازی شاهد آن بودیم یک نمونه از این هماهنگی است جایی که پس از دفع توپ توسط مدافعین و رسیدن آن به مصطفی احمدی، او آن را در سریع ترین زمان برای پاکدل ارسال کرد فرار تند و تیز پاکدل نیز با شوتی از زاویه بسته همراه شد که اگر هوشیاری گردان نبود دروازه ذوب آهن باز می شد این ضد حمله در کمتر از چند ثانیه صورت گرفت.
بازیکنان ذوب آهن نیز چند ارسال خطرناک انجام دادند و قصد داشتند با حرکت های فریبنده بییِدوف و معطوف کردن مدافعین آلومینیوم به خود، فضا را برای استفاده وینگرهای نفوذ کرده خود مهیا کنند اما این موقعیت ها با هوشیاری خط دفاعی آلومینیوم دفع شد. بازی خوب حامد پاکدل باعث شد که مدافعین ذوب آهن بارها به روی او مرتکب خطا شوند و از این طریق آلومینیوم را صاحب موقعیت های خوبی کند گل دقیقه ۲۲ نیز روی یکی از همین خطاها به دست آمد البته در این صحنه الگوی قرار گیری مهاجمین آلومینیوم مناسب نبود به جز حامد پاکدل که بر خلاف بقیه به درستی به سمت دروازه حرکت کرد و با تاثیری که روی ارسال خوب احمدی گذاشت توانست آن را تبدیل به گل کند. پس از به ثمر رسیدن این گل آلومینیوم تمرکز خود را روی حفظ این برتری گذاشت و اصرار داشت که با ارسال های بلند به پشت مـــدافعین ذوب آهن مهاجم هایش را صاحب موقعیت کند اما به دلیل بی دقتی، تقریبا تمام این ارسال ها بی نتیجه ماند. در طرف مقابل ذوب آهن بیشتر توپ را به گردش در می آورد و به دنبال راهی برای به گل رسیدن بود. اتفاق ناخوشایندی که در نیمه نخست برای آلومینیوم پیش آمد مصدومیت اسماعیل شریفات بود آن هم روی حرکت اضافه ای که خودش انجام داد و آخر سر یک برخورد با بازیکن ذوب آهن کافی بود تا یکی دیگر از بازیکنان تاثیرگذار تیم از بازی خارج شود به این ترتیب عزیز معبودی جای شریفات را گرفت.
با شروع نیمه دوم باقرپسند نیز جای خود را به نیما درودی داد تا اینچنین یک بازیکن تاثیرگذار دیگر از بازی خارج شود از طرفی مصدومیت امیرمحمد هوشمند نیز باعث شد که رامتین سلیمان زاده یک خط عقب تر رفته و جای او را در خط دفاعی بگیرد و امیر نوری نیز در پست هافبک دفاعی به کار گرفته شود.
ذوب آهن اما با عقب کشیدن مدافعین خود فضایی که پشت سر آن ها وجود داشت را از بین برد و با جابجا کردن وینگرهای خود قصد داشت نفوذهای بهتری را ترتیب دهد به همین خاطر میلاد جهانی خوش تکنیک و خلاق را به راست و ایوان مارکویچ را به چپ برد به طور واضحی ذوب آهن در شروع نیمه دوم بازی را دست گرفته بود در حالی که آلومینیوم همچنـــان روی ارسال های خوب احمدی تکیه داشت. با ورود مجتبی حقدوست در دقیقه ۵۲ کار برای آلومینیوم سخت تر هم شد چرا که این بازیکن تکنیکی و طراح بــه بـــازی ذوب آهن نظم و طراوت بیشتری داد هر چند گلی که آن ها در دقیقه ۵۶ به ثمر رساندند خیلی ربطی به جریان بازی نداشت و عدم تمرکز شاهین توکلی باعث شد ارسال ابراهیم زاده پشت مدافعین آلومینیوم به دارکو بییدوف برسد و این مهاجم فرصت طلب دروازه حسین پورحمیدی را باز کند. از هم گسیختگی و بازی بد آلومینیوم طی حدود ۲۵ دقیقه از دقیقه ۵۵ تا ۸۰ باعث شد که ذوب آهن از جنگیدن برای نباختن به باور راسخ به پیروز شدن در این دیدار برسد و فشار حملاتش را بیشتر از قبل کند پیش از آنکه آلومینیوم گل دوم را بخورد ذوب آهن موقعیت خوبی برای زدن گل داشت که با دخالت مدافعین توپ به کرنر رفت اما حتی این وضعیت نیز باعث نشد که بازیکنان آلومینیوم این هشدار را متوجه شوند متاسفانه در صحنه گل دوم باز هم شاهین توکلی مرتکب اشتباه شد او یار خود را رها کرد و اجازه داد که عبدالله حسینی به راحتی سر بزند و دروازه آلومینیوم را باز کند.
طی این ۲۵ دقیقه که بازی از دست آلومینیوم در رفته بود به ندرت می شد چند پاس صحیح رد و بدل شده بین بازیکنان این تیم را دید محمد علینژاد در دقیقه ۶۶ وارد زمین شده بود و درودی و پاکدل و احمدی نیز در بازی حضور داشتند اما در واقع این بازیکنان به واسطه عدم تغذیه مناسب عملا بی اثر شده بودند عزیز معبودی در این بازی اشتباه خاصی انجام نداد اما در فاز هجومی به هیچ عنوان نتوانست خلا به وجود آمده از نبودن شریفات را جبران کند حضور میلاد جهانی در سمت راست نیز موجب شده بود که پوریا آریا کیا نتواند نفوذ خاصی داشته باشد و زیر توپ کشیدن های بی هدف و بی دقت نیز توپ را بدون زحمت تحویل تیم حــریف می داد دویدن بی حاصل مهاجم های آلومینیوم به دنبال این توپ های ارسالی و همچنین تلاش دیگر بازیکنان برای پس گرفتن توپ از دست بازیکنان ذوب آهن که اتفاقا پاس های صحیح و هدفمندی رد و بدل می کردند موجب تحلیل رفتن انرژی بازیکنان آلومینیوم و افت شدید بازی این تیم شد همچنین فقدان یک هافبک دفاعی فیزیکی و جنگنده در نیمه دوم باعث شد که اغلب نبردها در میانه میدان به سود ذوبی ها تمام شود. شوک حاصل از گل دوم ذوب آهن اما باعث شد تا بازیکنان آلومینیوم به خودشان بیایند و به هر شکلی که شده تن به دومین شکست داخل خانه ندهند از دقیقه ۸۰ به بعد که آلومینیوم پیش کشید هواداران توانستند باز هم آن روی محبوب تیم شان را ببینند و از طرفی بازی خوب بازیکن هایی هجومی نظیر امیر نوری، مصطفی احمدی و محمد علینژاد و… را شاهد باشند موقعیت های خوبی نیز به دست آمد و همه را به نباختن امیدوار کرد. بلاخره در آخرین ثانیه وقت های اضــافه دید عالی و ارسال خوب امیر نوری بـــه پشت مــدافعین ذوب آهن علینژاد را در موقعیت تک به تک قرار داد و فرشاد محمدی مهر با تکلی که روی پای علینژاد زد یک پنالتی تقدیم آلومینیوم کرد و پاکدل نیز آن را به تور چسباند. حمله کردن چنین موهبت هایی هم دارد شما باید پیش بکشید تــا به گل و نتیجه برسید.
بازی کردن مقابل ذوب آهن رحمان رضایی کــار ساده ای نیست چرا که آن ها به واسطه هافبک های پرتعدادی که در بازی دارند و عرض فراوانی که به بازی می دهند هر لحظه می توانند خطرناک باشند و در محوطه جریمه موقعیت سازی کنند اما زیادی عقب کشیدن در برابر هر تیمی باعث می شود که حریف را بر خود چیره کنیم از طرفی وقتی چند هافبک تکنیکی در بازی دارید بسیار غیر منطقی است که بخواهید دفاع کنید چرا که آن ها برای یورش بردن و موقعیت ساختن و گل زدن آمادگی دارند آن ها نخواهند توانست تمام توان خود را در امور دفاعی به کار بگیرند. برای بهره بردن از فضای پشت مدافعین حریف، شما به دو سه بازیکن عقبزن که تکنیک مناسب در ارسال سانترهای بلند را دارا هستند، نیاز دارید و قرار هم نیست در هر نیمه ده پانزده ارسال داشته باشید چهار پنج ارسال حساب شده کافی است. درمورد شاهین توکلی نیز دو توصیه به رسول خطیبی داریم به عقیده نگارنده بهتر آن است که در کنفرانس پس از بازی درمورد اشتباهات او کمتر حرف زده شود همان گونه که خطیبی گفت توکلی جز بهترین مدافعین لیگ است و جایز نیست درمورد اشتباهاتش به صورت علنی حرف زد.
نکته دوم اما پرتاب های اوتی است که توکلی در همه بازی ها انجام می دهد او یک دفاع آخر است و چه نیازی هست برای هر پرتاب اوتی که نزدیک محوطه جریمه به دست می آید جلو آمده و آن پرتاب را انجام دهد؟ وقتی شما یک مدافع را بارها از خط دفاع جدا کرده و تا دورترین فاصله از پست اصلی اش جابجا می کنید این امکان وجود دارد که بازیکن تمرکز خود را از دست بدهد و نتواند وظیفه اصلی اش را به درستی انجام دهد به این پیش کشیدن ها نفوذ مدافعین برای سر زدن موقع کرنرها و ضربات آزاد را نیز اضافه کنید. اما از هر چه بگذریم سخن درمورد حامد پاکدل خوشتر است مهاجمی که در هر بازی تاثیرگذاری خاص خودش را دارد او هم سرعت بالایی دارد و هم در فضاهای خـالی به خوبی حرکت می کند او می تواند بهترین موقعیت ها را برای خودش به وجود بیاورد و هافبک هـا را مجبور می کند او را گزینه اول پاس دادن شان بدانند حامد مهاجمی است که نمی توان او را دست کم گرفت در همه ی موقعیت ها خود را به محوطه می رساند و هر طور شده ضربه اش را به توپ می زند چه با پا چه با سر و هر جای دیگر. حالا پاکدل با زدن ۵ گل در بین آقای گل های لیگ قرار دارد. همچنین نباید از بازی های خوب مصطفی احمدی گذشت کسی که با پاس گلی که در بازی با ذوب آهن داد توانست به صدر جدول آقای پاس گل های لیگ نیز برسد و در آخر هم باید یک لایک بزرگ برای رامتین سلیمان زاده کنار گذاشت که در هر پستی می تواند بدرخشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.