خانه » جدیدترین » فاجعه در راه است

فاجعه در راه است

سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰   شماره ۱۴۴۵

فاجعه در راه است

تاثیر کاهش آمار ازدواج جوانان بر میزان آسیب های اجتماعی

فاطمه باقری

نویسنده و پژوهشگر

اسلام به عنوان مکتبی انسان ساز بیشترین توجه را به نهاد خانواده دارد، از این رو این نهاد مقدس را کانون تربیت می شمارد؛ نیک بختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد این این بنا وابسته می داند و هدف تشکیل خانواده را تامین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست یابی به آرامش می داند. بنابراین خانواده به عنوان نهادی اجتماعی، هسته ی نخستین پیوند اجتماعی انسان را بنیان می نهد و عهده دار نقش ها و کارکردهای ویژه ای است و می توان گفت خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است که ثبات جامعه به ثبات آن وابسته است. به دلیل همین اهمیت است که در اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر تحکیم خانواده تاکید شده و چنین آمده است: از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه ی قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
خانواده نهادی است که کارکردهای آن می تواند بر کارکردهای سایر نهادهای اجتماعی از قبیل: دولت، آموزش، اقتصــاد و دین تـاثیر بگذارد و همین طور از آن ها تاثیر بپذیرد. مطالب مذکور پیش زمینه ای بود تا اهمیت تشکیل خانواده هر چند کوتاه بخصوص برای جوانان بازگو گردد. ازدواج جوانان مقوله ای است که عوامل بسیاری از جمله: عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و… بستگی دارد. با توجه به آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور تعداد ۲۵۱۰ ازدواج در استان مرکزی به وقوع پیوسته است و این در حالی است که بسیاری از جمعیت جوان استان و میلیون ها جوان ایرانی همچنان مجرد هستند و تجردگرایی رو به افزایش است. همین امر تجردگرایی و کاهش آمار ازدواج جوانان نه تنها در استان بلکه در سراسر کشور سبب بوجود آمدن و افزایش برخی آسیب های اجتماعی از جمله: عدم مسئولیت پذیری جوانان، روابط غیررسمی و خارج از قاعده،کمبود نیروی کار، بهم ریختن ساختار جمعیتی استان و … می گردد. از مهم ترین عوامل به تاخیر افتادن ازدواج جوانــان می توان به ادامه تحصیل، سربازی، جست و جو برای کار، گرانی مسکن، اجاره و هم چنین هزینه های شروع زندگی مشترک و تشریفات ازدواج نام برد که می توانند بشدت بر امر ازدواج جوانان تاثیرگذار باشند. اما مهم ترین عاملی که موجب کاهش ازدواج جوانان و افزایش طلاق و افزایش آسیب های اجتماعی می گردد بیکاری است. در هر حال این آمار نگران کننده کاهش ازدواج جوانان در استان و هم چنین در کشور که سال هاست مسئولان و جامعه شناسان هشدار داده اند باید چاره ای اندیشید، مسائلی را به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آن عدم تشکیل خانواده که ستون اصلی جامعه است می باشد. زمانی که خانواده ای تشکیل نشود، جامعه در راه شکوفایی خود باز می ماند چرا که فرد مجرد به دنبال شکوفایی نیست. این کاهش آمار ازدواج جوانان عوامل فاجعه بارتری نیز در پی دارد از جمله: نبود خانواده، نبود باروری و ضعیف شدن نسل جوان، ایجاد مشکل در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات ف به خطر افتادن نیروی نظامی و انتظامی و بر این پایه آسیب های اجتماعی چون فساد، اعتیاد، فحشا، فقر، عدم اخلاق گرایی، افــزایش مادی گرایی، بی اعتمادی و… در جامعه افزایش می یابد.
آسیب های اجتماعی مذکور به طور خلاصه بیان شده است کما اینکه کاهش آمار ازدواج جوانان در سطح گسترده و کشوری باعث آسیب های کلان هم خواهد شد چرا که میلیون ها جوان در سطح کشور مجرد هستند و با توجه به عواقب تجردگرایی و آسیب هایی که جامعه و جوانان را تهدید می کند در صورت عدم چاره اندیشی مسئولان و خانواده ها برای ازدواج جوانان، باید در آینده ای نزدیک منتظر جامعه ای سرشار از آسیب های اجتماعی و رخ دادن فاجعه ی بزرگ اجتماعی نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.