خانه » جدیدترین » عطش کم آبی در قلب فلات ایران

عطش کم آبی در قلب فلات ایران

یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰  شماره ۱۵۰۲

کم آبی در پرباران ترین شهرستان استان مرکزی روستاهای شازند را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است

عطش کم آبی در قلب فلات ایران

حسین معافی

پژوهشگر و فعال رسانه ای

شهرستان شازند، در قلب فلات پهناور ایران، یکی از پرباران ترین شهرستان های استان محسوب می شود که به لحاظ همین بارندگی ها از آب و هوای مطبوع، باغ های آباد و مناظر طبیعی بکری برخوردار است اما در سال های اخیر با کاهش نزولات آسمانی و در کنار آن برداشت بی رویه صنایع از سفره های آب زیرزمینی در این شهرستان، بخش عظیمی از باغات و مزارع بر اثر خشکسالی از بین رفته است.
با توجه به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت شهرستان را روستاییان تشکیل می دهند، مهمترین وسیله معاش و اشتغال شهرستان کشاورزی و دامداری است اما پدیده خشکسالی و همچنین آتش سوزی های هر ساله در بخشی از باغات این شهرستان در اثر خشکسالی و گرما، امرار معاش مردم روستایی و حتی شهری این شهرستان را تحت تاثیر خود قرار داده است.
سد «کمال صالح» دومین سد بزرگ استان مرکزی در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند است که از ظرفیتی حدوداً ۹۵ میلیون مترمکعبی برخوردار است، اما در حال حاضر با توجه به کاهش بارندگی‌ها، منابع آن کاهش یافته و به ۶۷ میلیون مترمکعب رسیده است. این سد در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید و از طریق آن نیاز آبی ۷۰ درصد شهر اراک تأمین می‌شود.
سد کمال صالح با هدف تأمین آب شرب بخش‌هایی از اراک، شازند و شهر هندودر و روستاهای شهرستان شازند و واحدهای صنعتی مستقر در دو راهی شازند طراحی و ساخته شد ولی پس از راه اندازی سد در شهرستان شازند و انتقال آب به شهر اراک وعده آبرسانی به شهرها و روستاهای مسیر انتقال آب، علیرغم کم آبی در دشت شازند، تا کنون محقق نشده است.
احمدی بیغش نماینده شهرستان شازند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت کم‌آبی در شهرستان شازند و روستاهای اطراف آن، گفت: تأمین آب شرب و کشاورزی در شهرستان شازند به دلیل بی‌نصیب ماندن از آب‌های زیرزمینی، با مشکلات متعددی رو به رو است و متاسفانه هم اکنون ۲۶ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و بارها پیش آمده که چند روز متوالی آب شرب ازسوی اداره آب و فاضلاب به‌عنوان متولی تأمین این مهم در روستاها توزیع نشده است و به همین راحتی مردم از خوردن آب هم محروم شده‌اند.
احمدی بیغش تصریح کرد: در حالی مردم این ۴۶ روستا و شهرهای شازند، آستانه و هندودرو تشنه هستند و با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که لوله‌های آب اراک از منطقه آن‌ها عبور می‌کند و این نهایت کم لطفی مسئولان را به این مردم می‌رساند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: اگرچه اعتراضی برای تأمین آب اراک ندارم چراکه آن‌ها نیز هم نوع و همشهریان ما هستند و مهم آنکه نظر حضرت آقا نیز بر این بوده است اما تأمین آب روستاهای گفته شده نیز باید محقق شود تا عدالت برقرار شده و کار آبرسانی به درستی انجام شود. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین یکی از راه‌های برون‌رفت از این بی‌آبی، دادن پساب‌های شهر شازند و آستانه به پتروشیمی اراک و دادن آب شربی که آن‌ها استفاده می‌کنند به مردم منطقه است، درواقع میان آب شرب و غیرشرب تفکیک قائل شوند.
کم آبی در شهرستان شازند که بیشترین بارش ها را در سطح استان دارد، زنگ خطری است برای سایر شهرستان های استان که از هم اکنـون مــدیریت و پیش بینی های لازم را در مصرف بهینه آب داشته باشند تا در آینده با چالش های کمتری در این زمینه روبرو شوند. روا نیست در شهرستان شازند که بیشترین آب شرب شهر اراک را تأمین می کند روستاهایی وجود داشته باشند که با کمبود و یا نبود آب شرب مواجه باشند.
با این اوصاف استفاده از آب سد کمال صالح برای آبرسانی روستاه ها و شهرهای مسیر خط انتقال آب که از قبل وعده داده شده و تصفیه پساب های صنایع بزرگ و فاضلاب های شهری برای کشاورزی و آبیاری های فضای سبز و به کارگیری آبیاری های مکانیزه و تحت فشار در کشاورزی و مهمتر از همه مدیریت منابع آبی، می توانند راهکارهای برون رفت از کم آبی در شهرستان شازند باشند که امیدواریم مدیران شهرستانی و استانی به این مهم، توجه ویژه ای داشته باشند.

افزایش ۶۰ درصدی صادرات استان
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: صادرات استان تا پایان آبان ماه سال جاری به بیش از ۸۲۳ میلیون دلار رسید. حسن میرزاخانی در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد ۸ ماهه اخیر گمرکات استان مرکزی بیان کرد: در حوزه صادرات از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ٢۳ هزار و ۸۳۶ فقره اظهار نامه برای صادرات محصولاتی به وزن یک میلیون و ۶۹ هزار تن صادر شده است. وی افزود: ارزش صادرات انجام شده تا آبان ماه در استان مرکزی بیش از ۸۲۳ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۲۰ درصد و ارزش حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به تنوع محصولات صادراتی استان مرکزی گفت: اقلامی چون انواع هیدروکربورها، شمش، میلگرد آجدار، شیشه ، بلورجات،پلی اتیلن سبک و سنگین، ایزوگام ،شمش آلومینیوم،مقاطع فولادی، مواد غذایی،کاشی، سرامیک و … از استان مرکزی به مقصد ۸۸ کشور دنیا از جمله ترکیه، عراق، افغانستان ، امارات متحده، آذربایجان ، پاکستان، ازبکستان ، بلغارستان و … صادر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.